Hoppsadel till bred platt rygg

Raceface

Trådstartare
Jag behöver tips på en hoppsadel till min häst. Svenskt halvblod som är rejält bred (37 i Prestige, +3 i Equipe/Amerigo) och har en rakt och platt rygg.
Jag har testat:
Equipe Synergy: På tok för takformade bossor.
Bates caprilli close contact: Bossor låg bra på ryggen men låg tyvärr för nära hans manke (som är hög och lång).
Prestige Paris D: Låg ganska ok, liiiite för takformade bossor.

Sv: Hoppsadel till bred platt rygg

Utifrån din beskrivning av hästen skulle jag prova sadlar från t.ex. Albion, Crown och Frank Baines i stl W på ett ungefär. Jag skulle också kika på Santa Cruz-modeller i XXW och Globus i stl 36" om sadlar av enklare kvalitet kan vara av intresse. Kanske även Stübben i 33,5", men den vidden är svår att hitta på begagnatmarknaden eller som ny i butik. Eventuellt även äldre Kentaur i stl 4. Om någon av dessa ger tillräcklig mankfrihet återstår att testa.

Bates tror jag generellt är för smalt även med det vidaste järnet.

Amerigo CC eller amerigo Cervia.

Jag har en cervia till min platta raka häst med liten manke. Kanske inte passar till din.

Prestige Versaille ska visst också vara rak.

Jag hade en sadelutprovare ute till min förra pålle med bred och rak rygg, hon rekommenderade mig en sadel från Henri de Rivel (stavning?), minns inte vilken modell det var då det var ett par år sedan, slutade dock med att jag köpte en Hubertus som passade hästen kanon.

Så ja, kortfattat: Kolla Henri de rivel eller Hubertus :)

Är osäker på vilken bomvidd hon behövde, men tror att hon var lite "tunnare" än din häst, men de finns säkert i bredare bomvidd än den jag köpte och den jag provade.

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 468
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hej! Ska ta hjälp av sadelprovare framöver, men söker ändå lite input. Vi har en swb/welsh sekt B med ganska ”welshisk” rygg. Nästan...
Svar
1
· Visningar
547
Senast: Elisha
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 640
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag letar hoppsadel till min häst. Jag har mätt honom och han kräver en bom som motsvarar 105 grader. Han är hyfsat rak, kort sadelläge...
Svar
0
· Visningar
2 545
Senast: Andrii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden