Bukefalos 28 år!

Röd/torr hud på bebisen?

Tassa

Trådstartare
Hej.

Min tremånaders son har fått torr och röd hud.
det började rätt tidigt med att han fick hormonplitor och sen blev huden rödflammig (fläckvis). Det gick ner ett tag med det rödflammiga kom tillbaka efter ett tag. Han har mest i ansiktet och på magen + armbågar och knäväcken.

Nu har jag smörjt med bepanthen morgon och kväll och det fungerar, men så fort jag inte smörjer med det kommer det tillbaka. På bvc säger dom att jag ska smörja med miniderm. Men gör jag det så kommer det tillbaka och i ansiktet vill jag inte smörja med det för jag har haft det själv i ansiktet och det sved...

Men bepanthen är jobbigt att smörja in och jag undrar om jag verkligen ska behöva smörja honom så ofta? Jag måste ju lixom smörja in hela honom. Någon som har samma problem? Hur gör ni i så fall? Vilka salvor har ni testat tex? Antar att man behöver återfukta huden för han är ju torr på dessa fläckar, men samtidigt kan det inte vara bra att han är fuktig av krämen? det ser ju värre ut när han är varm och krämen inte har torkat in.

Blev lite långt nu, men jag tycker synd om honom även om han inte verkar ha några besvär av det.
 
Sv: Röd/torr hud på bebisen?

Vår kille hade också problem med torr hud förr, det enda vi gjorde var att bada honom med en massa olja i vattnet och smörja med Miniderm. Hans hud höll sig fin på det.
 
Sv: Röd/torr hud på bebisen?

När mina barn är torra brukar jag bada dem med olivolja i vattnet samt smörja in dem med olivolja direkt efter badet när de fortfarande är fuktiga. Efter några timmar smörjer jag med någon hudkräm; weleda, miniderm, bepanthen eller forevers propolis kräm om det behövs.

Jag tycker att olivolja fungerar mycket bättre än babyolja. Jag testade en eko jojoba olja en period också som också fungerade riktigt bra.

Hoppas att du får bukt på det, det ger nog med sig så småningom. Har du funderat på om det kan vara någon allergisk reaktion?
 
Sv: Röd/torr hud på bebisen?

Tack bådatvå för era svar.

Olivolja är ju värt att prova.
Är ju inga konstigheter i det heller.

Funderade också på allergi eller något jag äter (ammar honom) och vi har känslig hud i släkten, men på bvc säger dom att det är normalt och att många bebisar får så.

Igår smörjde jag med bepanthen där han var som värst och med miniderm på resten och så hade jag på kroppspuder så han inte blir så "smetig". Idag ser han bättre ut.
 
Sv: Röd/torr hud på bebisen?

Min lille har haft precis samma sak, han är två månader nu och såg förskräcklig ut för ett par veckor sedan. Jag var helt övertygad om att han hade någon typ av kontaktallergi men han hade bara i ansiktet och på bröstet. Alla härliga kommentarer man fick av folk "oj oj oj nu har mamma ätit nåt dåligt igen, staaackars bebis", dock så ammar jag inte så det gick ganska snabbt att avvärja ;) Sedan hittade jag tricket! HELOSAN SALVA, det gick bort på två dagars smörjande och nu smörjer jag bara på kvällen och han är superslät och fin! Hoppas det ordnar till sig!
 
Sv: Röd/torr hud på bebisen?

Jag skulle kolla med barnmottagningen. Min kille hade jätte mkt plitor i ansiktet och var röd-torr. På bvc sa de bara att det var normalt och prova den ena salvan efter den andra. Till slut tyckte jag att det blev för mkt experiment över det hela och tog kontakt med barnmot. det visade sig att han hade eksem troligtvis orsakat av att han var/är överkänslig mot ägg och mjölk. Jag tog bort det ur min kost ( ammade vid den tidpunkten ) och han blev bra på bara några dagar. Känner dåligt samvete över att jag inte kollade upp honom tidigara men man litar ju på bvc....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft väldigt torr hud i ansiktet, så den biten är inte så konstig. Men det har avhjälpts tidigare med att smörja in med...
2
Svar
30
· Visningar
2 388
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 951
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Får be om ursäkt för mycket text och hoppas någon orkar läsa! Jo... vår lille är nu 7 veckor. När han var drygt 4 veckor dök det...
Svar
9
· Visningar
10 152
Senast: Jaahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp