Hosta som inte ger med sig

Philosophia

Trådstartare
Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna.
  • Hjärtat är kollat (pga tidigare diagnostiserad mild klaffdegeneration)
  • Lungröntgen (slät) visar på mindre förtätningar i övre delen av lungorna och bronkerna. Veterinären kunde inte själv se det på bilderna, men radiologen tyckte inte att det såg normalt ut.
  • Blodprovet visar på förhöjda nivåer eosinofila blodkroppar. I övrigt helt normala blodvärden.
  • Ingen feber. Ingen trötthet.
  • Avföringsprov för parasiter är negativt
  • Bronkoskopi (okulärt) ser helt normalt ut.
  • Lungsköljning gjordes för att veterinären trodde att det kunde finnas förhöjda nivåer eosinofila blodkroppar - men icke.
  • Alla celler ser normala ut.
  • Lungsköljningen visar istället (efter mycket ihärdig odling på borstarna) liten förekomst av två bakterier som inte borde vara där: Hundens stafylokocker (kommer inte på det vetenskapliga namnet) och en stavformig anaerob bakterie som jag inte fick namnet på. Det var dock så lite att det finns inget belägg för att det skulle kunna orsaka hostan.
Borstarna fick inte upp några maskägg och avföringsprovet var som sagt negativt, men vi testar nu ändå att avmaska (Axilur) om det är lungmask. Nästa steg är nytt blodprov. Är det inte mask ska vi testa antibiotika (pga bakterierna som hittades) och nytt blodprov. Funkar inte det blir det skiktröntgen av lungorna.

Hon är i väldigt goda händer och veterinären är otroligt engagerad, men jag tänker ändå att jag prövar här. Kanske någon har haft en hund med en liknande hosta som kan hjälpa oss på traven?
 
Jag ser att det är många som har läst, så jag uppdaterar trots att ingen har svarat. :)

Vi avmaskade med Axilur onsdag till söndag. Under helgen var hon väldigt hostig, men sedan natten till måndag så har hon inte hostat en enda gång (peppar, peppar!). Jag har skrivarstuga hemma, så jag har inte missat något då jag endast har varit ifrån henne en timme i måndags morse.

Visserligen har hon haft perioder om några dagar i taget när hon har hostat mindre, men det har ändå kommit någon eller några hostningar per dag. Hur som helst, håll gärna tummarna för att det är avmaskningen som trots allt har fungerat!
 
Jag har liknande symptom på min hund och vi har påbörjat utredning liknande vad ni har gjort. Just nu har vi tankar om att hostan inte beror på lungorna utan har gått vidare till magen, och efter någon månad på medicin (Omeprazol och Andapsin) så har hostan i princip försvunnit. Det fanns/finns inget annat som tyder på magproblem än hostan.
 
Jag har liknande symptom på min hund och vi har påbörjat utredning liknande vad ni har gjort. Just nu har vi tankar om att hostan inte beror på lungorna utan har gått vidare till magen, och efter någon månad på medicin (Omeprazol och Andapsin) så har hostan i princip försvunnit. Det fanns/finns inget annat som tyder på magproblem än hostan.
Intressant eftersom min hund har haft en del problem med magkatarr tidigare. Vi provade därför Omeprazol men det gav ingen effekt på hostan. Vi gav dock inte Omeprazol så länge utan slutade när vi fick radiologens svar på röntgen av thorax. Min har trots allt ”något” som syns på röntgen. Vad det är vet vi dock inte. Men på tal om magen så spekulerade vi (jag och min sambo, inte veterinären) om sura uppstötningar och aspirationspneumoni.

Hon har nu hostat tre gånger sedan avmaskningen, en gång i går kväll och två gånger i morse.
 
Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna.
  • Hjärtat är kollat (pga tidigare diagnostiserad mild klaffdegeneration)
  • Lungröntgen (slät) visar på mindre förtätningar i övre delen av lungorna och bronkerna. Veterinären kunde inte själv se det på bilderna, men radiologen tyckte inte att det såg normalt ut.
  • Blodprovet visar på förhöjda nivåer eosinofila blodkroppar. I övrigt helt normala blodvärden.
  • Ingen feber. Ingen trötthet.
  • Avföringsprov för parasiter är negativt
  • Bronkoskopi (okulärt) ser helt normalt ut.
  • Lungsköljning gjordes för att veterinären trodde att det kunde finnas förhöjda nivåer eosinofila blodkroppar - men icke.
  • Alla celler ser normala ut.
  • Lungsköljningen visar istället (efter mycket ihärdig odling på borstarna) liten förekomst av två bakterier som inte borde vara där: Hundens stafylokocker (kommer inte på det vetenskapliga namnet) och en stavformig anaerob bakterie som jag inte fick namnet på. Det var dock så lite att det finns inget belägg för att det skulle kunna orsaka hostan.
Borstarna fick inte upp några maskägg och avföringsprovet var som sagt negativt, men vi testar nu ändå att avmaska (Axilur) om det är lungmask. Nästa steg är nytt blodprov. Är det inte mask ska vi testa antibiotika (pga bakterierna som hittades) och nytt blodprov. Funkar inte det blir det skiktröntgen av lungorna.

Hon är i väldigt goda händer och veterinären är otroligt engagerad, men jag tänker ändå att jag prövar här. Kanske någon har haft en hund med en liknande hosta som kan hjälpa oss på traven?
Är det maskprover tagna för luftväsparasiter ? Noga gjorda där hunde inte kunnat peta i sig någon utomhus under dom 3 dagar bajsproverna ska tas ?
Tänker att Axilur tar enbart lungmask, men inte fransk hjärtmask som min tidigare heeler råkade ut för (där trodde dom med eosinofil lunginflammation ett tag trots att proverna inte visade på det, men lungorna var hemska på röntgen)
 
Är det maskprover tagna för luftväsparasiter ? Noga gjorda där hunde inte kunnat peta i sig någon utomhus under dom 3 dagar bajsproverna ska tas ?
Tänker att Axilur tar enbart lungmask, men inte fransk hjärtmask som min tidigare heeler råkade ut för (där trodde dom med eosinofil lunginflammation ett tag trots att proverna inte visade på det, men lungorna var hemska på röntgen)

Jag kom ihåg din tråd och letade upp den i januari när hostan inte gav med sig. :)

Hjärtat är ultraljudat och brösthålan röntgad (slätröntgen). Träckprov enligt regelboken är tagna och både fransk hjärtmask och lungmask var negativt. Nu valde vi ändå att se om det kunde vara falskt negativt för lungmask. Vi ska ta nytt blodprov imorgon så får vi se vad veterinären säger.

Hon hostar betydligt mindre nu, även om det sker en till två gånger per dag.
 
Nu är de eosinofila blodkropparna normala, men röntgen är fortfarande oförändrad. Man ser tecken på inflammation och luftvägarna ser ”bredare” ut än normalt. Så trots att hon hostar mindre så blir det nu en kur med antibiotika med tanke på bakteriefynden i lungorna. Blir hon inte helt bra av det så vill veterinären gå på spåret med kronisk bronkit eller astma och pröva inhalationskortison.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 341
Senast: Capybara
·
Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 323
Senast: MaRomer
·
Hästvård Mitt ena föl som idag är tre veckor gammal har sedan några dagar hostat sporadiskt, en torr nästan metallisk hosta. Hans temperatur...
Svar
4
· Visningar
1 518
Senast: Pisan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp