Bukefalos 28 år!

F

flygare

jag har ett jätte jobbigt problem,att om hästen tappar bjudningen så hoppar jag jätte lätt efter eller före hästen!
det är skit jobbigt!Min förra häst var väldigt pigg på att hoppa och gjorde det med glans :D.men nu letar jag ny häst,och blir själv väldigt osäker om hästen inte är på G när man ska hoppa :angel:.och därför blir det ofta så att jag hoppar för tidigt.vad ska man göra? :confused:
 
Jag har samma problem. Mn min tränare påminner mig hela tiden, vänta vänta vänta. Finns det något annat att göra. Mn det är lättare att travhoppa och träna på det då man hinner tänka lite mer innan hästen hoppar. Du kan antingen sitta ner i sadeln och vänta vänta vänta Elr stå i lättsits så att du bara behöver följa med mer med kroppen i språnget.
 
Rid så enkla hinder att de inbjuder till att sitta rätt.
Pyttesmå studsar tex. Låt sedan bara hästen "rulla på" genom serien, så du bara kan tänka på din sits.
Tills du känner att den rätta sitsen "sitter i ryggmärgen".
Då kan du börja träna på hoppning som kräver mer av dig som ryttare.
Sitsen är viktig i hoppningen!

Men som ngn annan påpekade, det är lära sig VÄNTA som du ska träna på!

Räta upp dig mer, trampa hälen lite framåt/nedåt, och titta INTE ner. Då brukar detta "gå före" upphöra.

Likaså är det ju nyttigt att du lär dig se var avsprångspunkten är. Det är ju pga att du inte riktigt ser VAR hästen tänker gå av, som du hamnar i "framläget".
Lägg ut bommar och bomserier på backen, så hittar du avsprångspunkten, utan att behöva koncentrera dig så mkt som om du använder "riktiga" hinder.

Lycka till!
 
Det är jättesvårt att känna när hästen ska hoppa om den inte är på hugget! Och speciell om den inte kommer helt rätt.

Jag känner mig mycket säkrare på en häst som är lite halvhet än halvseg!
 
Men om du letar häst borde du ju välja en som bjuder bra på hinder och hellre blir lite pigg! Annars lär man väl känna sin häst och vet när och hur den tänker hoppa av skulle jag tro.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 387
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
826
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 673
Senast: Flixon
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp