Hosta /virus på föl...behöver råd

Pisan

Trådstartare
Mitt ena föl som idag är tre veckor gammal har sedan några dagar hostat sporadiskt, en torr nästan metallisk hosta.

Hans temperatur har legat runt 38,5 med en topp igår på 39,1. Det jag först märkte redan innan jag hörde hostan var att han inte riktigt var sig själv. Andra som sett honom ser ingenting men eftersom han normalt alltid har raketbeteende såg jag direkt att han inte var riktigt frisk.

Han är alltså inte slö...men lite lätt nedsatt om jag säger så.

Jag är verkligen hysteriskt rädd att någonting skall hända honom. Han är inte mitt första föl men ett av de finaste...

Igår hade jag vet här som tempade, lyssnade på lungor och tog blodprov. Tempen var som sagt 39,1..inget onormalt hördes från lungorna..och blodprovet visade något något något förhöjd halt av vita blodkroppar. Enligt vet var det i dagsläget INTE tecken på lunginflammation utan sannolikt något virus.

Jag har läst skräckscenarier med föl med Rhodoccousbakterien och undrar nu...hade det givit utslag på blodprovet om han hade haft det??
Veterinärerna här hemma tycker att han är lite ung för den bakterien....

Jag tycker att hostan ökar något i intensitet..men har blir inte febrig och han blir inte sämre......vad säger ni som varit med??
 
Sv: Hosta /virus på föl...behöver råd

Rhodoccousbakterier känner jag inte till nåt om, men ett föl i mitt stall fick lunginflammation för ett tag sedan. Vet inte om hon hade maximal otur, men hon fick en reaktion på medicinen och hade tydligen både leversvikt och njursvikt ett tag. Var ganska nära att stryka med, står idag på box och är väldigt känslig mot bakterier, får inte gå ut förrän om några veckor, OM hon har blivit markant bättre.

Tycker att du ska ta kontakt med vet igen, eller kanske en annan vet, och ta nya prover. När jag själv hade lunginflammation förra året tog läkaren nya prover och ny sänka var och varannan dag, och i början syntes ingenting, trots att jag kände mig döende. Så det kan väl inte skada att ta nya prover på fölungen, för om något så borde du själv känna dig lugnare om även nästa prov ser bra ut. (Eller så bra det kan bli!)

Håller en tumme för fölis!
 
Sv: Hosta /virus på föl...behöver råd

Hej!
Rhodococcus brukar drabba lite äldre föl (1-3 månader). Symptomen är purulent (varigt=gult) näsflöde, ökad andningsfrekvens och ofta bukandning, avmagring, svullna leder och sporadisk hosta. Naturligtvis behöver inte alla symptom uppstå. Ofta ses en förändrad blodbild.

Det kan röra sig om nästan vad som helst. Det går ju inte direkt att sätta in en behandling så länge man inte har diagnosen klar för sig, misstänker man dessutom en viros så finns det förstås inget annan behandling än understödjande (ffa vätsketerapi om fölis inte orkar äta). Så länge tempen håller sig normal och fölungen är pigg och - framförallt - diar som den ska, är det nog bara att avvakta. Tempa dagligen x flera och håll koll på ev andra symptom som t ex hälta.

Jag tycker också att ett uppföljande blodprov bör tas, oavsett symptomutveckling. Men kanske inte idag, om ett togs så sent som igår!
 
Sv: Hosta /virus på föl...behöver råd

Stort tack för svar...:))..båda två

Ungefär som Du beskriver har jag förstått förloppet med Rhodococcus...och flera veterinärer har poängterat för mig att de tycker att han är lite ung fortfarande...och att symptombilden eller svaret på blodprovet inte talar för en sådan bakteriell infektion.

Men..det känns jättebra att få lite mer "kött på benen" av Dig...

Jag håller ständig koll på honom...har redan idag tempat två gånger utan några alarmerande resultat. När vi första gången märkte av hostan (i fredags) var han dessutom ovillig att dia, men det märks ingenting av nu.
 
Sv: Hosta /virus på föl...behöver råd

..skickade innan jag var klar..:))

Han är ute i omgångar under dagen..och verkar hyfsat pigg även om jag tycker han ligger och vilar lite oftare.

Uppföljande blodprov blir det absolut....

..och vi avstår från att betäcka stoet i år...vi var på väg till station imorgon men vill absolut inte utsätta fölet för eventuell ytterligare smitta och /eller stress
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 437
Senast: TantEster
·
Övr. Katt Som ni kanske kommer ihåg (om ni läste den tråden) så var jag hos vet med Chivas för två veckor sen för hans hosta. Han fick då...
Svar
7
· Visningar
1 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp