• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare vickis-pajala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 906
V

vickis-pajala

hej hallå alla

jag tänkte ställa en liten försynt fråga :crazy:

i min hage där min kuse står oxå en hösilagebal
så hon har alltså fri tillgång till hö.
hästen har normal hull och ser jätte fin ut i kroppen
fint musklad. (bla bla bla)

men då pratade jag med en kompis idag och berättade
om min bal, att vid tillverkning var den ganska blöt
så balen har frusit plus då snö kyla och blida plus
fa* och hans moster i väderväg.

och då säger min kompis då att JAG genast på momangen ska iväg till stallet och täcka över balen med en presening i och med att det är farligt för hästen med frusen hösilage.

:bump: :bump: :bump: :bump:

så jag gjorde ju det:crazy:
men när jag nu VÄL är på stallet och har precis täckt för balen
säger en annan hästägare som givetvis frågar vad jag gör
att det INTE alls är farligt för hästen med frusen hösilage.

ja ni fattar frågan :confused:
VICKIS

Sv: hösilage

hej!
Allt hösilage fryser ju på vintern, vare sig det är utomhus eller i en oisolerad hölada, förstår inte riktigt varför du ska täcka äver balen med en presening, för det gör ju inte direkt att den fryser mindre..:confused:
Vi täcker över vår bal i hagen, men anledningen till det är att det inte ska blåsa runt en massa hö i hela hagen på natten, plus för att det inte ska snöa en massa på den i onödan..

Farligt att äta fruset hösilage har jag aldrig hört talas om, så du kan nog känna dig lugn!

går allt bra med nya hästen förresten? kul att se den när jag kommer hem till påsk..

Det är inte farligt med fruset. Min har då inte dött.

Förövrigt så fryser det ju oavsett om du lägger över en tunn pressening eller inte. Haha, din kompis kan inte ha tänkt till särskilt bra ;)

ja, jag tror inte det är farligt. hästarna här har fått det i flera år och ingen har reagerat på det. (inte pga att det varit fruset iallafall). om det skulle vara farligt skulle det ju vara väldigt svårt att fodra med silage under vintern. om man inte hade tillgång till uppvärmd hölada, och det är det ju måga som har;) .
däremot kan det ju vara knepigare för hästen att äta om det rär ett väldigt blött hösilage som frusit ordentligt.
men att täcka över med pressening hjälper nog knappast..

hörrni kusen har överlevt både de ena och de andra
så lite frusen hösilage är nog inte farligt:d

Liknande trådar

Foder & Strö Vissa av balarna av hösilage i stallet jag står i innehåller vita fläckar som liksom har klistrat ihop sig . Vissa vita fläckar är...
Svar
5
· Visningar
3 084
Senast: CallMeAce
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka