Hoppsadel-fråga...

Polly_Mulle

Trådstartare
Nu är jag på jakt efter en hoppsadel/flatback (spelar mindre roll) som är ca 105 - 110 grader vid och med rak bom. Vilka märken och storlekar ska jag leta efter? Klossar är mindre intressant i dagsläget, det får jag kolla efter när jag har alla pengarna och kan provrida.

Sv: Hoppsadel-fråga...

Bara nya frank baines?
Hur är det med Knights och nya/äldre Pessoa? Är det bara att glömma? Han kan inte ha smalare än globus 36, hur vid är den i förhållande till Stübben CS 32?

Du har alltså provat Globus 36?
Ja, bara nyare FB (från några år tillbaka). Endast allroundsadlarna, för de har kilbossor och liknar dressyrsadlarna. Hoppsadlarna är mer böjda och inte så lämplig då din häst är väldigt rak i ryggen.

Globus 36 är betydligt bredare än Stubben 32, Stubbens 33,5 är som Globus 34 ungefär.

Knights kan också funka, men isf allroundsadeln, inte Sir Walter. Dessutom är de långa, så frågan är om de får plats på din hästs rygg.
Pessoa blir utan tvekan för takformad, din häst är rund över ryggen då han är såpass välmusklad.

Ja, jag har provat en Globus 36a, dressyrmodell clic. Bara lagt på i och för sig, men han mäter ca 110 grader och det är vad den är, så den storleken är vad jag får jaga.
Det låter ungefär som om jag kan välja på globus, globus elelr globus om jag vill ha en hoppsadel och inte en allround... Jag som hade hoppats på att komma billigt undan... Typiskt! Får hoppa barbacka hela sommaren medans jag sparar pengar...

Jättetack men jag är ordentligt fattig och hade hoppats på att komma undan billigt med en beg stübben för sisådär 3.000, har just köpt ny dressyrsadel så ekonomin är under nedre botten... Varför måste hästeländet gilla att hoppa???

Nej, så är det inte. Du kan välja mellan Clincher (och om han när 110 grader hade jag valt 33 bom istället), Albion, Globus om du vill ha en hoppmodell. M&N hade nog också funkat (de är stora i sätet och korta, isf en 17" 32:a) Sedan hade det säkert funkat med Crown, CB, Spalding, Arabian, Kieffer men de hade nog inte legat så bra som de första märkena jag nämde.

Dock tror jag inte att du ens kommer hitta något av de märkena begagnat då du behöver en såpass vid bom, och framförallt inte till det priset.

Tyvärr så lär jag inte göra det har jag insett utan jag får spara lite till. Jag behöver ingen supersadel, rider i hoppsadel någon gång i veckan, när jag gymnastikhoppar mina 50 cm hinder. Ut rider jag nästan alltid i dressyrsadel eller med barbackapad, dock vill jag inte hoppa i min bomlösa dressyrsadel, känns inget vidare smart!

Jag har fått alla problem med att hitta sadel till min travare som jag trodde att jag skulle slippa just hos travaren, jag menar: en lång ganska tunn rygg kan ju inte va så jobbigt att hitta sadel till... Synd bara att det sket sig med både lång och tunn...
Jag ska spara och jaga begagnat, antingen har jag tur eller så får jag köpa en ny globus det är inte mer med det!

Jag gjorde ett kanon köp förra året när jag köpte en mkt prisvärd och kanonskön sadel: Henri de Rivel...finns bra begagnade o den jag har är iaf super att rida i. Jag använder den jämt, inte bara när jag hoppar. Köpte min ett år gammal, nästan inte använd för 5000:-

M, men är den rak i bommen, inte allt för lång och finns i XW? Finns nästan inga begagnade wide och XW är meningslöst att leta efter...

Hej.

Det är inte roligt att trassla med att hitta rätt sadlar.:crazy: Jag kan rekommendera denna hemsida http://www.lillhastenistav.se/. De skriver ut bomvidd både i siffror och i grader, och man kan fynda till riktigt bra pris om man håller regelbunden koll på hemsidan. Även denna sida har nya och begagnade sadlar http://www.sadelmagasinet.se/

Lycka till!:bump:

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 252
Senast: iNHALE
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 575
Senast: qitis
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara... 33 34 35
Svar
681
· Visningar
14 450
Senast: bollen__
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
1 148
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka