Hoppsadel hjälp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tiggertjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 880
T

Tiggertjejen

Ska köpa en hoppsadel till mitt fullblod som just gått från banan, han kommer ju musklas om när han ska börja hoppas istället och just nu rider vi bara dressyr. Är det smart att ha en annan sadel så länge till han musklas om eller ska jag köpa en hoppsadel meddetsamma?

Pris max 5000 pga jag är rädd att den inte kommer passa senare när han får andra muskler och tränas annorlunda.

Har för tillfället ingen bra bild men kanske ni kan se lite lite på denna.

PICT0047.jpg

Sv: Hoppsadel hjälp

Kommer väl att börja hoppa tidigast Mars sen tar det tid med musklerna ju. Hur stor är risken att han tar skada av en "billigare" sadel den kommer ju inte att ligga perfekt hela tiden antar jag?

Menar du billig som i begagnad-som-inte-riktigt-passar eller menar du 995:- hos Hööks?

Om du ska ha en sadel att bygga upp honom i måste den ju passa bra, annars kommer han ju ändra sig igen när du köper en välpassande sadel. Försök hitta en bra begagnad sadel till ett rimligt pris, och sen när han ser fin ut i muskulaturen kan du köpa en ordentlig ny sadel som är bra för er båda, i en lite för stor bomvidd och rida med en pad så länge.

Men om jag köper en billigare sadel nu så lär han ju muskla ur den ska jag då köpa en annan meddetsamma eller som du säger ha en med för stor bom och ha pad under? Polypad?

Har funderat på Kingston´s hoppsadlar? Han är väl normal i manken men neråt ligger massa muskler så där blir det brett.

Men en billig sadel har inte samma tryckfördelning och stötdämpning och fjädring i bommen som en kvalitetssadel. Om du ska köpa nåt billigt kan jag tycka att du ska satsa på begagnad syntet, finns ju massor i alla storlekar.

Nej, ingen polypad. Du ska isf ha renskinn eller fårskinnspad.

Hur är wintec eller stubben siegfried? Stubben sadlen är ju inte syntet men den ligger på ganska bra pris som håller i sig om man ska sälja.

Wintec är lite böjda och blir mer böjda desto vidre järn du sätter i. Isabellen är rakare. Dock är sadlarna långa!
Stubben Siegfriedsadlarna är lite böjda.

Vad är värt att satsa på då?
Ska jag har normal bom mot vid tror du?
ska visserligen testa men bra med ett riktmärke.

Vad har hästen för bomvinkel?

Svarar du på det kan jag säga ca bomvidd som du ska prova, och då säger jag vilket alternativ jag tycker du ska välja...

Det vet jag tyvärr inte köpte honom förra veckan och han har gått med galoppsadel innan dess aldrig något annat.

Nej ingen aning om hur man gör faktiskt! Kan man göra det själv?

Ja, det kan man.

Ta en stålgalge eller något annat böjligt material, ca 40-50 cm långt. Placera det 3 fingrar bakom bogbladet och forma det efter hästen, sedan ritar du av det och mäter. Men mät noggrannt, för flyttar du gradskivan lite för mkt åt något håll blir vinkeln helt fel.

TACK då mäter jag imorgon och återkommer med måtten!

Det är sådär mitt fullblod ser ut också dock lite smalare kanske. Vad ska hon ha då? Hon har haft 17tum normal bom. Jag har ju också lite problem just hur jag ska göra med sadeln nu när hon inte riktigt har dom musklerna som hon kommer få.

Jag tycker ni båda med era fullblod ska ta och köpa er en billigare sadel, som ni kan ha och "forma" era hästar med och sedan istället köpa er en sadeln som ni tycker om och passar er båda, dumt att lägga mkt pengar på en sadel som hästen kanske endå inte kan ha efter 4 månader. Jag blir tyvärr trött på folk som säger att alla billiga sadlar e skit, jag har mkt erfaren het av blilligare sadlar, tycker inte man ska döma ut dom helt, den sadeln du pratade om, Kingston, jag har en sådan normalbom svart 17" i hoppsadeln till min d-ponny, grejjen e att mitt 3 åriga smäkra halvblodst kan också ha den, jag tycker sadeln är jätte skönt att rida i, och kan verkligen inte klaga på den, min 3 åring ska få en ny sadeln efter att hon har musklat sig, tills des duger den här jätte bra, köpte nyss en syntetsadel för 4000 kr till henne, den låg så grymt illa, så den lämnade jag tillbaxs, ska man köpa begagnat så ska man göra det av ett ställe som har öppet köp, så du kan lämna tillbaxs sadelön om den inte skulle passa, så privat personer är bara att glömma . :) Jag tro din höäst ska ha en nomralbom 17", stora hästar e nästan aldrig vida.

Leta du efter begagnad sadel av bra kvalite,exempelvis Passier eller Kieffer som har cutback och i allmänhet ligger bra på hästar av denna typ.Går att få begagnade till hyfsad peng och då kan du ,om hästen växer ur den sälja den och få igen pengarna.Det får du aldrig om du köper en ny sadel av billighetsmärke!
Fördel med både Passier och Kieffer är att man kan få bomvidden ändrad,så att den blir perfekt till just din häst.
Du kan ju även köpa en något för vid sadel nu och lägga under ett fårskinn till att börja med.
Finns det inga hästkompisar i närheten som du kan få låna sadlar av och prova?
Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
872
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Valp 2025