Hoppsadel på bogarna?

Anna-KarinO

Trådstartare
Letar runt efter en hoppsadel till min häst och fick höra av en försäljare att hoppsadlar ska/kan ligga på bogarna på hästen. För mig låter det jättefel, skulle någon som kan hoppsadlar förklara varför? Eller sa hon bara så för att sälja?

Såg Tyras video om sadelutprovning på Charlies i Jönköping och tyckte faktiskt de förklarade det väldigt bra! Att ortspetsjärnen inte får ligga på bogarna utan iallafall två fingrar bakom (jag vill dock ha aningens mer, min personliga åsikt då jag tycker det känns bättre så) bogbladsspetsen. Men då hoppsadlar är såpass framskurna (mer eller mindre beroende på sadel) så kan det "mjuka", dvs läder och stoppning som finns framför järnet ligga lite över bogarna då det är mjukt och följsamt material som inte stör hästen då det är så flexibelt i varje steg hästen tar :) Lite rörigt men som jag fattade det och tror att det ska vara är att järnet är det viktiga att det inte ligger över/på bogarna och att ju mer framskuren kåpa desto mer material kommer ligga på bogbladen ;)

Letar runt efter en hoppsadel till min häst och fick höra av en försäljare att hoppsadlar ska/kan ligga på bogarna på hästen. För mig låter det jättefel, skulle någon som kan hoppsadlar förklara varför? Eller sa hon bara så för att sälja?

Om man ser på stora hoppningar så har ju alla hoppryttare sadlarna långt fram, det måste bero på något tror jag. Tex att dom vill komma längre fram när sprången blir större. Det kan jag förstå när man sitter i vissa sadelmärken då man sitter jäkligt långt bak.. tex i butet och Bruno Delgrange.. fast jag tänker så att det är bättre att ha en sadel där sittpunkten är längre fram så man inte behöver sadla fram på bogarna.

@linnlarsson Precis så har jag lärt mig av sadelmakare/-utprovare. Man måste utgå från ortspetsen, på en hoppsadel blir det så att kåpan kommer längre fram, annars skulle man ju sitta på bakdelen... På en dressyrsadel är ju ortspetsen och bossa/kåpa i samma vinkel och där är det lättare att se. Jag lyfter alltid på kåpan när jag sadlar med hoppsadel så att jag ser exakt vart den hamnar.

@fio Jag har också funderat mkt på detta. Man låser ju bogarna och så även förmågan till den största stötdämpningen som sker där, vid hoppning borde det ju om nånting vara extra viktigt att bibehålla den. Speciellt i stora klasser med tanke på belastningen det är att landa efter de hindren. Hade varit mkt intressant att höra någon av dessa ryttare förklara varför man sadlar så, men tyvärr känner jag ingen på den nivån som jag kan höra med...

Jag har fått lära mig att hoppsadlar ska ligga ca 5cm bakom bogbladen, precis som andra engelska sadlar.
Däremot ger hoppsadlar ofta intryck av att ligga längre fram än en dressyrsadel med rakt skurna kåpor, vilket jag också känner igen från min egen hoppsadel med rätt rejält framskurna kåpor. Iom att en sadel med mer framskurna kåpor också har en mer framskuren bossa, har en sådan sadel i regel också mer bossa framför bombenen - vilket ger resultatet att själva sadeln ser ut att ligga längre fram trots att bommen inte gör det. Jämfört med en sadel med mindre bossa framför bombenen. Det som då hamnar på/intill bogbladen är sadelns bossa.

@fio Jag har också funderat mkt på detta. Man låser ju bogarna och så även förmågan till den största stötdämpningen som sker där, vid hoppning borde det ju om nånting vara extra viktigt att bibehålla den. Speciellt i stora klasser med tanke på belastningen det är att landa efter de hindren. Hade varit mkt intressant att höra någon av dessa ryttare förklara varför man sadlar så, men tyvärr känner jag ingen på den nivån som jag kan höra med...

Googlade och hittade citat : Alexander Zetterman

Jag föredrar att ha sadeln långt fram för att vara ett med hästen. Vissa hästar trivs med sadeln lite längre bak. Men har man bara en bra sadel t.ex. Bruno Delgrange - sadeln som jag använder är som gjord för att ha långt framme utan att den stör hästens bogfrihet och skadar därför inget heller. Om du kollar på hur man format panelerna framme vid bogpartiet och den stoppningen som finns i de panelerna så förstår du nog vad jag menar. Klumpiga sadlar och paddar kan givetvis skada lite och förkorta hästens steglängd. Värre tror jag om man har sadeln för långt bak. Där kan inte hästen bära vikt lika bra och får då ännu mer ont. Hästar med kort rygg är viktigt att sadeln inte glider bakom sista revbenet. Där tornutskotten börjar är ett extremt känsligt område för att bära vikt. Mvh// Alex "

Tack för alla svar! Då får jag nog ändra min syn lite på hur hoppsadlarna ska ligga, även om den då aktuella verkligen klämde på bogen och det vill jag inte acceptera (kanske va för smal i bommen?).

@fio Intressant. Men det säger ju inget om hur ortspetsen ligger, det måste ju ändå vara så att den är på rätt ställe. För långt bak säger ju sig självt att det inte ska ligga nåt tryck, men det är ju inte problemet bland hoppryttare heller. Den diskussionen får man nog ta på ett islandsforum, där det är betydligt mer vanligt att sadla på länden.

När jag utbildade mig till sadelutprovare fick jag lära mig att allt under ortspetsen är för ryttaren. För hästen spelar det ingen roll. Så en smaksak, bara ortspetsen inte ligger för långt fram.

Har sett ett antal hoppryttare på högre nivå som sadlar långt fram (och då menar jag att bombenen hamnar ÖVER skulderbladen). Förklaringen har då varit att de gör så för att skulderbladets kant inte skall krocka med bombenen då hästen i språnget för bak skulderbladet till dess maximala bakåtläge. Sadeln har då varit utprovad med fårskinnspad.

Sen har jag sett ett antal hoppryttare som sadlar bakom skulderbladet enligt konstens alla regler.

Vad gäller dressyrsadlar så har ju vissa sadeltillverkare även designat vissa sadelmodeller just för att tillåta skulderbladen att röra sig fritt bakåt under bombenen. (ex.vis Passier, JES?)

Det jag konkret vet är att mina hästar och de jag stött på, inte tolererar att ha en sadel liggandes på skulderbladen iaf. Däremot kan det ibland vara svårt att till hästar med stora skulderblad och knepigt sadelläge sadla med tillräcklig frihet för att skulderbladet inte skall ta i.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
550
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 029
Senast: Tora
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka