Hoppstammad häst till dressyr

polly p

Trådstartare
Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b.
Tittar nu på lite olika unghästar och funderar om man ska tänka på något särskilt om man vill mer mot dressyr men köper en ny unghäst med hoppstam ( tänkt att dottern min ska kunna hoppa och fälttävlan)
 
Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b.
Tittar nu på lite olika unghästar och funderar om man ska tänka på något särskilt om man vill mer mot dressyr men köper en ny unghäst med hoppstam ( tänkt att dottern min ska kunna hoppa och fälttävlan)
De kan ibland ha lite mindre luftiga gångarter än ren dressyrstam. Men på den nivån du tänker dig rida är det noll problem alls. Det krävs inte mer än så på den nivån.
Numer är det också hyfsat vanligt att de hoppstammade har bättre psyke.
 
De kan ibland ha lite mindre luftiga gångarter än ren dressyrstam. Men på den nivån du tänker dig rida är det noll problem alls. Det krävs inte mer än så på den nivån.
Numer är det också hyfsat vanligt att de hoppstammade har bättre psyke.
Ja det är lite det jag inbillar mig samt den jag ska kika på där har mormor lämnat avkomma som går Intermediär nu .

Vill ju också det ska gå att hoppa /terränga.
Jag klarar inte heller rida för stora luftiga gångarter ..
 
Min är efter hopphingst och exteriören gör vissa saker lite utmanande i dressyren. Långa bakben, byggd mer för att skjuta ifrån än bära osv. Inget omöjligt på något sätt men helt klart lite svårare jämför med många dressyrhästar som har en lite annorlunda exteriör😊

Hade i ditt fall kollat på exteriören och gärna sett att den rör sig lite naturligt i uppförsbacke.
 
Jag har sett flera hopphästar som verkligen galopperar genom att vinkla in bakbenen under sig, med rejält mycket vinkel i hasen alltså. Tycker en del galopperar med lite raka bakben annars. Den sorten som vinklar in under sig hade jag tittat efter om jag skulle letar hoppstammat, den typen av bakbensaktivitet kan man göra mycket kul av dressyrmässigt.
 
Min är efter hopphingst och exteriören gör vissa saker lite utmanande i dressyren. Långa bakben, byggd mer för att skjuta ifrån än bära osv. Inget omöjligt på något sätt men helt klart lite svårare jämför med många dressyrhästar som har en lite annorlunda exteriör😊

Hade i ditt fall kollat på exteriören och gärna sett att den rör sig lite naturligt i uppförsbacke.
Ja, långa hoppbakben kan behöva lite skolning för att hästen ska kunna sätta under sig och samla sig. Så antingen om man kan lära hästen det själv, eller köpa en som någon annan redan har lärt, så att hästen vet hur den ska göra. En mer dressyravlad häst har ju det där med att sätta under sig mer naturligt iom exteriören.
 
Ja det är lite det jag inbillar mig samt den jag ska kika på där har mormor lämnat avkomma som går Intermediär nu .

Vill ju också det ska gå att hoppa /terränga.
Jag klarar inte heller rida för stora luftiga gångarter ..
Jag känner flera som ridit/rider svårklass på ren hoppstam. Men givetvis måste man som alltid och som andra svarat se på individens exteriör.

Min häst är hälften hoppstam. Men till skillnad mot @MiniLi s häst så har min en kort rygg och ihop med bakkärran också lätt för samling. Han har dock av naturen en rätt tråkig, markbunden trav. Med honom fick jag kvalitet i traven via piaffen. Han är också kvick på foten och lätt att reglera takt, vända etc. Och har inte den där långsamma, svårrubbade takten vare sig i trav eller galopp.

Det finns hopphästar med riktigt trevlig exteriör som absolut räcker för hobby-dressyrryttaren, som minst.
Men som redan nämnts: kika på exteriören. Har den väldigt lång rygg, långa bakben, är överbyggd, har stupande bog etc så blir allt svårare. Plus att korrekt exteriör som lättare möjliggör för hästen att vara i balans och lägga vikten bakåt minskar risk för skador pga slitage fram.
 
En elev till mig har en helt hoppstammad, Corporal-Electro. När vi började med honom satt kroppen knappt ihop och han såg ut som en skadeskjuten kråka mest. Men otroligt mjuk i kroppen och traven har utvecklats nåt otroligt. Han har väldigt lätt för byten och är startad MsvA med godkända %.

VideoCapture_20230415-210856.jpg
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 863
Senast: grodan21
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 310
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp