Hormonproblem?

em-pirre

Trådstartare
Min ena tik är på dag 141 och var på väg mot att släppa vätska och sluta producera mjölk i början av juni. Sen vände det.

Hon har samlat vätska och gått UPP TVÅ JÄVLA KILO trots massor av motion och så äter hon bara lågfett 7
(7%) nötkött (plus tillskott).

Vi kollade hormoner i februari då hennes löp plötsligt var 4 mån försenat. Allt ok. Löpet började kort därefter men var svagt.

Nu tog vi nya prov igen, väntar ännu på svar. Urinprov ok.

Pigg, aktiv, sig själv. Blank och fin päls.


Men sen kom jag på, ena hanen fick ypozane I början av juni. Kan det påverka tiken? Hon äter gärna bajs, slickar hanarna munnar osv så kan eventuellt ha fått i sig någon mikroskopisk dos.

Kan det påverka? Vi ska till expert för att ultra hela buken.
 
Min ena tik är på dag 141 .


Men sen kom jag på, ena hanen fick ypozane I början av juni. Kan det påverka tiken? Hon äter gärna bajs, slickar hanarna munnar osv så kan eventuellt ha fått i sig någon mikroskopisk dos.

Kan det påverka? Vi ska till expert för att ultra hela buken.
Dag 141 från vad?

Viktuppgång är inte en listad biverkning av ypozane, så att hon skulle ha ökat markant i vikt av ev mikroskopisk mängd ser jag inte som troligt.
 
Dag 141 från vad?

Viktuppgång är inte en listad biverkning av ypozane, så att hon skulle ha ökat markant i vikt av ev mikroskopisk mängd ser jag inte som troligt.
Dag 141 efter löpets start. En vanlig hund tar väl i snitt 100 dagar på sig att löpa och komma ut skendräktighet. Jag brukar räkna 120.

Och hon är ju inte tjock? Hon gör mjölk (igen) och samlar otroliga längder vätska.
 
Dag 141 efter löpets start. En vanlig hund tar väl i snitt 100 dagar på sig att löpa och komma ut skendräktighet. Jag brukar räkna 120.

Och hon är ju inte tjock? Hon gör mjölk (igen) och samlar otroliga längder vätska.
84 dagar från löpdag 1 till beräknad valpning och som sagt, den medicinen har inga biverkningar som kan ge de effekterna.

Nyfiken fråga, varför ger ni inte galastop såfort tendens till skendräktighet märks?
 
84 dagar från löpdag 1 till beräknad valpning och som sagt, den medicinen har inga biverkningar som kan ge de effekterna.

Nyfiken fråga, varför ger ni inte galastop såfort tendens till skendräktighet märks?
Därför att det aldrig har varit ett problem. Det brukar vara över inom 120 dagar. Det betyder att efter 120 dagar har hon släppt all samlad vätska och slutat producera mjölk. Nu gör hon det inte. Istället för att bara bota ett symtom är det för mig självklart att reda ut vad som orsakat en plötslig förändring i hormonbalansen.

Eftersom ypozane inte ens får hanteras utan handskar tänker jag att finns det en mikroskopisk risk att den kan ha rubbat tikens hormoner så att hon började om med en ny skendräktighet på den andra.

Hon hade som sagt redan slutat producera mjölk. Sen började hon om.
 
@Gnist har du alls koll på ypozane?

Screenshot_20220719-143830_Chrome.jpg
 
Så vi går tillbaka till min fråga.

Kan hunden av att ha ätit ypozane hanens bajs eller slickat dens mungipor el.dyl få I sig mängder som påverkar det egna hormonsystemet. Eller är det något annat? Nu väntar vi ju på svar på blodprov (sköldkörtel osv) och gör sedan ultra (för att utesluta växter på äggstockarna).

Men utöver det? Vad kan vara problemet?
 
@Gnist har du alls koll på ypozane?
😂

Samma koll stöds dessutom av fass...

Screenshot_20220719-135645_Chrome.jpg


Eventuella mikroskopiska mängder via saliv/bajs är ganska osannolik orsak till din hunds besvärliga och återkommande skendtäktigheter mtp att det är en mycket säklsynt biverkning hos hund som får full dos.
 
😂

Samma koll stöds dessutom av fass...

Visa bifogad fil 95655

Eventuella mikroskopiska mängder via saliv/bajs är ganska osannolik orsak till din hunds besvärliga och återkommande skendtäktigheter mtp att det är en mycket säklsynt biverkning hos hund som får full dos.
Vem har sagt NÅGOT om besvärliga och återkommande skendräktigheter?

Hon har varit fullt normal tills nu. Det är ju nåt som plötsligt ändrats. Läser du alls vad jag skriver?
 

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 353
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min 5-åriga labbe har alltid löpt regelbundet (dock ganska tätt, var fjärde månad), fällt lite efteråt och inte haft några...
Svar
3
· Visningar
758
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 712
Senast: lundborg
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 118
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp