Hopp eller dressyrsadel???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare __Sweety__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 2 998
S

__Sweety__

Har svårt att bestämma mig för om jag ska köpa en hopp eller dressyrsadel :confused: Har en häst som blev inriden sensommaren/hösten 2004. Vill helst ha dressyrsadel, men då blir det svårt att senare träna hoppning. I hopp/ allround sadel kan man ju rida dressyr och hoppa :idea: Vill inte heller köpa två sadlar när jag förmodligen kommer få byta inom en snar framtid.

Så vad tycker ni, hopp eller dressyr?

Sv: Hopp eller dressyrsadel???

Jag skulle skaffa en hoppsadel. Den kan man hoppa i och även rida enkel dressyr i. Däremot är det näst intill omöjligt att kunna hoppa bra i en dressyrsadel.

Jag skulle INTE skaffa en allroundsadel - namnet till trots så är det inget bra alternativ.

Ja, så resonerar jag med, men är såld på dressyr sadlar, varför vet jag inte... :angel:

Någon som vet en BRA sadel (ut/in)provare i örebro? Som gärna har begagnat, vill inte köpa ny sadeln än....

Beror på hur mkt du tänker hoppa, ska du ta et skutt 1gg i mnd så går det faktisk utmärkt att göra i dressyrsadel. Och man får en MKT bättre möjlighet att inverka på hästen när man rider dressyr om man har en dressyrsadel. Själv har jag båda.

Och jag har en allroundsadel till min unghäst för att jag tycker att det är ett bra alternativ och komplement till min westernsadel. Smaken är som baken...delad. :)

hoppsadel!
då kan man faktiskt rida lite dressyr åxå.....

allroundsadel skulle jag aldrig köpa, de e värdelöst!

Håller med den som sa att det beror på hur mkt du ska hoppa. Om det är en dressyr som INTE har väldigt djupt säte går det ju fint att hoppa i en dressyr med, och så skaffa en hopp sen när/om det blir aktuellt.

Min Zaldi Atlanta gick INTE att hoppa i, alldeles för djup sits och högt bakvalv. Men True Briten skulle det gå utmärkt i.

måste bara säga att jag inte tycker att det går att rida dressyr i en hoppsadel! Men är det en unghäst så kanske det inte är så avancerat ännu...

Jag kunde lätt hoppa små hinder i min förra dressyrsadel, den hade inte jättedjupt säte, den jag har nu är för djup så att bakvalvet slår i.

Jag skulle ha köpt en dressyrsadel, man hoppar ju oftast inte lika ofta som man rider dressyr. Men det beror väl på lite vad man har tänkt sig för inriktning på hästen sen också.

malu

Jag vet en jättebra sadelprovare, kan PM:a nummer till dig om du vill.
hon har dock inga egna sadlar, men till häst har ju ett brett sortiment på beg. sadlar..

Jag skulle rek. att prova en Wintec hoppsadel, den kan du ju byta bomvidden på själv om hästen breddar sig!

Jag skulle ha köpt en dressyrsadel.

Dels däröfr att dressyr är mitt huvudintresse, och jag kan inte sitta i någr andra sadlar! :O är alldelles för van i min "soffa" :)
Dresyrsadlar kan man faktisst hoppa i, om det inte är allt för stora knäklossar såklart!
Men jag har hopptränat och hoppat 90-100cm med min Dponny i hennes dressyrsadel :)

Visst ser det lite roligt ut, min sits blir inte den bästa! Men jag har som sagt. huvudintresset dressyr och hoppar bara för att jag inte orkar löshoppa och att hästen tycker att de e kul! :

Jag skulle ha köpt en dressyrsadel. Man brukar ju ändå inte hoppa så jättemycket på en så pass nyinriden häst, man rider ju dressyr ganska mycket oftare.

Svarar till alla...

Vi har inte börjat med några svårare saker än, har själv bara ridit honom en månad (har varit ute på foder) Så just nu lullar vi bara i skogen och travar lite, nån galopp då och då. Har inte börjat med hoppning på "allvar", nåt litet träd i skogen bara ( typ 30cm höga kanske :D ) Och den dressyr vi tränar gör vi ute på våra promenader...

Så egentligen spelar det ju ingen roll vilken sort jag väljer nu. Men jag ville ändå veta vad ni skulle ha valt, jag kan verkligen inte bestämma mig.

Jag skulle ju kunna prova både dressyr och hopp sadlar och den som passar pållen bäst, den tar vi.... :)

Jag får fundera vidare.

Du får jättegärna pm:a nummer :) . Skriv gärna lite info om hur du gjorde med sadlar, om du nu hade samma person?

Det beror ju på hur du rider. Jag kan ju rida dressyr alldeles utmärkt i en flatback, däremot så kan man itne inverka på hästen på samma sätt. En hoppsadel är till för att du ska sitta i lättsits och oftast hamnar man i stolsits om man sitter vanligt. Om jag vore du hade jag köpt en dressyrsadel (då ni ju inte hoppar så högt, och du antagligen kommer behöva byta igen om ett halvår om du rider korrekt) då man får mkt bättre stöd och att man kan inverka med sitsen mycket bättre än vad man kan i en hoppsadel. Dessutom hamnar skänkeln på rätt plats (iaf om det är av ett kvalitetsmärke med formpressade vulster) och man lär hästen rätt från början. Om du köper en hoppsadel och du inte har den bästa sitsen och inte är så bra på att hålla skänkeln rätt (går endast i cc sadlar, funkar inte om sadeln har stora klossar bak) kommer du lära hästen hjälperna på fel sätt. och då kommer du få svårare i dressyren senare då du måste "reparera" skadan.

Om det du skriver stämmer så blir det absolut en dressyrsadel :angel:

Har väldigt lätt för att få stolsits, men den sadeln jag red i förut var för stor för mig oxå.

Har själv inte ridit på allvar på ca 1år (gjorde ett uppehåll) Och nu känns det som jag har tappat allt... Då blir det nog en dressyrsadel :love:

Har även fått för mig att när jag ska galoppera så måste jag stå i lättsits. Är rädd för att han ska få ont annars :crazy:

__Sweety__ skrev:
Har även fått för mig att när jag ska galoppera så måste jag stå i lättsits. Är rädd för att han ska få ont annars :crazy:

Jag galopperar alltid i lätt sits ute, och jag rider alltid i dressyrsadel. Inga problem =)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
428
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
868
Senast: Lisen82
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 287
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Blandraser och renraser
  • Shop to you drop, del 4