Hoppegenskaper

Sv: Hoppegenskaper

Det beror ju på vilket jobb jag är redo att lägga ner på just den hästen. Det enda som är viktigt är att den ÄLSKAR att hoppa, att den har en naturlig bjudning. Den ska ha bra teknik, och ligga i en båge över hindret. Sen ska den ha en bra och reglerbar grundgalopp.
Nästan allt annat går att jobba på. Min nuvarande häst tex drar hemskt mycket mot hindren och struntar ganska mycket i mig. Jag är övertygad om att det går att jobba bort. Om inte så får jag väl jobba med dom förutsättningar han har. Hoppningen är inte viktigast. Känner du att han är med dig i dressyren, är ambitiös och villig att vara dig till lags, så går det att jobba fram väldigt mycket.
 
Sv: Hoppegenskaper

tittar på hur den är mot hinder. de tycker ja e väldigt viktig, att den e reglerbar, tekniken e ju såklart viktig. samt ärligheten, den ska inte tveka bara för att de blir lite högre å såklart att den ska tycka det är kul å hoppa!
såklart massa mer grejer me de tycker ja e bland de viktigaste!
 
Sv: Hoppegenskaper

Ja tycker de viktigaste är att hästen bjuder framåt och mot hindren. ja vill även bara kunna följa med och inte inverka så mkt på hästen utan att den typ stannar. dEn skall ha en positiv inställning och tycka att de här me hoppning e roligt! Sen skall den självklart ha en bra kapacitet och teknik!!! Fast det absolut viktigast är ändå känslan: " Välj inte en häst utefter vad alla andra säger utan gå på den känslan du får när du rider den, för det är samma känsla som du kommer få varande gång du sitter på den". Sen ska man ju inte köpa värsta outbildade öket bara för att man ha en sk känsla att de är bra! Men köp inte den häst din tränare säger åt dig även fast du själv inte gillar den,.. :banana:
 
Sv: Hoppegenskaper

Tycker viljan är det viktigaste. Att den verkligen vill och den ska nästan "leta" hinder. Och framförallt lyssna framåt! Den ska hela tiden har energi framåt!
Lycka till :bump:
 
Sv: Hoppegenskaper

vill ha hästar som tänker själva dvs kan bedöma avstånd och är kloka, ärliga och som hoppar med god teknik och spänst. samt självklart mjuka och trevliga att rida på
 
Sv: Hoppegenskaper

Ponnyn jag tävlar är helt underbar, nästan. Hon är rätt så svårriden. Det är inte det att hon är outbildad eller så, utan det här samspelet mellan ryttare och häst var något som tog tid att bygga upp. Sen så är hon ett sto och när hon ska bli brunstig så har vi inget på hoppbanan att göra. Hon blir en riktig :devil:

Men hoppa kan hon, hon har kapacitet så att det räcker och blir över.

När hon stannar så är det bara när vi kommer helt fel. Och det är helt OK för mig, för oftast är det mitt fel, jag vill ju inte att hästen ska riskera både mitt och hennes eget liv över ett hinder. Det händer väldigt sällan att hon stannar, aldrig på hinder under 1m.

Hon älskar också att hoppa, det är något av det roligaste hon vet, därför är hon alltid ärlig, man kan lita på henne till 100 %.

Hästen får gärna vara snygg och ha mycket utstrålning men det är inget måste, bara ett plus. Och lätt att hantera är också något jag skulle föredra.
 
Sv: Hoppegenskaper

avståndsbedömningen om den tycker det är kul (ser man ju på ögon och öron) och kapaciteten och tekniken är viktig. att den hoppar med rygg och god benteknik. och även om den är kvick. när jag ska hoppa hästar jag intehoppat förrut trav hoppar jag mkt med bom frmför ovh efter hindret. oftast hoppar jag ganska högt och brett. för att se om hästen är kapabel till de högre höjderna. jag testar även om hästen taxerar själv eller om man behöver hjälpa den lite på traven. genom att lägga handen mot mankammen ger jag hästen möjligheten att själv välja när den ska hoppa ev. mvh bea
 
Sv: Hoppegenskaper

Den ska vara ärlig på hindrerna, den får rusa på eller sega sig som den vill, men den ska ta sig an hindret på sin bästa förmåga. Det kanske inte låter som det skulle vara en bra häst om den är långsam på, men många väljer bort hästar som kan bli fina om dom lär sig taxa. Jag tittar inte särskilt mycket på kvickheten i språnget, men det ska vara luftigt och hästen ska inte vilja riva. Och galoppen, den är jätteviktig. Den ska vara bärig! Det kan hända att hästen inte orkar samla sig om den är omusklad, då kan man kolla på den i högre tempo. Där ska den ha härliga, luftiga språng.
 
Sv: Hoppegenskaper

Passar på att fråga dej om lite råd om det går bra?
Min flicka är nio år och har nu en liten Welsh mountain som vi köpte från ridskolan hon går på.Vi fick henne ganska billigt-15000kr.
Det är ingen okomplicerad häst,den funkade inte på ridskolan eftersom hon bråkade med barnen och gjorde lite som hon ville.

Men flickan hade henne några gånger och hon var lika envis som hästen så det har gått över förväntan.Hon går i fin form i dressyren och hoppar bra på träningarna,men hon är oärlig på hindrena.
Ofta stannar hon och viker av trots framåtbjudning vid ansatsen.
Flickan gör enligt mina ögon och tränarens också allt rätt men hästen viker av ändå,men bara en gång på varje hinder.Nästa gång hoppar hon .

Jag tycker hon verkar så osäker som om hon måste titta först-sen vågar hon hoppa.Det går inte heller att rida ut med henne ensam.Efter träning kan hon vara ensam i stallet med oss utan hästkompisar eller vid ridning i paddocken bredvid hagen.

Tror du att detta utbrytande vid varje hoppning ,som förstör flickans tävlingsambitioner, går att träna bort eller är det något vi får leva med?
 
Sv: Hoppegenskaper

Den ska vilja hoppa. Och även vilja hoppa utan att riva.
Som en elitryttare sa, minns inte vilken: "det spelar ingen roll hur bra teknik och/eller kapacitet en häst har, om den inte har viljan att gå felfritt".

Sedan får ju inte hästen vara ngn sorts kamikatzevarelse som utan självbevarelsedrift slänger sig över hindren hur som helst.

Den måste ju också gå att reglera mellan hindren.
 
Sv: Hoppegenskaper

Känslan i maggropen. Om man vet hur en häst SKA hoppa och HUR den ska röra sig, vad den har för attityd osv.osv litar jag alltid på min maggropskänsla, och jag har inte haft fel en enda gång hittills :)

Tycker att hur den rör sig i på marken är mkt viktigt, det är en förutsättning att den har hyfsat bar gångarter för att den ska "räcka" till i lite större klasser, att den har en relativt spänstig och vägvinnande galopp.

Attityden hur den tar sig an hindren och olika svårigheter som 3 kombination, relaterade avstånd, bågar mm. Positiv? Negativ? Koncenterar den sig på att lösa uppgiften?

Hur pass påverkbar är den mellan hindren?

Hellre en mkt försiktig häst, som hellre stannar (när den ligger MKT taskigt till) än river, som inser när den kommer att slå ihjäl sig och inte bara kastar sig in i saker. Det är mkt lättare att jobba bort att den stoppar än river. En bra häst ska kunna göra en realistisk bedömning av detta.

Tekniken, att den hoppar igenom kroppen och att den slappnar av i språnget, inte driver ut till höger eller vänster. Den ska utnyttja sin kropp på bästa sätt för att lösa uppgiften.
 
Sv: Hoppegenskaper

teknik vilja och kapacitet, en häst som inte tycker om å hoppa ä ju inge bra, om man ska ha en hopphäst... å mod me...
 
Sv: Hoppegenskaper

jag kollar hur hästen bjuder, teknik, om den verkar rädd eller så.... kollar när någon annan hoppar om de får samma gensvar från hästen och jag kollar hur den reagerar om man inte ger efter gift eller så....det kollar jag på och brukar hitta bra hästar :D
 
Sv: Hoppegenskaper

Håller fullständigt med! Ibland är jag tacksam för att min stannar om man vet att ett hopp hade kunnat bryta ben både på häst och ryttare. Ibland kommer man helt fel, och då vill man inte ha en häst som hoppar i vilka lägen som helst. En häst som är rädd om benen vet också när den bör stanna för sin egen säkerhets skull.
 
Sv: Hoppegenskaper

Håller fullkomligt med :bow: En BRA hopphäst SKA kunna bedöma detta. För både sitt eget och ryttarens bästa.
 
Sv: Hoppegenskaper

Jag vill kunna känna att hästen gör sitt bästa utav det jag ber den göra. att den tittar bak mot mig och att öronen flippar bak mot mig lite.. jag vill kunna komunicera med hästen. jag vill kunna bestämma lite.. på 60 cm "hinder" brukar jag placera hästen lite i botten och ibland för långt ifrån hindret. Hästen ska ha en kontrollerbar bjudning.. jag vill att den ska fungera som en målsökande missil, leta efter hinder och nästan fråga mig om den ska/får hoppa hoppa. den ska även tåla misstag. jag är ingen elit ryttare så hästen får allt lösa uppgiften själv om jag skulle råka göra ngt fel. lixom accepetra mina fel...jag gillar hästar som blir förbannade om de river eller slår sig, de gör aldrig samma fel 2 gånger :p
jag tycker att kunna få kontakt med hästen genom små signaler som visslingar och så vidare är jätteviktigt. att den inte testar gränserna är åxå viktigt tycker jag.. hästen ska inte rycka åt sig tygel så fort man gör ngt. ex. saktar av till skritt. då är den säkert rn liten odåga i stallet me :D :confused:
 
Sv: Hoppegenskaper

En sak jag tänkte på??

OM DU håller den hårt i tygeln för att se om hästen är ÄRLIG?? Öhh jag skulle inte bli förvånad om hästen stannde :mad: ...men nu vet inte jag hur hårt du menar, men som du beskriver de ,låter de inte som nåt jag skulle vilja se om du provred min häst,,jag förstår hur du tänker..men de ska inte gå till överdrift!...det är endå första gången du sitter på hästen
 
Sv: Hoppegenskaper

*lånar knapp*

Det första jag vill se är ägaren/ryttaren visa upp alla de fantastiska krumelutter och 1.50 hoppningar med förbundna ögon som det stog i annonsen att den skulle klara, sen sitter jag upp om det blir en annan dag eller strax efter det spelar ingen roll.

sen är psyket jätteviktigt för mig.
 
Sv: Hoppegenskaper

Jag kollar på kapaciteten, ska ha kap att gå ca 150, avståndsbedömningen, tekniken, hinderklokheten, att den är rädd om sig, ärlig, har en bra inställning, kollar även galoppen m.m. För tävling är inte stammen så intressant, ska man däremot avla på den sen är det ju bara med en fin stam.
Men kapaciten och viljan är ju egentligen det viktigaste. Resten går att ordna på annat sätt.

/Skurt :devil:
 
Sv: Hoppegenskaper

ramonarunds: Jag kommer aldrig att hitta min drömhäst jag vet redan var han är ;) jag kommer jag aldrig att kunna tävla honom igen (Bponny). :(
jag hittat en hästsom passar mig, dock för gammal (18år nu 19) men vi köpte henne och betäckte, och hoppas på ett välskapt föl med kapacitet (stoet är bra med ett psyke som inte går för hackor, hon ställer upp i alla lägen).
Men jag har ännu inte hittat nåt att tävla på än :( lånar brorsans häst idag och hjälper till med en en ponny åt en kille, och får se om jag hittar något "eget" annat att tävla i dagsläget.

Men tänk på att en för ärlig och schyst häst inte heller alltid är bra om den inte kan bedöma om man kommer att krascha i ett hinder eller inte, innan den hoppar av... jag har gjort en del såna vurpor med min första ponny innan vi lärde oss. :crazy: ;)
 

Liknande trådar

Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 081
Senast: BornAgain
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
819
Avel Jag har för första gången snubblat över primitive traits och primitive breeds/primitiva egenskaper/raser på häst och undrar om någon...
2
Svar
34
· Visningar
2 569
Senast: ameo
·
Hoppning Nu startar EM i hoppning och jag tycker att det förtjänar en tråd. Det är väl inte bara jag som kommer att titta?
35 36 37
Svar
723
· Visningar
27 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp