Sv: Horseware
Hur kallt blir det då tror du, i stallet alltså?
Kallstall kan ju innebär att det blir några minus i stallet, eller att det håller samma temp som ute.
Hur mycket mat kommer hästen få, på ett ungefär alltså. För t ex fritt stråfoder eller stå på ätbar bädd (=halm) ger bra mycket värme. Och stallet tar ju bort hela avkylningsfaktorn vad gäller vind och nederbörd.
Men, har du råd att köpa två täcken? Isf köp ett 150 grams och ett 200 grams. Då klarar du garanterat hela vintern?
Som lite jmf, jag har dock samma täcke inne som ute då min mamma tar många in- och utsläpp och gärna slipper täckesbyten. Så torra täcken byts inte om temperaturen är ungefär densamma. Men, jag köpte 'ny garderob' till min L. Han klipps vintertid, är 'normal' vad gäller frusenhet etc.
Jag köpte ett 150 gr amigo insulator med tillh hals. Sen ett ofodrat amigo regn + hals. Och ett 200 grams amigo utetäcke. Hitills har jag inte en enda gång 'saknat' täckning. Inte ens vid minus 25 och snöstorm, vid nollan och blötsnö, vid minus 35 eller vid mer moderata temperaturer. Utan genom att kombinera (hals gör STOR skillnad) olika varianter kan jag ha honom klädd för alla väder. Jag är 'täkoman' och köper gärna täcken, men faktum är att jag inte trots att jag ansträngt mig lyckats hitta ett enda täcke till jag 'behöver'..
Och det 'mesta' jag kan klä på honom är 150 grams helhals med 200 grams + ofodrad hals ovanpå. Dvs 350 gram med 150 gram hals. Det räcker för både snöstorm och snorkallt. Och så har jag allt däremellan ner till 0 gram utan hals.
Så, hellre än köpa ett 350 skulle jag isf köpa 150 + 200,m och de där dagarna det ev krävs 350 gr inne kombinera de två? Och skulle det bli 30 grader kallt I stallet och hästen fryser, så den dagen kan den väl isf få ha ett utetäcke inne.
(Haft en EXTREMT frusen, han är den enda jag nånsin haft som behövt mer än 350 - 370 grams täckning i något läge).
Naturligtvis gör du som du vill, men så skulle jag gjort =)