Hösilage och vita fläckar

CallMeAce

Trådstartare
Vissa av balarna av hösilage i stallet jag står i innehåller vita fläckar som liksom har klistrat ihop sig . Vissa vita fläckar är mindre "klistriga".
Stallägaren säger att detta är mjölksyra (har jag för mig dom sa) och inte farligt att ge hästen.
MEN hur lätt är det egentligen att se skillnad på detta mögel som kan förekomma i hösilagebalar och sån här mjölksyra?
Jag vägrar ge min häst av det där vita iallafall.

Om det nu är så att det är mögel, är hela balen då dålig om de vita fläckarna finns någonstans i den?

En annan fråga samtidigt:
Balarna håller så otroligt ojämn kvalitet, vissa är jätteblöta, andra är jättetorra och vissa är mittemellan. De luktar även mycket olika och jag skulle säga att de inte luktar typiskt hösilage. Min häst är från och till lös i magen och fixar inte riktigt all den här förändringen som hela tiden blir när alla balar har så olika kvalitet.

Jag "måste" ge av detta silage och undrar då om det finns något som kan få hennes mage att må bättre?

Sv: Hösilage och vita fläckar

jag ahr hört att varje bal-byte är som ett foderbyte.. jobbigt för en hsät osm är känslig i magen..
tyvärr kan jag inte ge dig tips på bra mag-lugning.

men vi får oxå mjölksyra fläckar eller avd det heter i våra balar i bland..
jag tar bort de fläckarna, känns äkligt att fodra med dem.
tycker man känner på lukten om det är mögel eller inte..

jaja hoppas du får bättre svar av någon som kan, vill gärna själv vet mer om detta ;)

Hm, har aldrig hört talas om mjölksyrafläckar! Är troligen mögel alt. jästsvamp. Jäst är inte farligt att ge, dock ska man se upp! Jäst kan bara uppstå om det finns tillgång till syre, och om det har kommit in syre så finns risken att det även finns mögel, och mögelsporer syns inte.. Om det är storbalar så brukar det vara okey om man tar bort jästen med god marginal om det sitter på utsidan. Om det däremot finns lite här o där inuti balen, så har det trängt in luft, och då är det inte lämpligt att ge. Är balen möglig bör man egentligen kasta hela. Och är det småbalar är det ingen snack om saken, då hamnar hela på gödselstacken.

En del pratar om sockerutfällning också. Läste nånstans att det inte finns. Hm, ska kolla upp det! Blev inte förvånad, jag har aldrig sett denna sockerutfällning, är nog oftast mögel.

vilken bra länk!!

tack, de var nog jäst som ajg ahde blandat ihop det med..
men kändes lite farligt att jäst-balar nu med efter att ha läst detta.. :S

oj, tack så mycket för länken!
jästsvamp har ja också hört att det kan vara men hade glömt det, tack :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Cilva
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 644
Foder & Strö Okej. Nu så har jag fått klart för mig att även ensilage ges till hästar. Vissa anser att det inte är konstigare med att ge ensilage som... 2
Svar
28
· Visningar
2 617
Senast: troxel
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka