Bukefalos 28 år!

Hopplös tant tar knäcken på min mormor

Castellini

Trådstartare
Eftersom jag själv är tom på uppslag vänder jag mig till kloka buke.

Min mormor bor granne med en gammal tant med stort hjälpbehov. Tanten klarar knappt något själv: Hon kan inte handla, tar inte sina mediciner som hon ska, städar inte, ramlar ibland och kan inte ta sig upp själv, hör ingenting och kan inte ta in sina hörselapparater för genomgång, är gravt dement osv.

Problemet är att ingen begriper detta. Tanten ifråga vägrar ta emot hjälp och säger att ingen kan hjälpa henne i alla fall. Hon har inga anhöriga som bryr sig eller försöker göra något alls för att förbättra situationen.

Detta med resultatet att min mormor, som närmar sig nittio år, får ta hand om den här tanten. Hon får handla åt henne, se till att hon får lagad mat, hjälpa henne upp på benen när hon ramlar, fixa hennes hörselapparater osv. Min mormor är visserligen ganska pigg, men jag blir fly förbannad när jag tänker på att hon ska behöva vårda en annan människa bara för att denna vägrar ta emot annan hjälp.

Min stackars mormor försöker göra det hon kan och tänker på den här tanten dag som natt. Om det inte hade varit för hennes försorg hade tanten nog svultit ihjäl för länge sedan, så jag förstår ju att hon inte bara kan strunta i att gå dit. Hon ringde mig nyss och var så ledsen och orolig för den här tanten.

Jag känner bara att vi inte kan ha det såhär längre. Min mormor ska inte behöva vårda den här hopplösa, envisa tanten som vägrar ta emot hjälp.

Vad kan jag göra, antingen för att få ordning på tanten eller stötta min mormor så att hon kommer ifrån det här? Vem pratar man med, vart vänder man sig?

/ Uppgiven Castellini
 
Jättesvårt!

Alla hjälpinsatser bygger på frivillighet från mottagarens sida.
Kommunen har alltså inte möjligheter att sätta in insatser till en person som tackar nej (vissa kommuner gör ibland undantag men det är grunden).
Om kvinnan har en uttalad demens kan man ibland gå runt det problemet genom förordnande av God Man.

En väg att gå kan vara att kontakta kommunen, växeln kan säkert vara en bra väg.
Förklara situationen, höra om det går att få en bedömning av biståndsenheten.
Demens är en medicinsk diagnos vilket innebär att sjukvården måste blandas in för att diagnos ska ställas, men det är ju möjligt att kvinnan redan är känd inom vården.
Vården kan inte bestämma att kommunen ska sätta in hjälpinsatser.

Men som sagt, kontakta kommunen, gärna biståndsenheten, och förklara situationen kan vara en väg.
 
Gamla människor har väl i regel svårt att ta emot hjälp. Har hört att vissa hemtjänstare börjar med att komma dit en stund på kaffe och umgås lite (de flesta äldre uppskattar ju sällskap) för att sen efter ett par fika peta in att "jag kan hjälpa dig att diska av när jag ändå är här" osv och sakta gradvis trappa upp hjälpen. Fast kommunen måste ju blandas in och det kanske är svårt om hon motsätter sig? Jag är inte särskilt insatt tyvärr, hoppas någon annan kan hjälpa dig.
 
Kontakta kommunen. Biståndsenheten då som utreder om hemtjänstinsatser osv. De kan inte tvinga på kvinnan hjälp men de kan ta kontakt. Är kvinnan dement finns fler vägar att gå för att få hjälp.
 
Du ska ringa till kommunens överförmyndare och tala om att tanten behöver få en god man.
Förklara att hon inte är kapabel att klara sig själv men oförmögen att inse att hon behöver hjälp.
Berätta vad mormor gör och att hon inte hade fixat maten på egenhand.
Hon kommer att bli sämre och snart kommer inte mormor kunna hjälpa tillräckligt även om hon vill.

Socialen säger gärna att de inte kan hjälpa om inte personen själv vill ha hjälpen. Vilket iofs är sant. Men samtidigt är det så att den som inte själv är kapabel att se till sitt eget bästa ska man se till att behovet av god man blir utrett för, det är man ofta dåliga på att hantera. Den gode mannen kommer sedan att föra hennes talan och kan då ge hemtjänsten lov att hjälpa oavsett om hon protesterar.

Förutom det praktiska i hemmet behöver tanten också betala räkningar. Det är ofta här det först kapsejsar för dessa personer, så att de blir vräkta. Innan det händer så måste hon få en god man oavsett hur mycket mormor kan hjälpa henne i vardagen annars.
 
Som flera andra tidigare har skrivit så behöver kommunens biståndsenhet kontaktas för att damen ska kunna få hjälp. Många gånger går det att få till ett möte med berörda personer (då är det bra om de som hjälper den enskilde - din mormor i det här fallet- är med) för att få det utrett vad personen faktiskt får hjälp med. En dement person klarar ofta enligt sig själv allt i det dagliga livet, medan i verkligheten så kanske personen inte ens klarar att ta sig upp ur sängen. Det hör till sjukdomsbilden och inget som är konstigt i en biståndshandläggares ögon, som därför ofta tar information från anhöriga, men behöver ha medgivande från den enskilde själv.

Om man börjar med att få till att ett möte äger rum, gärna hembesök, och då få in någon hjälp - vad som helst egentligen bara hemtjänsten får komma in innanför dörren. Det kan vara fikabesök i flera månader, bara en snabb titt att allt är bra, eller att personen förstår att den behöver hjälp med något (som i andras ögon inte alls är det man i första hand tänker på, ex. byta CD-skiva för att lyssna på ljudbok eller whatever). Har personen väl börjar accepterat att ta emot hjälp, och sett att det är schyssta människor som kommer och vill hjälpa och inte dömer den äldre, då brukar det gå bättre att få dem att ta emot mer hjälp sedan.

/trazel - biståndhandläggare med inriktning på äldeomsorg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 449
Äldre Kan en person belastas, om något händer dennes partner pga utebliven vård och hjälp, om anledningen till att vården/hjälpen har...
Svar
10
· Visningar
1 281
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp