Hoppa in unghäst?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare _smirnofff_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 289
S

_smirnofff_

Hur gör ni?

Har hoppat små kryss & cavaletti osv..
Men hur går man vidare? Hur högt & mycket kan man börja med?
Hur mycket ska man öka stegvis?

Hon har hittills hoppat utan att tveka.

Sv: Hoppa in unghäst?

Hur mycket och länge har du hoppat hästen?
En speciell höjd är svårt att säga, men hoppa på en höjd som är bekväm och känns trygg både för dig och hästen. Vissa dagar går det bra då kanske du kan hoppa lite högre men det beror på humör och så...
Lycka till!

Har bara hoppat små kryss, kanske 40cm. Då vi inte vågat mer eftersom hon är så ung. Därför tänkte jag höra här med er om tips.. :)

När jag hoppade in min unghäst så tog jag hjälp av tränare varje gång i början för att undvika att det blir "fel". Jag bad också om att få tips om enkla övningar som vi kunde träna på hemma. Jag löshoppade också en hel del.

Jag kan bara inte låta bli (ta detta ytterst oseriöst) :angel:

Man kan ju faktiskt också hoppa in hästarna á la Irländsk tradition, dvs. vi slänger upp hinder och sen rider vi... alt. Det står hinder i paddocken, nu hoppar vi... :D

Tror dock bara att det fungerar på just Irländska hästar.

Skämt å sido. Jag tror att som "nybörjare" på unghästar ska man ta hjälp av tränare som kan dels ge förslag på hur man går vidare och dels hjälpa till med problem och tips vid lektioner. Höjden på hindret beror på häst och ryttares gemensamma kapacitet och där kommer en tränare in igen som en väldigt behändig faktor. Själv har jag varit med och hoppat in ganska många "ungdomar" hittils, men nästan alltid haft hjälp av tränare (har haft hjälp på samtliga hästar, vid något tillfälle) och skulle jag göra det igen skulle jag vilja ha hjälp.

Löshoppa regelbundet, (serie m hjälphinder och tex stigsprång/oxer)så hästen får hoppa och se hindertyp och höjder ,får in sprången osv. Använda kroppen i hinder utan att nån "stör" på ryggen;)
Sen hoppar du uppsuttet små serier, tex 2-3(kryss) studs(kan ge mjölksyra så ska ej hoppas många gånger för de får INTE bli jobbigt ännu utan bara roligt och hjäpsamt)
Eller 5,5 an. (tex travbom, kryss 5,5m till litet stigsprång)Man märker rätt fort om hästen har "hopp skalle" eller inte.
Endel får man hjälpa mkt och länge(som min nuvarande)
Medans andra bara sköter och löser allt själv. och hoppar högt och bra och rätt nästan hela tiden.

OCh tillsist Ta HJÄLP av tränare. Kan lätt gå åt fel håll i början.:crazy:Man behöver ju ändå nån som står på backen och höjer, lägger upp, ändrar avstånd mm

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
559
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har för flera år sedan fått mitt ledbrosk i ena foten söndertrampat av min käre Kanalj som hade bråttom in från hagen en...
Svar
15
· Visningar
390
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 547
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 689
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka