Bukefalos 28 år!

Hoppa utan handbroms?

M

Miii

Hej!

Nu kommer ännu en *hoppövningstråd*, men kunde inte hitta någon övning efter mitt behov.. :o

Det är så att jag gärna rider med "handbromsen i" mot hinder, vilket gör att hästen jag rider gärna hoppar ifrån mig och petar bommar på vägen. Han får lite bråttom helt enkelt. Han är en gammal löphäst som älskar att hoppa, men han hoppar mycket bättre om jag inte sitter och smyghåller honom framför. Han kommer mot hinder på ett helt annat sätt om jag bara lyckas sitta still och rama om honom med skänkel. Dessutom är han mycket bättre än vad jag är på avstånd osv. Dessutom har jag en förmåga att alltid rida i undertempo...

Det jag letar efter är alltså övningar som gör att jag inte kan lägga i handbromsen samt rida långsamt (vågar rida på framåt lite alltså), så att hästen kan hoppa bättre. :idea:

Tips någon? :)
 
Sv: Hoppa utan handbroms?

Knyt ihop tyglarna och hoppa utan att hålla, toppen för balans dessutom! Sätt upp en liten serie, du kan ju ta tag och styra in i serien och sen släppa och hoppa resten av serien utan att hålla?

Det andra jag kommer på är att lägga galoppbommar, 3-4 st innan hindret. då kan du inte bromsa om hästen ska komma över bommarna.
 
Sv: Hoppa utan handbroms?

Det blir nog automatiskt bättre om du känner dig säker i anridningen på hindret. En bom på marken på en volt i galopp kan du nöta 7 dagar i veckan utan att det sliter, för att lära dig att känna rytmen, takten, och hitta känslan för avståndet. När det känns bra kan du lägga upp tempot för att hitta samma känsla även då.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 825
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp