Hoppar ni med era westernsadlar?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Saima
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 593
S

Saima

Jag undrar om man kan hoppa med westernsadel. Några skutt i skogen eller på banan förstår jag ju att man kan ta. Men en rejäl stock på 60 cm eller hinder på bana? Är det inte en säkerhetsrisk med hornet?

Hur gör ni? Hoppar ni med era westernsadlar eller har ni en annan sadel för det?
Hur högt hoppar ni?

Sv: Hoppar ni med era westernsadlar?

Jag tycker inte det är så bekvämt faktiskt.

Har hoppat i skogen med min w-sadel, kanske 80 cm. Inte så skönt men låter hästen sträcka ut och hoppa längre hopp, det känns bättre. :D

Men skulle inte hoppa inne på en ridbana.

Jag har hoppat 60cm med westernsadel :D Tror jag hoppade typ 75cm med min gamla medryttarhäst, men då fick jag faktiskt hornet i magen, så det var sista gången. Men jag klarar verkligen inte av att rida i sadel utan fendrar, så då hoppar jag häldre i W-sadeln. Hoppar ju bara lågt ändå.

Jag har maskeradhoppat med min westernsadel ca 45 cm. Det går ju bra att hoppa men jag tycker inte det är juste att hoppa med den eftersom den inte riktigt är avpassad för det. Klart att man kan skutta omkring lite men inte ofta. Har hoppat ca 70 cm som mest. Det krävs ju viss teknik för att det inte ska bli grymt oskönt:-)

Behöver jag berätta att vi vann maskeradhoppningen:D

/ C

Hoppar endast motvilligt diken i skogen....började ju med western för att komma ifrån hoppskiten....:cool:

Nej tack... Hoppar inte i westernsadel! Galoppbommar räcker gott och väl:eek:
Hoppning är förenat med livsfara:D

/LL -föredetta fälttävlan/hoppryttare som blivit feg med i samma takt som åldern på något märkligt vis ökat:angel:

Jag hoppar i hoppsadel. Även nu när jag har börjat hoppa in min 3-åring så har jag hoppsadel även om det bara är 40 cm och bommar på marken. Man får bättre sits FÖR HOPPNING i en hoppsadel tycker jag. :)

Jag brukar allt hoppa stora stockar i skogen med min westernsadel :laugh:
Håll hårt i hornet med ena handen bara så man inte slår i känsliga delar :crazy:
Men när man kommer över metern blir man lite skeptisk förstås :angel:
Då blir de till å hoppa barbacka! Haha :banana:

Hoppa över diken med en westernsadel.
Är d inte bättre att ta hästen över?

Jag hoppade 1.10 med min förra ponny i min barrelrace sadel (högt fram/bakvalv)... gick hur bra som helst....:bump:

men visst det kan lika gärna gå åt pipan... så små höjder är ju helt ok....

Jag bröt fyra revben... Ingen bra ide. haha!:D

Var med på en liten cup tävling . Aldrig hoppat. Gick finfint. Sista hindret var en oxer på 60 cm. Höll i knoppen. Skulle aldrig hoppa i hoppsadel. HAHA

Högst ovilligt hoppas det här...bara när hästen plötsligt blir luftburen av någon anledning:eek:
...och nej, detta föregicks ej av nåt hinder:o
20726913.jpg

:rofl::rofl::rofl::bump:
Vilken underbar häst du har!:p

vilken tur att min kuse inte plötsligt blir luftburen så ofta..:grin:...:devil:

Ha ha ha...tack och lov har luftfärderna minskat med tiden och hon är numer rätt markbunden;)...men otaliga äro de gånger jag hamnat framför hornet...:o

Jag har aldrig hoppat i min w-sadel...

Det händer. Inte så bekvämt i landningen när man fastnar med jackan om hornet...

På "min" ridbana står det som regel några hopphinder uppställda och då hoppar jag ibland mitt i ett träningspass för att variera och aktivera. Just nu två studshinder vilket hjälper till att aktivera bakben mellan studsen och det har ju fördelar för samlingen...

Rörigt, känner jag.

Liknande trådar

Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
3
· Visningar
419
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 489
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
911
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka