Hoppa i dressyrsadel?

Camilla_H

Trådstartare
Är det någon här som hopptränar i dressyrsadel?

Hur fungerar det tycker du?

Hur mycket/högt hoppar du?

Hur tycker du att det påverkar hästen i hoppningen?

Vad har du för dressyrsadel? Vad tycker du om stödet i den?

Det är nämligen så att jag vill köpa en sadel att hoppa i (har bomlös + western sen tidigare) men jag vill inte köpa en hoppsadel för den blir för lite användbar till annat och då jag inte hopptävlar på någon högre nivå (max 90 på klubbtävling) så känns det överambitiöst. En allroundsadel känns inte bra heller så då funderar jag på en dressyrsadel som även blir användbar att byta om med för distansridningen (som jag har den bomlösa till) eller dressyrarbetet.

Jag har tidigare hoppat en ridskolehäst mycket i dressyrsadel (för hon hade bara en sån) och jag tyckte att det gick bra även om vi nu inte hoppade så högt (ca 90 som mest). Men att göra det i längden är jag fundersam över.

/Camilla

Sv: Hoppa i dressyrsadel?

Jag har hoppat en medryttarhäst i en Griffin Dressyr :D Hoppar väldigt sällan men över kom vi ;) Det är inga stora stöd i den så man kan korta lädren rätt mycket utan att det blir obehagligt.

jag försökte :angel: men allting blev framåtlutat då jag MÅSTE ha stöd för knäna så det var ingen hit, hoppade kanske 50 cm och några studs :rofl:

en wintec var det

Jag hopptränade i min Crown Regal dressyrsadel. Hoppade runt 115-120 i den utan problem och det enda var att jag fick ha något längre läder än i annan sadel eftersom den ju har raka kåpor (man hamnade framför annars).

Men i övrigt var det inga problem och min ridlärare var rätt impad över att det gick bra och såg helt ok ut.

Det påverkade inte hästen alls, och stödet är inga problem med.

ja brukade hoppa i min frank bain dressyrsadel förut hoppa väl upp till 110. funkade aldeles utmärkt.

knapplån

Era svar låter himla bra. Jag har ändå problem med ett knä och kan inte ha för korta läder så jag är van att hoppa med långa.

Fler som vill dela med sig av vilken dressyrsadel de hoppar i?

/Camilla

Har också hoppat en del i Frank Baines dressyr sadel. I ofs ingen avancerad hoppning, bara enstaka språng på max 120 . Tycker det fungerar väldigt bra, sen blir väl kanske sitsen inte den mest riktiga..

Jag har hoppat ca 70 i min dressyrsadel. Det jag inte gillade var att jag kortade lädrena ett hål, och mina knän låg då på knästöden och pga det fick jag världens blåmärken efteråt. Gjorde skitont.
Sen så har jag en häst som gärna hoppar av 1-2 m för långt innan och vid dressyrsadeln blev det så... Man kände inte heller när hästen hopapde av typ... Inte heller följde man med i sprången och hästen blev helt förvirrad...
Så jag kommer aldrig hoppa i en dressyrsadel igen.... Kanske nåt skutt men aldrig hoppa en bana som jag gjorde då.

Jag hopptränade regelbundet i en Frank Baines. Hoppade även vid flera tillfällen i en wellington elite. Har man flera hästar har man kanske inte råd att köpa många sadlar till de hästar som hoppas sällan, och hellre en sadel som ligger bra än en som bara passar ryttaren :smirk:

Håller med.Har provat någon gång. Det mesta blir fel, aldrig mer, annat än 50 cm kanske.
Dessutom är den så hög bak att man måste resa sig extra högt för att inte få bakvalvet på sadeln i rumpan och hästen en stöt i ryggen. Det gör mej nervös. Känns helt fel överhuvudtaget och sitsen blir (ännu) sämre.

Precis. Och lättsits har jag svår för i dressyrsadeln. Okej om jag står upp hela tiden, men att bara luta sig lite framåt tycker jag är svårt för sätet är ju inte gjort för det. Man sätter sig i en lodrät sits fast man ska lätta ur sadeln för att underlätta för hästen... Men det blir liksom inte så. I en hoppsadel är det lätt att göra men i min Globus är det helt kört.

Det går bra att hoppa lägre hinder tycker jag,men blir hindrena högre(över 90cm)vill jag gärna ha min hoppsadel med STORA STÖD,då mina hästar hoppar med mkt rygg.Dock tävlade jag 90cm för ett tag sedan och fick ta dressyrsadeln på den ena ,då det var så få starter emellan.Kändes dock ,hästen hoppade nästan av mig!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: __sofia__
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 086
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 367
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka