hösäck om hästen får in huvudet?

CallMeAce

Trådstartare
Jag måste göra något åt min hästs kissande i höet, går åt så mycket som måste kastas på grund av det. Tänkte köpa en sån där hösäck med ett hål i eftersom jag inte tycker om hönät.
Men så kom jag på, kan det inte vara farligt om hästen lyckas få in huvudet i hålet och får panik? Eller är det kanske inte så stor risk?
Någon som använder/har använt sådana höpåsar?

Sv: hösäck om hästen får in huvudet?

Jag tycker det låter som hönät vore en bra ide, varför tycker du inte om det?

Tror inte det är någon fara hålet är ganska litet, och skulle hästen få in huvudet så tror jag att påsen går sönder.

att ja inte vill ha hönät är nog mest något ja har fått för mig att han ska fastna med benen om det skulle lossna från upphängningen o att en hösäck känns mer praktisk...

jo, hoppas den skulle gå sönder i så fall...
ja tänkte eftersom det kommer ligga kvar hö på botten så kanske pålle sticker in huvet för att få tag i de där sista stråna o då kanske lyckas krångla in sig.....

Jag har en höpåse med nät för hålet, då kan hästen varken fastna med ben eller få in huvudet. Köpte den på hööks, finns iofs bara i butikerna vad jag vet.

Gör det! Den är super! :)

Tror Börjes har en modell av höpåse (de har haft iallafall). Hade en sån till en unghäst, funkade bra. Hålet var rätt litet, så inget huvud därigenom!
Föredrar påse framför nät iallafall till busiga unghästar, påse känns lite "säkrare" o mindre risk att de fastnar, även om man naturligtvis hänger upp såväl påse som nät tillräckligt högt!

jo, det var den tanken ja hade också...det känns mer som en risk att ha hönät...den påsen har ja sett den också.
men hur funkar det när höet i påsen börjar ta slut då? står de o försöker nå de sista stråna eller når de dom?

Det har mest bara varit lite "strössel" kvar i höpåsarna. Så de når nog allt höet, och det de inte når, bryr de sig nog inte om. De märker ju rätt fort om de kommer åt det sista höet el ej.
Iallafall en unghäst (de jag känner) brukar inte vara värsta matgalningarna, som ex en ponny, utan det är snarare så att de inte vill/orkar äta upp allt hö de får.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 402
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 095
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 819
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka