Bukefalos 28 år!

cambodia

Trådstartare
Ja, hormoner, eller något sådant (jag kan ju fråga vårdpersonal men skickar ut frågan här ändå).

Jag är en rätt ängslig person, har och har haft en del ångest osv. Går mycket upp och ner, speciell med menscykeln. Men, när jag var gravid mådde jag SÅ bra! Humöret var stabilt och jag mådde lixom bara bra, helt enkelt.

Nu är jag tillbaka i det här jäkla humörsvängandet. Ångesten kryper sig på ibland och jag vill bara gråta. Det påverkar mig ganska mycket...

Så min fråga är, kan man ”fejka” det där gravidmåendet på något sätt? Jag har aldrig ätit p-piller tex. så jag kan ingenting om sånt.

Erfarenheter? Kunskap? Igenkänning?

:heart
 
Klart en kan, många av oss använder hormonella preventivmedel mest av den anledningen. Att humöret blir mer lätthanterligt. Jag kallar fenomenet "att vara född i fel kön", naturen liksom motarbetar sig själv på ett vis jag inte hört talas om att män upplever... :meh:
Jag tycker att du ska tala med din BM :)
 
Jag är mycket stabilare i humör och mående på p-piller. Dessutom slipper jag ha mens så ofta och mår bättre under mens än jag gör annars. Så det kan absolut vara värt att testa.
 
Jag gillar inte p-piller men mår rätt bra med hormonspiral. Vägrar stå ut med mina naturliga hormoner, främst pga stark menssmärta dock. Naturen måste typ hata kvinnor eftersom vi är skapta så jävla idiotiskt.

Jag misstänker att naturen är av åsikten att vi ska vara konstant gravida 😫

Jag som är lite rädd för hormonella preventivmedel börjar också fundera på hormonspiral.
 
Jag misstänker att naturen är av åsikten att vi ska vara konstant gravida 😫

Jag som är lite rädd för hormonella preventivmedel börjar också fundera på hormonspiral.
Haha, ja så är det nog ;)

Jag har testat många olika hormonella preventivmedel och spiralen är absolut bäst för mig iaf. Har haft en Jaydess i 3 år, har nu bytt till Kyleena som ska sitta i 5 år.
Det funkar inte klockrent men absolut bättre än annat jag testat och mkt bättre än mina egna hormoner.
 
Haha, ja så är det nog ;)

Jag har testat många olika hormonella preventivmedel och spiralen är absolut bäst för mig iaf. Har haft en Jaydess i 3 år, har nu bytt till Kyleena som ska sitta i 5 år.
Det funkar inte klockrent men absolut bättre än annat jag testat och mkt bättre än mina egna hormoner.
Jag tänker å ena sidan att jag klarat mig utan hormonella p-metoder i 10 år, å andra sidan har både pmds och mensen blivit värre med åren (förklimakteriet kanske..?)
 
Ja, hormoner, eller något sådant (jag kan ju fråga vårdpersonal men skickar ut frågan här ändå).

Jag är en rätt ängslig person, har och har haft en del ångest osv. Går mycket upp och ner, speciell med menscykeln. Men, när jag var gravid mådde jag SÅ bra! Humöret var stabilt och jag mådde lixom bara bra, helt enkelt.

Nu är jag tillbaka i det här jäkla humörsvängandet. Ångesten kryper sig på ibland och jag vill bara gråta. Det påverkar mig ganska mycket...

Så min fråga är, kan man ”fejka” det där gravidmåendet på något sätt? Jag har aldrig ätit p-piller tex. så jag kan ingenting om sånt.

Erfarenheter? Kunskap? Igenkänning?

:heart

Jag känner absolut igen mig! Kallar p-piller för mina happy pills :D

När jag inte äter p-piller (eller är gravid då :grin:) mår jag också väldigt dåligt, i perioder. Väldigt, väldigt dåligt. Det var jättetufft när vi skulle försöka få barn, eftersom det innebar en period utan piller och något vi behövde prata om rätt mycket hemma.

Jag hade definitivt testat om jag var du!
 
Jag gillar inte p-piller men mår rätt bra med hormonspiral. Vägrar stå ut med mina naturliga hormoner, främst pga stark menssmärta dock. Naturen måste typ hata kvinnor eftersom vi är skapta så jävla idiotiskt.

Exakt så. Naturen har definitivt inte tänkt att vi ska vara välfungerande människor alla månadens veckor. Jäkligt onödigt lidande om en inte ens tänker nyttja "fördelen" av detta hormonsvammel dvs få barn...

Jag har vägrat äta p-piller pga rädsla för biverkningar av de ojämna hormondoserna. Jag har haft p-ring i 15 år och är nöjd. Var aldrig ett alternativ med spiral då jag vägrade genomlida insättningen 😳
 
Exakt så. Naturen har definitivt inte tänkt att vi ska vara välfungerande människor alla månadens veckor. Jäkligt onödigt lidande om en inte ens tänker nyttja "fördelen" av detta hormonsvammel dvs få barn...

Jag har vägrat äta p-piller pga rädsla för biverkningar av de ojämna hormondoserna. Jag har haft p-ring i 15 år och är nöjd. Var aldrig ett alternativ med spiral då jag vägrade genomlida insättningen 😳
Ja insättningen är ett kapitel för sig. Och att ta ut om trådarna gömt sig :arghh:
Men man kan få sova sig igenom om man har jobbiga insättningar/byten. Jag är lovad det nästa gång :)
 
Ja insättningen är ett kapitel för sig. Och att ta ut om trådarna gömt sig :arghh:
Men man kan få sova sig igenom om man har jobbiga insättningar/byten. Jag är lovad det nästa gång :)

Jag blev erbjuden Alvedon så jag avbokade...

Är nöjd med p-ring så det får va så. Det verkar minst krångligt. Jag är så bitter över att ens behöva sånt här, så det minsta en kan göra är att följa minsta motståndets lag 😳
 
Är också ett hormonmonster. Löjligt tydlig menscykel. Mådde psykiskt bra i slutet av graviditet men särskilt efteråt, helammade dottern så det var troligtvis bidragande. (Att vara föräldraledig istället för att ha jobbets konstruerade prestationskrav på mig var nog också bidragande för min psykiska hälsa.)

Får jämnare humör på minipiller/hormonspiral men då tappar jag också sexlusten och får torra slemhinnor och lätt svampinfektioner istället. Så har inget av det nu. Ett tag fick jag antidepp (premalex) som jag skulle ta under PMSen, men upplevde ingen direkt skillnad. Fick dock en konstig biverkning i form av gäspningar, vill jag minnas. Brukar också känna mig dimmig på antidepressiva.

Hanterar det just nu med "self-compassion" den tid jag har PMS vilket är ca 10 av månadens 30 dagar. Tillåter mig att vara svajig. Undviker allt som kan trigga mig under denna tid. Försöker att ha mycket ledig tid, inga måsten. Blir alltid extra hungrig, äter som en häst. Försöker ta lite promenader och så, komma ut i dagsljuset. Mediterar. Gillar läget. Väntar på klimakteriet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp