Bukefalos 28 år!

Horseware, passform och storlek?

Jate Volim

Trådstartare
Vilka hästar tycker ni Horsewares utetäcken passar till?
Hur är de i storlekarna?

Jag har ett gäng gamla utetäcken från Horseware som jag gillar men är nu i farten att köpa ett eller ett par nya men blir osäker på storleksvalet.

Hästen som är tänkt att få nya täcken har 135 i så gott som samtliga täcken. Bucas i 135 sitter som en smäck. Men Horseware har ju mellanstorlekar. Ska jag gå upp eller ner en halvstrl?

Generellt säger min känsla upp när det gäller utetäcken och ner när det gäller innetäcken. Tänker jag rätt då? Jag är rädd att täckena blir för stora!
Hon har kraftig nacke och bred bog och är dessutom i nuläget överviktig. Men det är en liten häst, strax över 160 cm.

Kom med tips och råd!
 
Sv: Horseware, passform och storlek?

Min häst har stl 145 i nästan alla sina täcken, några har han 155 cm i.
Jag har stl 145 i HW täckena, både ute- och innetäcken och de sitter jättebra på honom.
 
Sv: Horseware, passform och storlek?

Min häst har också 135 i täcken som inte är HW. Bucas har hon också 135 i fast de är lite trånga i bogen, jag upplever bucas som väldigt trånga i bogen. I HW täcken har hon 130 (6.0) i både rambo, rhino och amigo.
 
Sv: Horseware, passform och storlek?

Jag brukar gå ner en stl när det gäller innetäcken o regntäcken och till vintertäcken har han sin vanliga stl.
 
Sv: Horseware, passform och storlek?

Jag skulle nog möjligtvis gå upp en storlek. Jag har två hästar med stl 135 på sina amigotäcken och de sitter perfekt. Dessa hästar kan inte ha Bucas då de blir alldeles för stora i bogen. Shires är på gränsen att det går, spänner på innersta hålet och det är precis att det går. Visserligen ser det då ut som att de har klänning :)
 
Sv: Horseware, passform och storlek?

På min har det hittills fungerat bra att mäta både halslinningen och rygglängden på hästen och sedan jämfört med täcket.
 
Sv: Horseware, passform och storlek?

Min häst har 155cm i vanliga täcken, när det gäller HW så går vi upp en storlek så där har han 160. Han har ett HWtäcke som är 155 men det blir i minsta laget i bogen.
 
Sv: Horseware, passform och storlek?

Delvis KL

Tack alla för svar! Mina gamla HW är köpta till andra hästar och lappen är sliten så det går inte att se vad det är för strl. Mäta och jämföra brukar jag också göra men nu har jag tänkt att beställa över nätet och då är det ju lite svårt :S

Skiljer sig storlekarna mkt mellan deras modeller?
Just nu lutar det åt att ta strl 140 och det är Rambotäckena som intresserar mig.

Mvh JV
 
Sv: Horseware, passform och storlek?

Om jag har förstått det hela rätt så är Amigo och Rambo väldigt jämlika. Rhino däremot sägs vara lite "mindre" i modellen.
 
Sv: Horseware, passform och storlek?

Har också samma funderingar. Jag har med Bucas i 135 och enligt Horsewares tabell om man bara går på höjden av hästen ligger min häst emellan 125 och 130.
( mankhöjd 157 cm) så jag tror att jag behöver ett 130. Men ska kolla övriga mått med.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 891
Senast: blayenka
·
Utrustning Någon som testat RE:Claims produkter? Deras tvättmedel samt impregneringen. Ska man köra två program i maskinen, först tvättmedel och...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej ni med mer koll än mig! Är på jakt efter ett ca 100g täcke till varmblodstravarn. Mailade S-gård med bilder och fick Rhino som rek...
2
Svar
25
· Visningar
2 969
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Måste köpa ett nytt Rambo summer series i större storlek. Hästen Har ett 145 idag där nästan halva rumpan sticker ut 😆 Jag har bytt ut...
Svar
15
· Visningar
1 249
Senast: Lollitza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp