Hoppsadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Agnes*
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 831
A

Agnes*

Jag har lite problem med att hitta hoppsadel till min ponny. Han har rak rygg med hög manke. Det vanligaste problemet är att sadeln ligger på manken och trycker på bogbladen. Kanske skulle en Butet eller County passa.... Har någon nåt annat tips?

Sv: Hoppsadlar

den ända sadeln med tillräckligt plats för min hästs manke, som samtidigt ej var för trång eller tryckte nånstans, är Prestige..

County passar inte rak rygg utan är bättre för hästar som har lite svank. Testa Albion, de har plats för ganska mycket manke och har rak anläggningsyta.

En butet skulle helt klart kunna passa.
Devoucoux har du annars och prestige om den inte blir att glappa bak.
Cobra, Ameriga och Jaguar!

Vilken prestigesadel?? Appaloosa, Paris eller någon annan????

Jag skulle rekomendera en Kiffer eller presige för jag har två hästar med enorm manke och lång manke. Och dressyr sadlarna är prestige men dom finns även som bra hoppsadlar bara det att jag tycker kiffer exellent är skönare att hoppa i, bom vid 32 tror jag....
De som var bra med kiffer var att den behövde inte måttbeställas vilket gjorde att den var förhålladevis billig jämfört med om du måste mått beställa en jaguar....

alla prestigerna ser intil nästan lika dana ut i bommen, väldigt lite som skiljer dom åt, så där gäller det mest enbart att köpa rätt bomvidd och sadel efter vilken typ av sits å klossar man vill ha.
Man bör dock tänka på att prestige gärna stoppar sina sadlar lite för mycket på vissa ställen och man bör stoppa om dom det första man gör, om man inte vill rida in sadeln med hjälp av en svanskappa. Prestige sadlrana är desutom hårda i stoppningen och har därför en lång inridningstid.
Har du tagit ut en sadelutprovare som har kollat upp bomvidden åt dig?

De är ju inte alls hårda i stoppningen... Sedan beror det på hur man rider och vad sadeln är stoppad med hur lång inridningstid man behöver. En kompis till mig har en Frank Baines och de har väkdigt mjuk ullstoppning och hon köpte sadeln för ett år sen och det är inte förrän nu som den verkligen har satt sig och format sig efter hästen, medan min Globus är hårdare stoppad med ull och den var 'inriden' efter ca 30 timmar.

dom är alltså baar svår inridna, det är en sådan jag har köpt till min ponny, med hjälp utav sadelutprovaren, som det går åt helvetet med...
Låter riktigt jobbigt ett år, är det verkligen som så att man måste rida lätt hela tiden i traven och att man inte får sitta ner i galoppen eller är det någon allmän myt?
Vi har tagit å stoppat om den för att den ska forma till sig mer efter henne fortare. blääää kommer aldrig hitta sadel ju =(

Liknande trådar

Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 309
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår