Hormonplitor, mjölkskorv...eksem?

Jaahl

Trådstartare
Får be om ursäkt för mycket text och hoppas någon orkar läsa!

Jo... vår lille är nu 7 veckor. När han var drygt 4 veckor dök det plötsligt upp en massa prickar/plitor på en fläck i pannan. De spred sig så småningom till hela pannan och kinderna, vi googlade och kom fram till att det säkert var hormonplitor. Gjorde inget åt det då det verkade vara allmän åsikt att det är jättevanligt, försvinner av sig själv och han var ju inte alls besvärad av dem.

Var till BVC för en vecka sen. Då såg ansiktet betydligt värre ut, han hade börjat bli torr i huden (endast i ansiktet) och "plitorna" var nu så utspridda och rodnade att han var ganska så rödflammig i ansiktet. Han har dock aldrig varit "konstant" röd utan det har varierat med temperatur och humör (skriker/varm = rödare). Sköterskan började prata om möjliga eksem, kortisonsalvor osv :crazy: men sa att vi skulle börja med att smörja honom med Miniderm. Vilket vi gjorde i 2 dagar, med resultatet att han gallskrek vid varje smorning och blev alldeles illröd i ansiktet! Sved bevisligen rejält, så vi skippade minidermen. Har sen dess smort med Locobase Repair eller en babykräm från Libero åtminstone 4 ggr dagligen, så nu är han inte torr längre (men blir om man slarvar med smörjningen, särskilt om vi varit ute) och inte röd eller irriterad i ansiktet, utan nu ser det ut mer som de ursprungliga "hormonplitorna" igen...

Däremot har han fått en hel del mjölkskorv också den senaste veckan, mest i hårfästet men det har spridit sig uppåt i hårbotten. Samt även bakom/runt öronen. Har på inrådan "gnuggat" olja i hårbotten för att lösa upp skorvarna och sedan försiktigt kammat bort dem. Det funkar men kommer tillbaka på ett par dagar och han blir väldigt röd i hårbotten av den behandlingen... Mjölkskorv är väl supervanligt men det är ju inte utan att man funderar på om det hänger ihop med de övriga hudproblemen i ansiktet. Det jag är mest orolig för är ju att det ska vara atopiska eksem, men borde de inte ha dykt upp någon annanstans på kroppen då - han är lite röd i rumpan för närvarande men annars fin i huden, inte ens torr någon annanstans än ansikte/hårbotten...

Vi har läkartid för 2 mån kontrollen nästa torsdag så vi får såklart ta upp det då, men undrar om någon haft erfarenhet av något liknande på sina bebisar/barn eller har några råd att ge...
 
Sv: Hormonplitor, mjölkskorv...eksem?

Vi har en riktig liten torris här hemma med mycket eksem, tyvärr.. han är nu fyra och en halv månad och har haft problem med först torr hud sedan han var nästan nyfödd.

Historien ser ut såhär:
först blir vi rådda att smörja honom med miniderm = krig, han bara vrålar.. Jag slutar smörja honom med detta (vill inte ha krig varje gång det ska smörjas eller att han ska förknippa smörja med ont). Får förklaringen på BVC av läkaren att miniderm innehåller ett ämne som kan göra att det svider. Provar med locobase, fungerar inte alls.. Får tag på en naturlig salva som fungerar mycket bättre mot torrheten, han blir lite bättre.

Han får sår på händer och fötter med jämna mellanrum, byter ut salvan mot ren kallpressad jojobaolja, blir återigen bättre. Börjar på babysim i en varmvattenbassäng med saltvatten, han blir skitbra dagarna efter och såren försvinner. Han har haft mycket hormonplitor från början och har även mjölkskorv. Ett tag när han var "liten" hade han rött och fnas ner i pannan + bakom öronen, blev rekommenderad att smörja med Dactacort två gånger om dagen i ett visst antal dagar. Det innehåller hydrokortison och svampdödande medicin. Fick sedan en remiss till barnkliniken. De sa att jag ska smörja honom med hydrokortisonkräm två gånger om dagen tills besök till läkare (nästa vecka), totalt 1 1/2 vecka.

Jag tycker absolut inte om det eftersom jag inte vill använda varken mineraloljor eller konstgjorda ämnen. Vi skulle även bada honom varje dag för att få bort salvrester :crazy: Den virriga ssk som vi träffade tog även prov på mjölk och ägg allergi, vilket han inte hade :bow: Hon sa även att vi var tvugna att smörja med en salva som heter Borago för att få bort mjölkskorvet (vilket de på bvc säger bara är skönhetsproblem och rekommenderar att smörja in med olja vid bad och pilla bort sedan) och skällde på mig för att jag helammade och inte hade börjat ge honom någonting annat :devil: Något hon bad om ursäkt för sedan när jag ilsknat till och ifrågasatt hennes uttalande... Jag känner att jag hellre skulle vilja träffa någon på hudkliniken istället för en allergissk på barnkliniken. Ska se hur det fungerar med läkaren vi skulle få träffa.

Nu ser det ut så att när vi varit på babysimmet så är han jättemjuk och fin i huden, inga sår eller eksem alls, sen håller han sig sådan ca 4 dagar efter simmet (med smörjning två gånger/dag) och sedan börjar det med torrhet och eksem igen. Jag har köpt himalayasalt som jag tänkte ta i badvattnet tillsammans med jojobaoljan när han badar... Nu är det bara tre gånger kvar på simmet och jag fasar för hur det kommer bli sedan!

Jag glömde.. han får fyra sorters prickar. Flytande röda har han haft en gång under blöjan (värme?), prickar som ser ut som att man prickat på honom med en tuschpenna (hänt en gång), sår på händer/armar och fötter och böjveckseksem och hormonplitor.. Vi är noga med att klippa naglarna korta så att han inte kan riva sig när det kliar (gör det ibland) och att ha långärmat och långbent på honom. Allergissk sa att det var vanligt vid atopiska eksem att de inte hade någonting i blöjregionen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hormonplitor, mjölkskorv...eksem?

Sådär har vi också haft det. Plitorna i ansiktet smörjde vi med Mildison kortisonsalva...försvann på nån vecka. Skorven hade vi nån salva från apoteket jag inte mins namnet på nu..men det var specifikt mot skorv. Hon har fortfarande lite, lite skorv kvar och är nu 3 år.

MEN, våran har känslig hud, så smörjer man inte regelbundet så blir hon en torris med torra röda fläckar. Miniderm svider på torr/röd hud har vi märkt. Allt du skriver känner vi igen, och det brukar i regel ge med sig ju äldre dom blir. Men visst, skitjobbigt när det håller på.
 
Sv: Hormonplitor, mjölkskorv...eksem?

Hormonpiltorna har jag inte gjort något åt på mina barn.

Sonen hade exem när han var mindre och miniderm var inte särskilt populär här heller. Hans exem satt visserligen på benen, men jag smörjde honom med decubal varje dag för att hålla honom fin och emellanåt om exemen kom fram igen smörjde jag honom med mildison.

Till mjölkskorv testade jag borago-salvan men jag tyckte sonen blev så flåttig i håret, vilket höll i sig i någon vecka trots hårtvättar så jag tyckte det var bättre att skorven fick vara kvar. Därför brydde jag mig aldrig om dotterns skorv heller.
 
Sv: Hormonplitor, mjölkskorv...eksem?

Boragosalvan kan man smörja på annan del av kroppen! Min dotter har också skorv (fortfarande) men borago funkar bra mot skorven. Luktar ju lite mysko, men den är bra som "rumpsalva" också.
Det var BVC som sa att den fungerar även om man inte smörjer skorven direkt då borago innehåller den fettsyra som behövs för att motverka skorven och då spelar det ingen roll vart på kroppen den används.

Dottern har också torr hud. Jag smörjer med miniderm, när det är som värst smörjer jag MINST 3 gånger om dagen men gärna uppemot 5 gånger. Efter någon vecka är hon inte röd eller torr nånstans och då kan man gå ner till 2 gånger om dagen. Jag har också prövat repair men den salvan är inte alls lika bra som miniderm. Om huden är röd och starkt irriterad har jag använt mildison på läkares inrådan, då läker det fort.
 
Sv: Hormonplitor, mjölkskorv...eksem?

Tack för era svar... jaa... vet inte riktigt vad man ska tro. Det finns väl viss ärftlig disposition för eksem tyvärr, sambon hade det när han var liten och båda hans systersöner har/har haft det. Men just nu är han hur fin som helst i huden, inte alls torr så länge vi smörjer med Liberosalvan 2-3 ggr per dag, han har lite plitor än men ser inte alls "eksemaktiga" ut nu. Skorven tycker jag lätt hålls under kontroll genom att tvätta håret med badolja i vattnet och sen kamma bort skorvarna. Får väl se hur han ser ut på torsdag och vad läkaren säger.
 
Sv: Hormonplitor, mjölkskorv...eksem?

Kanske jag kommer med ett dumt råd nu men sluta använda sköljmedel om ni gör det. Samma med tvättmedel - se till att använda så lite som möjligt och ett allergivänligt medel.
Sen är bivaxsalva oslagbart på känslig hud - bara bivax o olivolja. Gör huden mjuk och hindrar uttorkning, baby blir inte hal och där finns inget att bli allergisk emot.
 
Sv: Hormonplitor, mjölkskorv...eksem?

Min dotter var full av torra hormon utslag när hon var liten hela kroppen/ansiktet såg ut som en prickigkorv inte många prickfria fläckar :(
 
Sv: Hormonplitor, mjölkskorv...eksem?

Min dotter var full av torra hormon utslag när hon var liten hela kroppen/ansiktet såg ut som en prickigkorv inte många prickfria fläckar

Men det var ingen som menade att det var eksem istället för vanliga hormonplitor? När gick det över?

Här är sonen i alla fall jättefin i huden nu. I princip som innan första omgången av prickar blossade upp för ca 4 veckor sen. Huden känns smidig, inte alls skrovlig eller torr som när han var som värst prickig. Man kan se lite plitor här och var när han blir varm (arg) och röd bara. Smörjer fortfarande 2 ggr per dag med Liberosalvan - den som funkat bäst av alla vi prövat.

Något sköljmedel använder vi inte. Tvättmedlet är väl iofs inget speciellt allergivänligt men jag tycker om han vore känslig för det borde huden vara irriterad på något annat ställe än det ENDA ställe på kroppen där han aldrig har kläder? (dvs ansiktet)

Såhär ser gullungen ut i ansiktet nu :love:

198601_10150174040919458_670354457_8528061_2614870_n.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad som har hänt. För några dagar sen så fick jag något bett mitt på bröstvårtan. Den gjorde skitont och kliade. Dagen...
2
Svar
22
· Visningar
3 225
Senast: Marlin
·
Småbarn Hej. Min tremånaders son har fått torr och röd hud. det började rätt tidigt med att han fick hormonplitor och sen blev huden...
Svar
5
· Visningar
9 183
Senast: stizz
·
Småbarn Min dotter är åtta veckor. Har de senaste dagarna fått torra, röda fläckar på bröst, och vid sidan av armvecken/ovansidan armen. Ngn...
Svar
8
· Visningar
6 531
Senast: Doccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp