hopprädd!!!!!

S

semlis777

någon som har något bra tips till en tjej som jättegärna vill börja o hoppträna men som samtidigt inte vågar. har ej hoppat över 1m på två år. jag vågar att hoppa ca 60cm men blir det mkt högre så vågar jag helt enkelt inte. någon som har något bra tips?? är tacksam för svar
 
Jag vet hur det känns efter som jag har haft det precis likadant..
Åkte av på en hopptävling för några år sedan och gorde mig lite illa i låret.. Efter de va de kört..
Jag pratade med min ridlärare(red på ridskola då) om har det var.. Hon hjälpte mej värkligen, jag fick de snällaste och tryggaste hästarna på hopplektionerna.. Och sakta men säkert gick min rädsla över till en lätt nervositet..
När jag kännde mig så pass säker att jag även kunde hoppa lite tittigare hästar var jag stolt..
Men då hände de som inte fick hända.. Jag hoppade en häst som var jätte larvig och tvärnitade på allt.. Självförtroendet försvan helt och hållet..
När jag senare blev medryttare på en jätte duktig hopp ponny(hade gått MSV med vinster)så blev det bättre ända tills vi skulle hoppa titthinder.. Han tvärnitade gång på gång och efter ett tag försvann mitt självförtroende..
Men sen så bestämde jag mej.. Den här ponnyn var min trygg het jag litade på honom i alla situationer, kunde rida honom utan sadel och träns, hade inte änns grimma och jag kunde rida hur fort som hälst ute oxå.. Så jag bestämde mej för att lite på honom och han fick hjälpa mej över hindrena.. Jag började med att bara hoppa låga hinder(ca 50-60 cm) och han hjälpte mej värkligen.. Hoppade bara på vanliga bommar ibörjan(eftersom han var så tittig) När vi så småning om kunde hoppa utan minsta tvekan så började vi träna på att hoppa högre och tittigare hinder.. Allt gick bra, för nu red jag igen, inte bara åkte med även om jag tyckte att det var lite läskit ibland så höll jag bara om med benen och litade på honom och då gick allt bra..
Så småning om kunde vi hoppa en meter.. Men de var bara på honom som jag kännde mej trygg.. Hoppade bara med honom under den här tiden..
Men nu ivåras blev hamn dålig och vi tog bort honom i början av juli.. Saknar honom så himla mycket, han var min tygghet..
Nu har jag börjat rida en arab som är lite tittig i hoppningen, men jag har bestämt mig och det går bra.. Jag tycker att de är lite pirrigt ibland men då håller jag bara om med benen och rider ändå..
Så mitt tips till dej är att prata med din ridlärare om hur du känner och bara hoppa en snäll och säker häst ett tag framöver..
Bestäm dej för att det ska gå, för då går det till sist.. Jag vet de, för jag bestämde mig och de gick tillslut me det tog tid..
Försök att hoppa lite oftare så att det inte går så länge mellan gångerna..
Hoppas det går bra..
Lycka till!!!
 
jag var/är själv lite hopprädd men det var värre för några år sedan. Men jag hoppade sedan en riktigt duktig och ärlig häst som aldrig vägrade. Henne red jag ett tag på ridskolan och fick större självförtroende. Sedan kändes det bättre att hoppa andra lite mer svåra hästar. Så jag tycker du ska hitta en säker häst så du får bra själförroende och blir bättre på det sättet. lycka till
 
problemet är bara att jag inte rider på ridskola, jag brukar rida min kompishästar och hon köper och säljer och dom är inte så spec rut i hoppningen,och det är ganska svårt att hitta ng som vill ha medryttare här i k-stad
 
Men tänk en dag när de väl vägrar.. är man beredd då?! :confused: :smirk: :crazy:

Det kanske är bra att få känna på lite olika hästar och deras känslor inför hoppningen.. så man inte börjar ta för givet att de ALDRIG vägrar, för då händer det!

Jag ska förresten börja lära mig hoppa idag.. i trav över låga hinder till att börja med.. har bara hoppat lite innan på hemmaplan.

Är ganska skrajsen.. :crazy: :( men samtidigt vill jag! :cool: :love: ;) :banana:
 
Det bästa är att hitta en trygg säker häst som man litar på och en instruktör/tränare som är erfaren och som man också litar på.Börja med enkla övningar så ska du se att det hjälper.Det tar tid men till slut så :)

Vet själv hur det är och det är inte kul att va rädd..
 
Tvärt om; om man väntar sig att hästen ska stanna så är det klart den stannar.
:crazy:

Det är ett problem jag har; jag hoppar gärna hästar om jag litar på att de tänker hoppa. Men om hästen visar minsta lilla tvekan så blir jag osäker, och när jag inte stödjer hästen så stannar han förstås. Och så blir både hästen och jag ännu lite mer osäkra inför nästa varv. :( Jag har kommit tillräckligt långt för att inse att det är det som händer, men inte tillräckligt långt för att alla gånger lyckas ta kommandot över min kropp och faktiskt driva på även om jag är nervös. Så i det här läget känns det definitivt bra att hoppa hästar som jag litar på, för jag behöver tro på att "det är klart hästen hoppar", inte "var beredd på att de stannar". Att man sen ska ha balans nog för att inte ramla över huvudet på hästen om den tvärnitar är en annan sak. ;)
 
jag menade vara för ett tag, naturligt bis får mqn ju ändå bara veredd på att hästen bägrar.. men man får större själv förtroende o klarar svåra situationer bättre sedan..
 
Jag är allt också lite hopprädd jag :o Tror att det viktigaste är att den person (instruktör eller liknande) som hjälper dig är lugn och trygg, men samtidigt verkligen kunnig. Då kan du känna att du litar på henne/honom och att h*n hjälper dig på bästa sätt.

En sträng ridlärare som bara vrålar "kom igen nu då" är knappast till någon hjälp, men inte heller en mesig och velig en som bara säger "du behöver inte om du inte vill..."

Lycka till :)
 
Sv: hopprädd!!!!!

Jag tror att en bra idé är att hoppa en lugn och trygg häst på låga hinder. När du känner dig helt säker på en höjd kanske du kan höja bara jättelite... 3 cm eller nåt..? :)
Jag är oxå lite rädd för högre höjder. Min ponny är en riktig "larvmaja" ibland, blir hon osäker så blir jag osäker och då blir det ännu värre. Ramlade av sist jag hoppade och kommer antagligen hålla mig till 60-70 cm ett tag, både för min egen och för hennes skull.
Om det är lite orutinerade hästar du rider så behöver du iallafall inte hoppa alls högt!
Kanske kan du träna balansen oxå. Vet du att du har riktigt bra balans så kanske du inte blir lika rädd för att hästarna ska tvärnita.

/ina
 
Sv: hopprädd!!!!!

jag förstår det till viss del, jag har aldrig varit höjdrädd, hoppade 120 på min B-ponny som var 126 cm i mkh, varit med på flertal höjdhopp tävlingar och likande, men så nu dom senstae veckorna har jag börjat fega?, har absolut ingen aning om varför? det bara kom och håller i sig, jag är inte jätte rädd, men får en "orolig" känsla över mig, som gör att jag inte är lika tuff och inte rider lika bra som inann,

jag tror mest på att det har med min D-ponny att göra, han är inte den Ponnyn man till 100% kan lita på, han kan vara lite lurig och hitta på saker, men offtast stannar han inte, så det har varit väldigt skönt, men dom sensta e2 gångerna jag har hopptränat har han verkligen tvärnittat, och man hinner verkligen inte reagera, och man tror verkligen inte han ska göra det på hinder som e ca 70 cm höga, vi som annars hoppar minst 110.

men nu har vi tagit tag i det, och tillsammans måste man gå igenom det, jag ger han trygghet så ger han mig trygghet, och då funkar det, jag måste helt enkelt vara lika bestämt och tuff som jag alltid varit, ananrs blir han osäker. :)

5430972.jpg

5430973.jpg

5430976.jpg

5430977.jpg

:rofl:
 
Sv: hopprädd!!!!!

när jag red för dadde så apploderade han när man föll av, för då hade ju i allafall ryttaren tänkt hoppa :D

ramlade man inte av när hästen stoppade så fick man höra att man själv ändå inte tänkt hoppa över(ens egen osäkerhet va orsak till stoppet :o )

hadde inga betänkligheter alls att hoppa högt innan jag fick barn, då insåg jag att jag va dödlig oxå :crazy:

innan barnen tränade jag banhoppning upp till 160(och tävlade), nu tycker jag att det känns högt redan vid 110.(och tävlar inte alls)

visst har jag skadat mig ordentligt vid avfallningar(bla. en ordentlig ryggskada som aldrig kommer bli bra), men även det va innan barnen. så inte ens det kan jag skylla på:angel:
 
Sv: hopprädd!!!!!

Ingen som har reagerat på att tråden är flera år gammal?? Fast jag måste ju säga att Dadde har en poäng där...
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 559
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp