Hoppsadel - HÖG manke

Tillis

Trådstartare
Jag är ute efter en hoppsadel, alternativt allround mot hopp, att rida i skogen med och även småskutta lite.
Problemet är att det är extremt svårt att hitta passande sadel till kusen min, som har rejält hög manke och ganska kort rygg som är ngt svängd.
Jag rider nu bomlöst samt med en Dominus dressyr som fungerar helt ok.
Skulle behöva få tag i en hopp som påminner om min Dominus, men budgeten är extremt begränsad så jag kan inte gå högre än 3-4000.
Prestige?
Stübben?
Någon med heta tips?

:bow:

Sv: Hoppsadel - HÖG manke

Passier går att hitta lite äldre modeller av för de pengarna.
De är aningen svängda och funkar bra även där det finns rejäl manke.

Har en häst med hög och lång "fullblodsmanke"
Till honom har jag Prestige både i hopp och dressyrsadeln.

Läge att leta Passier eller Prestige då alltså.
Hade en Zaldi hemma idag (royal tror jag). Den låg skapligt men lite för tät kring manken. I övrigt följde den ryggen väl och lämnade plats för manken uppåt - men alltså inte på sidorna. Frågan är om man kan hitta en vidare likadan och hoppas den ligger bra...? Eller är risken att en vidare kanske inte ligger bra i övrigt?

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 277
Senast: lillamy73
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 344
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Jag tar tacksamt emot tips på hoppsadel som kan passa min häst. Jag rider huvudsakligen dressyr men vill ha en hoppsadel för...
Svar
0
· Visningar
683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka