Horsol - kliande hästar!

Cyllene

Trådstartare
Fortsättning på tråden vi skrev i våras. Hur har det gått för er som använder det?

Mitt kliande sto har fortfarande inte börjat klia sig i år! :bump: Man och svans är helt intakt och hon är superfin. Som det är nu droppar jag bara på ungefär en gång/vecka. I början tog jag lite oftare. Hon går med Bucas flugtäcke i hagen, går ute på nätterna och kommer in ett par timmar vid lunch då hon får stå utan täcke. Funkar super!

Tänk om hon kunde få hålla sig kli-fri hela säsongen. Det vore så skönt för henne!

Till er andra med sommarkliande hästar - prova!

/C

Sv: Horsol - kliande hästar!

Min eksemhäst behandlas också med Horsol - också hittills kli-fri! Behandlade med Horsol ifjol också, han var kli-fri hela säsongen då. :banana:

det var så det hette, jag har letat så.

Jag vill prova på min tinker, vart köper man det?

Tror ni det skulle funka så bra att ha hästen ute på bete utan täcke hela sommaren med horzol? Kliar de sig alls? Inte ens lite smått kliande?

Använder inte horzol men funderat på det, min går nu på en liten mix jag har.
Har min ute på sommaren dygnet runt och självklart har hon kliat men absolut inte i den utsträckningen hon brukar och hon kliar sig inte så mycket att det är besvärligt för henne att stå ute. Så länge man smörjer regelbundet så klarar hon sig mirakulöst nog.

Jo, apoteket var dyrast för mig, dessutom tog det över en vecka innan de fick hem det. N-vet var snabba och inte så fasligt dyra heller. Två flaskor plus frakt gick på 400kr har jag för mig.

När jag mailar n-vet så har jag det i brevlådan inom två dagar. Supersmidigt. I början köpte jag en flaska i taget men nu sist tog jag två. Jag är inne på sommarens tredje flaska nu!

Idag hade hon såklart tufsat till svansen lite bara för att jag skrev att hon inte kliat sig alls, men jämfört med förra sommaren är det stor skillnad.

Jag hade inte haft min ute utan täcke. Hon lider mycket av knott och bromsar så det blir täcke på!

Tvätt av man och svans regelbundet av man och svans rekommenderas, de är ena små riktiga skitgrisar och allt damm som hamnar i taglet kan bindas med medlet och förorsaka klåda om det vill sig illa.

Vad är detta för medel? Hur används det? Har aldrig hört talas om det, ska det vara nått bra för exemhästar?

är det för solen era hästar kliar sig??

Jag läste nämligen rubriken som "Hor-sol" och tänkte det var ju ett passande namn på en produkt som ska motverka soleksem :devil::rofl:

*trött-humor*

Det ser fint ut! Första sommaren med horsol och efter att flagnadet avtagit så ser manen så fin ut och svansen. Hon har såklart täcke och huva på sig men tycker inte att hon kliar jättemycket. Har skavt sig i pannan dock, innan huvan åkte på. Annars är jag helnöjd. Smörjer varannan till var tredje dag. Var dock borta på semester i 4 dagar och blev inte smörjd under tiden. Såg fin ut fortfarande när vi kom hem, så detta fortsätter vi med :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka