Hoppsadel som andra-sadel

Aureola

Trådstartare
Hej alla hoppexperter! Jag letar hoppsadel till min annars dressyrhäst som har en vad jag uppfattar som överbyggd men ganska rak rygg?

http://i841.photobucket.com/albums/zz337/maestoso_iv/IMG_05442_zpseafb743b.jpg

Hur gör man med dessa ryggar - räknas de som "svängda" pga "överbyggningen"..? eller ska man leta efter sadlar med rak bom.
Jag fick tips om att prova Prestige's sadlar efter diskussion med andra inom rasen, och hon som tipsade hade en häst med liknande rygg som min. Det finns en nu på tradera (golden star bv37) som jag funderar på att lägga ett bud på, och som jag då får riskera lite att om den inte passar får jag ju sälja den vidare. Men det känns som att den borde vara ett hyfsat säkert kort, eller? Det jag letar efter är alltså en något svängd sadel med normal mot vid bomvidd, kort (har sadelprovare Jensen sagt), och så ska den vara mjuk och skön att sitta i för min beniga rumpa. Och den får inte vara för platt så att jag riskerar att fladdra omkring uppepå den :D Jag är ju ingen hoppryttare utan ska bara gympahoppa lite då och då.
 
Sv: Hoppsadel som andra-sadel

gs är väldigt svängd. Din häst ser dessutom ordentligt bred ut.
 
Sv: Hoppsadel som andra-sadel

Tack för svar! Men då är GS alltför sväng? Min är inte jättebred, han är smalare än han ser ut. Han har normal bomvidd i nuvarande dressyrsadel (en frank baines reflex). Börjar dock fundera på om den verkligen fortfarande passar honom, men den känns helt okej när man rider i den, känns dock lite trång och lite "nere" på honom framtill när han bara står och hänger i stallgången så att säga... Kanske att den är aningens för rak. (Samtidigt tyckte Jensen att den låg bra på honom när vi var där för ett halvår sen så jag är nog bara nojjig.)
 

Liknande trådar

Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: pajaztar
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Time Lord
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 204
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 030
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp