Bukefalos 28 år!

hoppövningstips!

melvin

Trådstartare
hej! nu vill jag ha massor av tips på bra och enkla hoppövningar, jag är så trött på att när jag ska hoppa ensam så sitter jag bara och hoppar på ett eller två små tråkhinder bara för att jag inte kommar på något bättre...släng hit allt ni har som inte är allt för svårt att skutta utan instruktör!! :bump:
 
Sv: hoppövningstips!

Köp en bok, till exempel Hopplära-strömsholmsmetoden. Där finns en hel del övningar. Eller åk och titta på träningar för att få lite idéer. Hippson är ju också bra. På min hemsida finns också en del övningar.
 
Sv: hoppövningstips!

Tänk efter vad det är du och din häst vill/behöver träna på och bygg upp lite övningar efter det. T.ex. drar hästen lite efter hindrena, hoppa vartanatt hinder i galopp och sakta av mellan vartanatt hinder och hoppa det i trav. Har man svårt att hitta en jämn rytm i galoppen, lägg ut galoppbommar mellan 2 hinder. Träna på att hoppa på rakt spår ställ upp 3 hinder på snedden på medellinjen: / \ / rid sedan på en rak linje så att hindrena blir snea av sig själva (du kan ju dessutom rida mitt på dom så att det blir små bågar, lägga i volter mellan hindren och växla antal galoppsprång). Ställ ut 2 hinder på medellinjen _ _ och hoppa serpentiner lägg in volter o.s.v. Ställ upp en liten serie precis innanför spåret på ena långsidan, träna på att komma i "fel" varv så att du får en jäkligt tajt sväng, samma sak efter hindrena vänd åt "fel" håll så det blir en tajt vändning, kräver kontroll efter hindret. För styrka åt hästen - hoppa massa studs på rad i olika höjder, få koll på yttersidan - hoppa studs på böjt spår. Hoppa lite högre 5,5an (trav in - litet krysshinder - 5,5 m (för stor häst) - hinder som man kan höja upp lite om det känns bra). Vill du träna sits bygg upp enkla serier, träna balans genom att hoppa utan stigbyglar, barbaccka, utan tyglar med armarna rätt ut i luften. O.s.v. tänk ut dina svagheter eller vad som skulle vara bra att träna på. Tänk sedan ut övningar och ställ upp hinder utifrån det!
 
hoppövningar

skulle vilja att någon gav förslag på några hoppövningar istället för det gamla vanliga man hoppar. :D
 
Sv: hoppövningstips!

va bra råd du hade...... ska prova det själv.
hmmm, jag brukar studsa med pollarna, det är ju kanske en ganska vanlig övning, men det ger resultat.:D
(sg att någon annan oxå hade skrivit det...).:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hoppövningstips!

Om du ska hoppa styrkehoppning så är det ju som några andra sagt.. 5½:an, studs, långa kombinationer blandat med studs och 1 galoppsprång mellan hinderna. Om du ska träna vägar så är "dog-legg" en bra övning, det är oxå bra att rida serpentiner med ett hinder på varje ställe som du korsar medellinjen. Om du ska hoppa högt så är det bra med en kombination, men ett ganska lågt första hinder och det sista höjer du allt efter som. Om du är själv och inte vill hoppa av för att höja hela tiden kan du sätta upp alla i en rad, där det skilljer ca 10 - 20 cm mellan hinderna..;)
 
Sv: hoppövningstips!

Ungefär 3 m är väll utgångsläget för stor häst men man kan ju skifta lite med några decimeter (det är ju inte så mycket mer att spela på) men beroende på vilken galopp man tänkt hålla.
 
Sv: hoppövningar

gå in på hippson.se
klicka på ridövningar, där finns en hel del att välja på.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 760
Senast: alicegard
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tjorv med öppenpsyk igen. Har ju slutat hoppas på hjälp och gjort klart för dem att jag inte tror de vill hjälpa utan de bara låtsas. Så...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: Rosett
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 831
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29
  • Livförsäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp