Grundridning

@mars Utifrån din respons så antar jag att du är ett barn. Då gör det dig bara gott om du försöker diskutera dina åsikter, speciellt med människor som du inte håller med. I verkligheten kan du inte lösa dina känslor genom att svara med emojis. Det är ärligt talat synd att du förlitar dig på att försöka håna andra istället för att ha en konversation när det jag säger inte passar dig. Det säger mer om dig än det gör mig.
 
Att de inte utförs rätt, vilket du tydligen kan. Säger inte emot dig, bara att du inte är representativ
Nej, men då är det ju egentligen inte svårklass-rörelserna som sliter. Utan samma som även många hästar i LA/MSV-gruppen som man försöker göra sånt som inte ekipaget är klar för. Där det resulterar i styrkeridning, obalans, spänning, tappad lösgjordhet och bärighet.
Jag tycker man ser samma med folk som ska pressa igenom byten tex. Det skiter sig för att grunderna inte sitter.
 
Nej, men då är det ju egentligen inte svårklass-rörelserna som sliter. Utan samma som även många hästar i LA/MSV-gruppen som man försöker göra sånt som inte ekipaget är klar för. Där det resulterar i styrkeridning, obalans, spänning, tappad lösgjordhet och bärighet.
Jag tycker man ser samma med folk som ska pressa igenom byten tex. Det skiter sig för att grunderna inte sitter.

Som inte ens duglig LA-ryttare skulle jag gissa att det som sliter värst är alla dessa ökningar och "uppvisningsridning" i alldeles för stort rörelseomfång för vad man har i styrka och balans?

Jag har trots min bristande ridförmåga aldrig haft belastningsskador på en häst, jag utgår ifrån att det till en del beror på att jag aldrig försöker rida "stort" när jag rider rörelser. (Och till en annan del på att jag mestadels haft ponnykorsningar och hästar av lite "omodern" modell, typen som inte på något sätt är flotta utan rätt ridning. :angel:)

Jag är överrörlig själv (vilket nu efter 40 resulterat i att jag är stel och ärrig efter otaliga skador och slitage) och kan inte sitta på en häst som rör sig stort eller i obalans. Ergo tränar jag ständigt på att hitta balans och mjukhet. Även om det är först den senaste tiden som jag börjat hitta tränare som har det som arbetsmodell.
 
Fattar inte varför ts är så rasistisk/hatisk mot swb? Själv ser jag mig som hästälskare över lag med mer el mindre intresse för olika raser beroende på min inriktning. Dock är grunden att jag gillar hästar.
Jag tycker det är tråkigt vad som har hänt med rasen de senaste 30 åren. Det var sjukt fina hästar, numera mest tävlingsmaskiner som väldigt gå kan rida. Men kan du, så gör det för all del.
 
Fast det där stämmer inte.
Alla är inte explosiva, överrörliga och svårridna.
Nej, precis! Här finns tex svårklasshäst(danskt varmblod modell högt blod) som unga barnbarnen kan rida ut på. Men en så pass ”fysiskt bra”, högt utbildad och med så pass trevligt lynne är ju dyrare än vad de flesta av oss har råd med. 😅
Men det finns ju trevliga halvblod som är mindre utbildade och trevliga för rimligare summor. Även om de så klart är betydligt dyrare än vissa andra raser.
 
Jag tycker det är tråkigt vad som har hänt med rasen de senaste 30 åren. Det var sjukt fina hästar, numera mest tävlingsmaskiner som väldigt gå kan rida. Men kan du, så gör det för all del.
...och med det sagt hoppas jag att du inser att även travaveln har gått åt samma håll det vill säga att utveckla sporten så mycket det går så travet och dess hästar är verkligen ingen skillnad ur det perspektivet.
 
Jag tycker det är tråkigt vad som har hänt med rasen de senaste 30 åren. Det var sjukt fina hästar, numera mest tävlingsmaskiner som väldigt gå kan rida. Men kan du, så gör det för all del.
Jag tror det gäller allmänt för många raser dock, att det går överstyr. Speciellt när det ska tävlas med djuren. Människor har en tendens att avla på det extrema inom flera djurarter, för prestation, för utseende, osv.
 
Nej, precis! Här finns tex svårklasshäst(danskt varmblod modell högt blod) som unga barnbarnen kan rida ut på. Men en så pass ”fysiskt bra”, högt utbildad och med så pass trevligt lynne är ju dyrare än vad de flesta av oss har råd med. 😅
Men det finns ju trevliga halvblod som är mindre utbildade och trevliga för rimligare summor. Även om de så klart är betydligt dyrare än vissa andra raser.

Ja, jag som är en ganska medioker hobbyryttare kan rida min tränares Gp-hästar som är jättesnälla och trevliga trots att de står högt i blod.

Hon jobbar även med inridning och utbildning av hästar och majoriteten är väldigt snälla och okomplicerade. De som är känsliga och svåra behöver oftast mer tid, får de komma tillbaka ett år senare är det sällan några problem.
De flesta blir heller inte elithästar trots fin stam utan säljs sen till amatörer.

Att det är svårt för ridskolor och hobbyryttare att hitta trevliga och lättridna hästar i Sverige handlar väldigt mycket om pengar. Det är dyrt att föda upp och utbilda en häst.
De resurserna har sällan ridskolor och såna som jag.

Då får man istället köpa en annan ras, en grön häst, någon med röntgenfynd eller som jag har gjort nu, en äldre häst.

Min är förvisso import men har varit i Sverige många år. Modernt sportavlad e. Wynton.
Känslig, pigg och vaken men väldigt snäll, förlåtande och ambitiös.
 

Liknande trådar

Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 656
Senast: holymary
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 241
Senast: Lobelia
·
Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 548
Övr. Grenar Jag vågar nog lägga in en liten film här utan att bli påhoppad. (Om den här borde ligga på dressyr får moderatorn flytta på den) Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 452
Senast: ansk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp