Bukefalos 28 år!

Hoppträns vs dressyrträns

Attaquer

Trådstartare
Kan någon vänlig själ där ute säga till mig vad skillnaden mellan ett hoppträns och dressyrträns är? :)
 
Sv: Hoppträns vs dressyrträns

Svaret är ganska enkelt, ett Hoppträns använder du när du hoppar, ett Dressyrträns när du rider dressyr. Dom som rider Fälttävlan bör alltså ha 3 träns, hopp, dressyr och terrängträns ! ;)
(Sen finns det ju såna där konstiga människor som använder samma träns till både hopp, dressyr och terräng, men det är såna där fattiga som inte har råd med 3 märkesträns.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hoppträns vs dressyrträns

Svaret är ganska enkelt, ett Hoppträns använder du när du hoppar, ett Dressyrträns när du rider dressyr. Dom som rider Fälttävlan bör alltså ha 3 träns, hopp, dressyr och terrängträns ! ;)
(Sen finns det ju såna där konstiga människor som använder samma träns till både hopp, dressyr och terräng, men det är såna där fattiga som inte har råd med 3 märkesträns.)

Hahahaa :D
 
Sv: Hoppträns vs dressyrträns

Kan någon vänlig själ där ute säga till mig vad skillnaden mellan ett hoppträns och dressyrträns är? :)

Skillnad och skillnad ett träns är ett träns och det finns olika sorters nosgrimmor typ...

Men man brukar ofta kalla träns som har vitt foder på nosgrimman, bred nosgrimma, pullback-knäppning på nosgrimman för dressyrträns.
Dressyrträns har oftast achen, engelsk eller remontnosgrimma.
De brukar vara väldigt eleganta i sitt utförande som tex lackad nosgrimma.

"Hoppträns" kan ha engelsk, achen, remont eller pullar/mexicansk nosgrimma.
De är ofta sportigare i sitt utseende än vad "dressyrtränsen" är.

Men man kan lika gärna hoppa i ett "dressyrträns" och dressyra i ett "hoppträns".
Själv köper jag det jag tycker är fint och använder det till både och :)
 
Sv: Hoppträns vs dressyrträns

:rofl: sant

Jag har delat upp mina i hopp och dressyr. Hoppet är brunt i platt läder med gummiklädda tyglar. Mycket enkel design.
Dressyr tränsen har stoppad nosgrimma och strass på ena och klinker på andra, släta lädertyglar med gummi på ena sidan på båda. Men det går lika bra att rida vad som helst i vilket träna som helst ^_^, är bara bett och nosgrimma som jag väljer efter vad vi ska göra egentligen.
 
Sv: Hoppträns vs dressyrträns

Den största skillnaden tycker jag är att på ett dressyrträns ska nosgrimman vara så bred som möjligt. Vissa har ju 6cm breda nosgrimmor. Spännena är oftast inåt vid sidostyckena.

Hopträns är lite mer nätta och sportigare.

Jag har bara dressyrträns.. Men det är bara för att jag hoppar min ca en gång i månaden. Så då är det inte lönt att köpa ett träns bara för det :p
 
Sv: Hoppträns vs dressyrträns

Svaret är ganska enkelt, ett Hoppträns använder du när du hoppar, ett Dressyrträns när du rider dressyr. Dom som rider Fälttävlan bör alltså ha 3 träns, hopp, dressyr och terrängträns ! ;)
(Sen finns det ju såna där konstiga människor som använder samma träns till både hopp, dressyr och terräng, men det är såna där fattiga som inte har råd med 3 märkesträns.)


Hahaha :rofl: :D
 
Sv: Hoppträns vs dressyrträns

Som flera sagt kan man ha vilket träns som helst till vad som helst. Hade förr ett och samma träns jämt. Numera har jag ett träns med smal nosgrimma till hoppning och en med lackad, bred nosgrimma till dressyr. Mest för att jag numera har olika bett så att det är smidigare att ha flera träns.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen hade kolik i söndags, inte tarmvred men påväg, väldigr ont, hade ej druckit som hon borse. Vet kom och gav dropp och hjälpte...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Freazer
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
1 802
Senast: Badger
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Joel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp