Hösilage nu?

R

Rebby

Hej!
Hade kanske tänkt köpa en hösilage bal till mitt varmblod snart. Funkar det att ha dom ute nu när det snart kommer att bli varmt, eller går det inte? Har aldrig haft silage förrut å vet inte alls hur det funkar :p
Jag skulle helst vilja ha det ute hela tiden, men då kommer det ju regna på det oh så. Är det inte bra..? Berätta lite :D

Sv: Hösilage nu?

Det går att ha dem ute, ett tag. SLU rekommenderar att den ska förbrukas inom tre dagar från det att den är öppnad. Klarar du det kan också ha den ute så länge. Du kan skydda den med t ex en pressening om det blir regn.

Fast jag har bara en häst så den kommer inte gå åt på så liten tid. Men går det inte typ "skala av" en bit av balen som räcker i typ tre dar å he ut de. Sen he dit mer då det tar slut.. Eller nått? :p
Jag vet inte.. Men den kan väl vara innomhus öppnad längre än 3 dagar?

Nix, hela balen ska gå åt på 3-4 dagar (oavsett om den står inne eller ute). Det kan gå att ha den lite längre, den måste fortfarande lukta fräscht dock. Är det kallt ute kan den hålla sig en vecka (och ibland t.o.m. längre).
Har du bara en häst måste du nog köpa småbalsensilage på 30-40 kg för att slippa slänga massor av ensilage.

Ja, det kan jag ju göra. Men kan jag he den ute i hagen då även fast det är sån här konstig temperatur? Det är ju typ varmt på dagarna, kallt på natten, snöstorm idag=man vet aldrig :crazy:

Om det snöar och blir blött, är det farligt?
Hur lång tid tar det ungefär för dom att äta upp en liten hösilagebal?

Immer skrev:
Hur mycket väger balen, och hur mycket äter din häst per dag?

Immer

30-40 kg.
nu äter hon ca 9-10 kg/dag.
3 morgon och em, 4 kväll.
Men antar att hon skulle äta mer om hon hade fri tillgång..

Kan jag ha en hel bal ute då tills den tar slut eller ska jag ha den inne och he upp i höpåsar som med vanligt hö? Tänkte på vädret, om den blir blöt osv..?

en i vårat stall har haft en stor hösilage bal till sin häst ute nu i ca 1 månad, så jag trodde det bara skulle gå å he ut en stor bal till min med, men den får bara vara ute några dagar innan den blir dålig..?

Eller jag vet att ni har sagt det, men blev bara lite förvånad för hon som har det är VÄLDIGT mån om sina hästar och har tävlingshästar. Tänkte att det borde väl hon ha vetat, men där ser man :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
619
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 227
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
700
Senast: Linda_A
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 408
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka