diddl

Trådstartare
Måste höra mig för om Hösilage ni som använder det.

Stå i ett stall som var och en köper sitt eget grovfoder.Tycker det är jätte bra

Jag delar hage med en annan för min häst inte kan gå själv.

Problemet är att hag kompisen har köp hem hösilage till sin ponny en stor bal på 300 kg:confused:
Av kvaliten att döma var det inget vidare hygenisk balen hade hål i plasten och den dammar fruktansvärt och luktar unket om den och mögel.

Kan man fodra med den?
Ponnyn stakare stå och hostar i sin box.
Min näsa den rinner och jag hostar.

Min häst är lägst i rang och får äta detta medan ponnyn får min häst gröna analyserade hö. suck

frågan är kan min häst bli sjuk och få bronkit ?`????
Och hur länge håller den.
den har varit öppen en vecka vi har +6
Jag antar att hon kommer att fodra upp den suck

Sv: Hösilage

Låter riktigt äckligt. Inte en chans att mina hästar skulle få komma i närheten av en sådan hösilagebal!:eek: Risken för botulism och luftvägsproblem och annan skit...
Dessutom kan inte balen vara öppen hur länge som helst, en ponny äter knappast upp 300 kg i tid. 3-5 dagar (rätta mig om jag har fel) tror jag att man kan ha dem öppna.

JA. Dåligt silage är inte bra, inte dåligt hö heller för den delen.
Min nuvarande (innan jag tog över den) fick först bronkit av hö som förmodligen hade mögelsporer, luktade illa och dammade. Sen fick den dessutom fång något år senare och vet. gissade på att det var pga dålig hygien på hösilaget! :eek:
Då var kusen ingen vacker syn, mager som ett benrangel trots fri tillgång på grovfoder + kraftfoder, öm i fötterna och hostade dessutom fortfarande då och då. Och allt (troligen) pga för dålig hygien på grovfodret!

Kan din häst inte stå själv i en hage där han ser andra hästar??
Annars hade jag banne mig sett detta som en chans att lära honom/henne göra detta...

Jag har provat att ha hästen ensamen i en hage brevid dom andra.

suck hon vankar efter staketet så det är en stig som är 30 cm djup.
provade i 2 månader gav upp.
Vart red om hennes koter
Så nu får man detta problem i stället.
jag vet inte vad föreldrar tänker när man köper hem sådan kit till sin dotters ponny men biligt måste det ha varit.
För de fick med sig 2 balar hem räcker säkert till sommaren :devil:
om de snålar

Måste klura ut något annat.

skulle inte fodra med det om det varit hål på balen och den luktar mögel, hösilage och ensilage luktar oftast ganska sötaktigt iaf ensilage. Balar håller ca. 3-4 dar beror väl på hur dom förvaras, förvaras dom kallt håller dom nog lite längre kankse....
Tror inte dom kan få bronkit... en häst i mitt stall med bronkit äter hösilage/ensilage just för att det inte är så dammigt och att han hostar av vanligt hö...

Förstår DOM allvaret i det hela?
Det är ju inte en småsak om du åker på veterinärkostnader på 5-30000:-, lång konvalecens för hästen osv. Vilket inte alls är en omöjlighet, snarare något jag bara skulle ha gått och väntat på; "undrar när den får fång eller bronkit?" :eek:

jag tror inte dom bryr sig ett dugg.

kollade frukostpåsen till i morgon ingen vaker syn mögel åter mögel.:confused:
Vem ska äta detta??????????

Lunch fick hon inne i sin box och där kan hon stå ensamen utan sälskap.

En sådan bal är inte tjänlig som foder! Om det luktar unket så är ju ts-halten alltför hög, så det har inte kunnat bli någon process i balen. Samt att det ska inte heller damma vid god hygienisk kvalité! Och absolut inte fodra med balar som det är hål i!

Hur länge en bal håller beror på många saker, temeratur, ts-halt, hur snabbt den blev plastad efter balning vilket inte alla tänker på. Är det minusgrader ute så håller balen länge och i inte alltför många plusgrader i lätt en vecka. Varmare så är det ju runt 4-5 dygn och i sommarvärme ännu kortare.

Byt stall till hästen om hon inte kan gå själv eller förklara för balägaren att deras häst inte mår bra av att få ett undermåligt foder. Ni kanske kan samköpa från det ställe där du nu köper!?

Kicki :)

I senaste Ridsport står om en hästägare som fått böta 10 000 kr för att ha gett hästarna mögligt foder.

Det är faktiskt i strid mot djurskyddslagen ett ge hästar otjänligt foder. Det är bara att upplysa om att de riskerar att bli anmälda för sitt tilltag.

Det lutar mot att jag får byta stall suck

Hon ska prova ett nytt stall nästa vecka om hon trivs blir hon kvar,
jag vet att hon vill helst komma hem men jag har ingen plats åt henne:( fult i stallet

Ni kanske kan samköpa från det ställe där du nu köper!?

Tuvär skulle jag aldrig samköpa med dom. om man säger så dom betalar inte alltid för sig.
Hon med ponnyn blev utkastad från föra stallet progrund grova stölder och stulit en häst.
Man blir inte så glad och få sådana i stallet som vanvårdar sin häst :confused:

Flyttar jag kommer jag anmäla dom

Har du påpekat riskerna och gjort klart för dom att du inte accepterar det?

Kan vara en grov miss i kommunikation eller okunskap, det vet ju inte vi utifrån det du skriver :p
Genom att vara passiv och istället flytta när det inte passar så blir det lite att man flyr från problemet (även om det såklart är bättre än alternativet att låta hästen äta fulsilage) och skulle man göra det till en ovana så blir hästen lätt lidande ändå pga stallbyten (stress) :crazy:

Som sagt, jag vet inte hur det faktiskt ligger till, MEN får lite känslan av det i dina inlägg.

Det är inte lätt att diskutera med en 16 åring som gör vad hon vill i stallet medan hennes mamma sitter i bilen och väntar på henne och roppar är du klar snart.
Suck jag är medveten om stressen att byta stall och hon är redan på tåna.

har man något val mögligt hösilars och jag tror inte att det blir mindre mögel i det nästa vecka.

Jag får mardrömmar när jag hör detta. Ställ pållen din i egen hage tills ni reder ut detta. Se till att hon har att göra, det finns massor med bra tips här på buke för hur man underrhåller hästar. Då kanske hon inte springer så dant.

Det där fodret skulle jag inte ta i med tång. Finns det inte skrivet nånstans i nån lista vad som är ok med hösilage. Vad som rekommenderas osv. Det kan du ju visa för henne. Din häst kommer bli jättesjuk av detta om du har otur. Ge dig inte utan stå på dig. Jag håller tummarna att det löser sig. Annars hade du ju en del goda råd ovan. Kanske ni kan ha nån som medlar mellan er men i det här fallet har DU rätt. Lycka till!
Kram
Christina

tack för alla svaren!

Jag tänker inte ta dom riskerna att hon ska bli sjuk.En kompis till mig hennes häst dog i Bolulism. Det var hemskt.

Hon får gå själv tills vidare :smirk:
Så nu lär jag få stall ägaren på mig att hon förstör hagen och äter upp inredningen i boxen och staket pinnarna :angel:

Varför har man häst med temprament i ????????:love:

Jag tror att allt blir bra till slut.
Pratade med den andra tjej i stallet och min häst fick gå med hennes.
Inga problem att släppa i hopp dom :)
Inte lätt när det bara är 3 hästar i stallet
Och hennes tål inte hösilage :D kanon

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: Elo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 393
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 584
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka