Hopphingst

Av olika anledningar? Tänk på att man (egentligen) inte vill ha en häst som gått sönder (om det inte är en olyckshändelse) i aveln, man måste tänka på att försöka avla på friska individer, dessutom vill man ju inte ha individer med besvärligt temperament eller liknade i avle heller... men å andra sidan skiter alla andra i det så det kan ju du också göra om du vill... :cool:

Men visst kan man avla på henne... kolla med veterinären först bara... hon har bra prestationer. Stammen är ju inte hela biten, den kanske dessutom är bättre än du tror... vad är det för stam? *nyfiken* Vid val av hingst ska du ju försöka att hingsten inte ska avvika för mycket från stoet fast ändå kompensera henens svaga sidor och defekter (om hon har några) välj en hopphingst med bra resultat (prestationer i tävling, årgångschampionat etc. om du väljer en unghingt, gör gärna det, ta reda på vad den ska prestera i den åldern och se till att den håller takten med sin årgång, se efter vad föräldrarna gjort, läs utlåtanden från bruksprovet, du vill väl välja en hingst med hög ridbarhet och bra temprament, Försäkra dig även om att du har en intresant (bra) staminriktad på hoppning så attd et inte spökar en massa dressyrhästar överallt i hingstens stamtavla, då vet man aldrig vad som slår igenom, det vet man ju ioförsig inte annars heller... Låt det kosta, men med måstta, välj hellre Quite Easy än Quidam de Revel tillexempel... Då prisskillnaden är hänslående och Quidam ändå är pappsing till Quite Easy om jag inte missminner mig...
 
Inget renrasigt travarvarmblod, nej.
Det är en skada, som tillkom genom en olyckshändelse.

Då ska det nog få bli ett litet föl nästa vår.
Är sugen på Cortus Hästak.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 058
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 286
Senast: cirkus
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 045
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 456
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp