Sv: Hosta
Du skriver att det gamla höet luktade lite som champinjoner.
Så ska INTE ett hö lukta! Tecken på mögel. Mögel=svamp. Champinjoner=svamp... Bra att du bytt.
Men tänk på att om det fuktiga vädret fortsätter kan även det nya höet bli dåligt, så nosa noga varje dag. Höet får inte damma alls, det är enormt omdiskuterat att det skulle hjälpa att blöta hö, nej det tror jag inte ett dugg på (både av erfarenhet och vad jag läst).
Jag har en egen häst med dammallergi.
Likt någon ovan skrev så fick även min häst dammallergi efter en rejäl elak förkylning. Förkylningen gjorde henne överkänslig, hon fick några kg hö om dagen av ett aaaning dammigt hö som jag blötte, resterande giva var hösilage. Det räckte för att utveckla en retning, en allergi som hon får leva med resten av livet nu.
Tyvärr måste jag säga dig att många, många veterinärer kan inte tillräckligt om hosta. Att säga att "det är vädret" eller "många hästar hostar lite om vintern" duger inte! En frisk häst hostar inte. Alls. Så är det bara. Jag blir tokig på veterinärer som underskattar luftvägsproblem. Har man inte kunskapen är det bättre att säga det och skicka kunden vidare till någon som vet mer.
Jag hoppas att din häst irritation för damm inte gått så långt, och att det räcker med att byta hö. Men var lyhörd. Min häst står idag i utebox, det enda alternativet för henne numera. Mår super, helt symptomfri, behöver ingen medicin.
Men man ska mota Olle i grinden, därför skrämmer jag hellre upp dig att agera FÖR MYCKET, än lugna dig att agera passivt, för har du otur blir din hästs allergi för livet..
Helst ska en häst med dammallergi, eller misstänkt överkänslighet, inte äta hö utan hösilage, inte stå på halm eller ha någon annan i stallet som står på halm. Så mycket frisk luft som möjligt, helst utebox eller lösdrift eller väldigt bra ventilerat kallstall. Hostar hästen kan den mkt väl behöva medicin för att dels lösa upp och få hjälp att få upp slemmet, dels ev antibiotika om det blivit en inlammation, infektion i slemhinnorna i luftvägarna. Det kan finnas slem i luftstrupen eller i lungorna. För att säkert VETA var problemet sitter, hur omfattande det är och hur det ska medicineras behöver artroskopi göras (tror jag det heter

) dvs veterinären för ner en slang med kamera i luftstrupen och ser efter hur mkt och var slem finns. Med blodprov kan man se om kroppen har en aktiv infektion.
Hostar din häst ännu om en vecka, skulle jag råda dig att boka en tid och göra denna undersökningen, för säkerhets skull.
Men jag hoppas detta ger med sig för er