Hosta och motion

snow

Trådstartare
Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er.

Bakgrund:
I stallet där min foderhäst står har det gått en envis hosta under ca en månads tid. De två hästar som hostat värst har haft en djup hosta som inte blivit bättre trots flera veckors vila. Min häst hostade för första gången för drygt två veckor sedan, då under ridning precis vid igångsättning i trav. De andra hästarna har hostat i stallet, det har aldrig min häst gjort. Förra veckan togs näsprover på tre hästar, varav min häst var en. En av hästarna visade positivt för streptokocker, min hästs prov var dock negativt. För att bli av med smittan sattes alla hästar som hostat på en fem dagars Hippotrimkur samt tio dagar med Fabrol som är slemlösande.

Min häst har inte haft några andra symptom än just hostan. Han har normal temp och är väldigt pigg rent allmänt. De senaste två veckorna har han mestadels vilat och skrittats. I tisdags avslutades Hippotrimkuren, samtidigt som Fabrolbehandlingen sattes in (det är ett licenspreparat så det tog några dagar extra att få hem det till Apoteket). Idag red jag så "ordentligt" i trav och galopp för första gången sedan hostan kom. Det tråkiga är att han fortfarande hostade när vi kom igång i trav, åtföljt av frustningar ungefär som att han måste rensa halsen. Jag fortsatte ändå rida för att se om det skulle ge sig, och det gjorde det. Inga fler hostningar.

Till saken hör att han blivit lite smått personlighetsförändrad under viloperioden - mycket mer hispig och spänd. Jag tror att det beror på understimulans - hans hage är inte världens roligaste och han spenderar mer än halva dygnet på box. Motionen känns således väldigt viktig och att bara skritta verkar inte räcka riktigt för hans psykiska välbefinnande. Det märktes så väl idag när han fick aktivera sig lite mer hur mycket mer avspänd han blev.

Veterinärens ord är att det inte är någon fara med lättare motion så länge hästarna som hostars allmänstatus är bra, och det är ju min hästs. Men jag är ändå orolig över att hostan håller i sig TROTS att han fått en antibiotikakur. Jag funderade även på om det slemlösande preparatet kan göra så att han kanske hostar lite mer till en början, för att liksom få ut slemmet? Detta är andra dagen med slemlösande.

Nu blev det här ett superlångt inlägg - min fråga är egentligen hur ni hade tänkt kring motion och hosta? Jag vet ju vad veterinären har sagt men det gör ont i mattehjärtat varje gång han hostar :(, även om det gör nästan lika ont att låta honom bli uttråkad.

Alla kommentarer är välkomna :)
 
Det kan inte vara slem som ligger kvar i luftrören från vilan? Jag skulle rida imorgon igen och se vad som händer då innan jag blev orolig.
 
Det kan ju ta några pass att bli av med slemmet som ligger och eggar. Att beta efter ansträngning kan hjälpa till att få ut det som ligger vid bringan s a s.

Efter förkylning/hosta kan hästen lättare utveckla COPD, det gäller att vara otroligt noga med stallmiljön. Inget torrhö, inget sopande, ingen halm, håll efter spånet. Har själv varit med om detta att hästen utvecklat COPD efter en förkylning, och det var verkligen ingen dans på rosor hans fortsatta liv.
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 315
Senast: Freazer
·
Hästvård Mitt 8-åriga sto har det senaste året haft problem med hosta. Hon har behandlats med antibiotika och slemlösande två gånger. Blev bättre...
Svar
10
· Visningar
1 368
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: terrific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp