Limelight

Trådstartare
Alltså det här med storlekarna på Horseware täckena.
Jag har hittat ett stall täcke nu jag vill beställa, men min häst har 135cm. Är det bäst att beställa något större 140cm eller passar det mindre 130cm på hästar med 135cm i storleken ??.

Och en till fråga, stalltäcke med 100g fyllning är inte direkt varmt va?. Det är mer passande för höst/vår eller har jag fattat galet?.
Står i valet och kvalet om jag ska beställa ett med 100g fyllning eller 300g eller 400g.
Vad tycker ni ?
Jag har oklippta hästar..

Sv: Horseware

Ang. storleken kan jag bara svara för mig själv, jag köpte ett 140 HW täcke till vårt fullblod som tidigare gått med 135, och det sitter helt okej. Antagligen hade hon kunnat ha 130 också, men jag föredrar lite för långa täcken framför lite för korta. Sen är hon ganska exakt 135 i ryggen, om ett 135 täcke är i största laget på din häst är nog 130 bäst.

Vad gäller tjockleken på stalltäcke så beror det väl på hästen (ras, päls, hull ovs) och stalltemperaturen.

En "normal" häst (inte helklippt eller extremt mager) klarar sig "naken" utan problem så länge det är plusgrader (och inte regnar/blåser, men det är ju ovanligt i stall ;) ).

När det gäller HW täcken skulle jag alltid ta hellre lite för stort än riskera att få för litet, dom ligger bra även om dom är ngt stora, har iallafall gjort det på mina hästar.

Vad gäller tjockleken beror det ju på hästen mm, men för mig är 100g höst o vår .

Ang. storleken kan jag bara svara för mig själv, jag köpte ett 140 HW täcke till vårt fullblod som tidigare gått med 135, och det sitter helt okej. Antagligen hade hon kunnat ha 130 också, men jag föredrar lite för långa täcken framför lite för korta. Sen är hon ganska exakt 135 i ryggen, om ett 135 täcke är i största laget på din häst är nog 130 bäst.

Det ska jag ha i åtanke :). Ska mäta exakt på ryggarna på den, men vill också hellre ha lite större än lite för smått :)

Mina hästar som behöver "pyjamas" har amigo insulator. Har båda varianterna (är det 150 och 300gram de är i?) Men det tunna används helt klart mest så ska du bara köpa ett så tror jag du har mest nytta av det tunnare! Går ju även att använda ihop med tex ett fleece el ylletäcke när det är som kallast om man vill.

Beror ju också på vilken temperatur du har i stallet. Jag har "kallstall" så det är bara några grader varmare än ute temperaturen. Men efetrom de ju endå står torrt och vindstilla inne i stallet brukar jag ofta ha lite tunnare täcke inne än ute. Är jag lat slänger jag bara ett skaltäcke över pyjamasen.

Storleksmässigt så tycker jag nästan alla HW täcken är något stora i stl.

Har din häst 135 i andra täcken skulle jag köpt 130 i HW.
Min förra häst hade 145 i alla andra täcken (Pessoa, Shires, Hansbo, Bucas) och 140 i HW, de passade jättebra. 145 däremot försvann han i :p

Min häst har 145 i Amigo o han har 155 i alla andra täcken. Så Amigo behövs en strl mindre.

Är den en normal storlek 135, ta 130 i amigo. Är den en 'stor 135:a' i vanliga täcken, ta 140 cm.

Mina ston som båda passade perfekt i 135 cm passade Amigo 130 cm perfekt på. Valacken som var en 135+ cm i vanliga täcken, dvs stora 135-täcken, passade perfekt i 140. Han kunde ha 130 med men de blev lite kort i ryggen.

Valacken nu är och förbli en 130 cm häst och Amigo 130 är på gränsen till för stort.

Så jag skulle beställa ett 130 cm.

Vad gäller fyllning så oklippt, normalfrusen/ofrusen häst räcker 100 gram långt. Om den ens behöver stalltäcke? Skulle absolut inte köpa mer än 200 gram.

Jag tror att det beror på vilken HW-modell du ska ha och hur din häst är byggd över bogar m.m. Jag har bara provat Rhino Wug på min häst, men där var vi tvungna att gå upp till 145 för att det inte skulle bli för tight över frampartiet. Samma häst har 140 för t.ex. Weather Beeta och Mark Todd.

Jag håller med Alexandra_W om att det är tveksamt om en oklippt häst verkligen behöver ha stalltäcke på höst och vår om den står i ett "vanligt" stall och att 100 g räcker långt. Men smaken är olika.;)

*kl*
Min häst drar i regel 135 i täcken, men mina Horsewaretäcken är 130 cm och ligger jättebra på henne :love:

Senast ändrad:

Tack alla för svar ! :)

Alltså skulle ni göra såhär:
Valacken jag har är ganska lång i kroppen men smal i bogen, drar 135cm, men i Horseware skulle ni föredra 130cm.

Stoet jag har är kortare i kroppen än valacken, men kraftigare bog och högrest, men drar 135cm hon med, men där skulle ni kanske föredra 140cm.

Så tänker jag iaf efter era förklaringar :). Men men inte hela världen om det inte skulle passa, bara att skicka tillbaka det och byta storlek ;).
Men vet hur jag ska tänka nu.

Ang stalltäcke är det att stoet är frusen som tusan av sig och hon har ingen vinterpäls alls, så vill ha ett tjockare stalltäcke till henne om det blir lika kallt i år som det var förra året ( -25 i 2mån i sträck ).

MIN erfarenhet är att på AMIGO så största skillnaden mellan 130 och 140 är rygglängden, så jag skulle om du ska köpa Amigo vända på steken. Ska du köpa Wug skulle jag göra som tänkt.

Min fblvalack hade ju 'stor storlek 135' i vanliga täcken. Amigo i 130 cm satt PERFEKT förutom att dte blev för KORT i ryggen. 140 blev perfekt i ryggen och satt bra övrigt. Men 130 var alltså INTE för smalt i bogen eller ngt, bara kort i ryggen.

Medan Rhino Wug i 140 var NÄSTAN för tight i bogen men perfekt övrigt. Han hade inte kunnat ha Wug i 130, det hade strypt honom.

Så, som ngn redan frågat, vad är det för täcke du funderar på?

I Stalltäckes väg har jag funderat antingen på Rambos stalltäcke med antingen 200g eller 370g.
Eller Amigos insulator med 150g eller 300g.

Men har även tittat på Protectors stalltäcke med 360g. Och det är nog Protectors det lutar åt.

Men ska du ha så himla tjockt stalltäcke på en oklippt häst? Vad är det för stall?

Mina KLIPPTA i kallstall behöver i princip aldrig mer än 200 grams täcke inne. Trots -25 i stallet.

Jag skulle köpa Amigos 150 grams insulator.

Står du i kallstall kan du lika gärna använda utetäcket inne om det blir säg minus 10 - 20 grader i stallet. Är det ett varmstall som håller plusgrader kommer du mest troligt aldrig behöva använda mer än 150 grams-täcket.

Jag tror du i ren välvilja kommer koka hästen i stallet om det är ett varmstall.

Detta är ett givetvis ett kallstall, skulle aldrig ens tänka tanken att använda stalltäcke i ett varmstall på en oklippt häst ;).

Och jag vill inte använda utetäcket då jag vill att hästen ska byta täcken inne och ute.

Ska fundera vidare, som sagt är hon bra frusen av sig, men ska fundera vidare.

Hur kallt blir det då tror du, i stallet alltså?

Kallstall kan ju innebär att det blir några minus i stallet, eller att det håller samma temp som ute.

Hur mycket mat kommer hästen få, på ett ungefär alltså. För t ex fritt stråfoder eller stå på ätbar bädd (=halm) ger bra mycket värme. Och stallet tar ju bort hela avkylningsfaktorn vad gäller vind och nederbörd.

Men, har du råd att köpa två täcken? Isf köp ett 150 grams och ett 200 grams. Då klarar du garanterat hela vintern?

Som lite jmf, jag har dock samma täcke inne som ute då min mamma tar många in- och utsläpp och gärna slipper täckesbyten. Så torra täcken byts inte om temperaturen är ungefär densamma. Men, jag köpte 'ny garderob' till min L. Han klipps vintertid, är 'normal' vad gäller frusenhet etc.

Jag köpte ett 150 gr amigo insulator med tillh hals. Sen ett ofodrat amigo regn + hals. Och ett 200 grams amigo utetäcke. Hitills har jag inte en enda gång 'saknat' täckning. Inte ens vid minus 25 och snöstorm, vid nollan och blötsnö, vid minus 35 eller vid mer moderata temperaturer. Utan genom att kombinera (hals gör STOR skillnad) olika varianter kan jag ha honom klädd för alla väder. Jag är 'täkoman' och köper gärna täcken, men faktum är att jag inte trots att jag ansträngt mig lyckats hitta ett enda täcke till jag 'behöver'..

Och det 'mesta' jag kan klä på honom är 150 grams helhals med 200 grams + ofodrad hals ovanpå. Dvs 350 gram med 150 gram hals. Det räcker för både snöstorm och snorkallt. Och så har jag allt däremellan ner till 0 gram utan hals.

Så, hellre än köpa ett 350 skulle jag isf köpa 150 + 200,m och de där dagarna det ev krävs 350 gr inne kombinera de två? Och skulle det bli 30 grader kallt I stallet och hästen fryser, så den dagen kan den väl isf få ha ett utetäcke inne.

(Haft en EXTREMT frusen, han är den enda jag nånsin haft som behövt mer än 350 - 370 grams täckning i något läge).

Naturligtvis gör du som du vill, men så skulle jag gjort =)

När jag köpte mitt Amigo sa de till mig att de är långa i storleken, lät konstigt .. Jag upplever de som trångt över bogen & normalt i längden.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Shixle
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 219
Senast: MiniLi
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 166
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen... 2
Svar
37
· Visningar
3 954
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V