Hormon preparat??

Splittan

Trådstartare
Vet inte riktig var jag ska lägga denna tråden...
Vi har en 6 årigt sto som är lite speciell.
Hon är underbar att rida och hantera hemma, dock så blir hon väldigt, väldigt hingstig om hon är ute på tävling, träning eller om en av hästarna hon inte går i hage med, går i hagen sidan om.

Hon låter som en brunstig älg tjur (jag överdriver inte det minsta, snarare tvärt om), välver nacken, slår med frambenet (i hagen).
mot valacken så visar hon även hingstbeetende genom att han beter henne på benen så går hon ner på knän.
Dock när hon hingstar sig så brunstar hon.
På tävling träning så blir hon uppblåst, mkt spänd och då under en ganska så lång period, showar sig och håller på.
Dock så beror en del på att hon inte är van vid en massa andra hästar då hon knappt har varit ute, men hon spelar över ganska så mkt.
Det är enga problem att sadla hon hemma, varken i stallet eller ute på gårdsplanen, men när hon inte är hemma så får man sadla hon i transporten för där står hon lungt och fint. Försöker man sadla hon utanför transporten så får man knappt på sadlen och skulle man få det och bara precis får tag i sadel gjorden så gör hon kosparkar mot en (fara för livet) så där av att hon blir sadlad i transporten.

Finns det något hormon preparat som man kan ge som gör att hennes hormoner lugnar ner sig i hennes kropp så hon slipper bli ett sådant monster.

Hon var väldigt fin som liten, men började bli ett "monster" när hon började bli könsmogen.

Har för mig att jag har hört talas om att det finns något som man kan ge.

Har någon klok här på buke några förslag??

Sv: Hormon preparat??

Du kan prova Tempremental eller annat preparat innehållande munkpeppar, som också funkar på överbrunstiga ston.
Sök på nätet. Finns hos olika återförsäljare.

Kan vara värt att kolla om hon inte har äggstockscystor. Typiskt för ston med cystor är att de beter sig som hingstar. Jag har varit med om två stycken som betedde sig precis så, den ena hade en cysta stor som en medicinboll!!, den andras cysta var "bara" som en handboll.

Jag tycker det låter som om hon har dåligt temperament mer än bara brunstbesvär.

Munkpeppar är något jag tycker du ska prova...fungerar mycket bra till ston med dessa besvär.

Nä, dåligt temperament har hon inte, hon är helt underbar att slyssla med hemma och att rida, stirrar inte upp sig och är väldigt arbetsvillig, samt att hon går snällt med sina hagkamrater. Rida ut med henne med okända hästar går också mkt bra.
När hon tränades i ridhuset en del och där var några andra hästar med (inte så många) så var hon fina på träningarna (förutom det när man skulle sadla henne).

Kan en veterinär som kommer ut känna det genom en vanlig undersökning, eller bör man åka in för att få ett ultraljud på det?

Tänk bara på att hormonbalanserande preparat står på dopinglistan, ifall du skall tävla.

Hug your horses!
/Mike

Det var faktisk det jag just gick och tänkte på och funderade över! ;-)
Men tack för påminelsen!

Är munkpeppar tillåtet på tävlingshästar? så som trav, hoppning mm?? har ett sånt sto hemma med, fast hon föredrar att lägga sig på en..är inte elak/hingstig eller "piss"märr. Bara lite jobbig då hon gärna ska vara i knät och lägga sig på en (gör ej så med mig, bara när det är killar som håller på med henne, bla min pappa och hovslagaren :))

Nästan alla hästar är snälla hemma. :smirk:
Det är när de kommer bort man ser vad skallen går för.
Att det inte går att sadla utan att hon kosparkar mot dig anser jag vara ett tydligt tecken på dåligt temperament och att hon har svårt att hantera stress.

Ultraljud är nog det bästa sättet att kolla upp cystor på.
Munkpeppar har enligt min erfarenhet ingen bra effekt.

Nu startade jag inte denna tråden för att få höra vad du tycker är dåligt temperament, dessutom på en häst du aldrig har träffat.
Jag känner hästen utan och innan och jag vet hur en häst beter sig när den har dåligt temperament, sådana har jag stött på, tror det eller ej. ;-)
Å andra sidan är det jäkligt svårt att förklara en hästs beetende genom att skriva här, visst man kanske kan få det intrycket du har fått, men så är inte fallet. Inte orkar jag sitta och skriva flera sidor långt hur hon reagerar vid olika tillfällen, utan jag bara sammanfattar allt lite kort om hur hon kan beete sig i genomsnitt.

Som sagt så annser jag att deta är avslutat ang hästens temperament eller ej, då det inte är det jag frågade om i denna tråden!

Kolla upp om hon har cyster. Min kompis häst betedde sig som din, hon hade stora cyster på äggstockarna och fick även samanväxningar i livmodern. Fick till slut tas bort för hon blev inte bra, hade mkt ont.

Så kolla upp det, har hon cyster så få bort dom innan dom blir för stora....

Annars är det ju munkpeppar som man ger, men det är ju just på tävling att du har problem så då funkar ju inte det.... Du skulle kunne prova homeopati också!

Liknande trådar

Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 035
Senast: tuaphua
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 290
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, det utlovas storm var jag bor. Har 2 hästar hemma. Häst A är helt ok med att stå på box, häst B hatar det enligt ägaren( har B på...
Svar
11
· Visningar
1 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka