H

_Hannzo_

Med Westerhäst? Kan man det? :p

Någon som gör det?

Ni kanske även tävlar med dom? ;)

Tell me!
Ska ev. bli delfodervärd på en Paint.. & jag vill HOPPA och ev. tävla.
 
Sv: Hoppa?

om just paint har anlag för hopp och kan hoppa bra vet jag inte.
Men hoppa kan den ju antagligen, de kan alla. :D

men jag hade en arab som jag kombinerade western och hoppning
var tyvärr bara foderhäst och så helt plötsligt ville ägaren ha hem honom så han inte så långt i utbildningen.
men de funkade jätte bra.
älskade båda delarna. :D
 
Sv: Hoppa?

Jo, jag vet. Lämnade ju också tillbaka min foderhäst i torsdags. EDller hade han ju bara på prov. Han hade ju ont i ryggen. Så det blir nog att bli delfodervärd istället. :cool:
 
Sv: Hoppa?

På quarter tävlingar så finns de ju speceilla hopp klasser .. där man har engelsk utrustning.. så de borde väl gå om man tränar att hoppa.. =)
 
Sv: Hoppa?

Men att tävla vanliga hopptävlingar? klubb och lokal alltså, inga högre höjder.. ;)

Hoppade ju några skutt, max 60cm. Men hon hoppade fint, inte tittig eller nått. :d
 
Sv: Hoppa?

Min ridlärare tävlar western, distans och hoppning på sin arab.
Hon tävlar på C-nivå i western, hoppar 90/1m -tävlingar och var med i lag-sm i distans nu, och laget tog guld.
Det kallar jag allround-häst :smirk:
Plus att han gick som galoppör tidigare, så hon har utbildat honom själv.
 
Sv: Hoppa?

Nu menade jag westernraserna. Paint och Quarter.
 
Sv: Hoppa?

Vår breedingstock tävlar hoppning. Han testades på hinder för första gången under förra hösten och fattade inte alls vad vi begärde. Han försökte inte hoppa och fick bom mellan benen och gick omkull..

Men vi gav det några chanser och nu under vår och försommar har han utvecklats till en duktig hoppare. Något orutinerad men arbetsvillig. Han har tävlat i 0.90 och 1m, skulle upp i 1.10 men blev halt.

Han rids a la western och går även riddarspel. Han e mångsidig plutten :love:
 
Sv: Hoppa?

Klart att även paint och quarter kan hoppa, att man inte ser dem mer på tävlingsbanorna i hopp och dressyr beror nog mer på ryttare/ägares bristande intresse för dessa grenar än bristande talang hos hästarna.

Malin
 
Sv: Hoppa?

Okej.. Ja, då kanske vi kan komma ut på någon liten lokal tävling tillslut då kanske.. :D
 
Sv: Hoppa?

Varför väljer du att bli delfodervärd på en westernriden paint om dina ambitioner är hoppning?
Kanske värt att satsa på en annan häst som är engelskt utbildad?
 
Sv: Hoppa?

Alla raser kan hoppa men alla individer måste lära sig vad de ska göra.

Några bilder på två av våra quartrar. Tilläggas bör också att det är inte alla westernsadelmodeller som går att hoppa med. En del får man hornet i magen på.

Löshoppning 1m:

tigerhopp.jpg



Hoppning med ryttare (ca60-70cm)

tiger14.jpg


tiger16.jpg


lighti3.jpg


lighti4.jpg
 
Sv: Hoppa?

alla hästar kan hoppa, men olika bra.. det beror ju på hur painten du har ser ut.. en del avlar in lite quarter i halvblod på hopphästar, eftersom dom har rejäla muskler, men sen finns d ju halter hästarna.. många av dom är så kraftiga och används ju bara till halter. dom är så grova så dom inte används till annat.. (sen finns d ju smärckrare halter hästar me..)
 

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
313
Senast: Elo
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter Tyckte att det behövdes en sådan. Vad ska ni äta? Pyntar ni på något speciellt sätt hemma? Vad ska ni göra? Vad ska ni ha på er? Hur...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 599
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp