• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 340
S

Skuggabaldur

Den senaste veckan har min häst fått hostattacker, kanske en gång om dan, vissa dagar inte alls. (Man vet ju inte hur mycket hon hostat när ingen hört förstås.) Hon hostar kanske 6-7 ggr och sen är det bra.
Ska ringa vet. imorrn, men vill gärna höra vad ni har för teorier. Hon är pigg och frisk i övrigt, står på spån och äter hö, som dessutom är lite uppblött.
Nån som har nån idé om vad det kan bero på?

Sv: Hosta

Den senaste veckan har min häst fått hostattacker, kanske en gång om dan, vissa dagar inte alls. (Man vet ju inte hur mycket hon hostat när ingen hört förstås.) Hon hostar kanske 6-7 ggr och sen är det bra.
Ska ringa vet. imorrn, men vill gärna höra vad ni har för teorier. Hon är pigg och frisk i övrigt, står på spån och äter hö, som dessutom är lite uppblött.
Nån som har nån idé om vad det kan bero på?

Hej! Min welsh mountain betedde sig som din förra året, nu har vi dock ändrat lite i stallet. Hon fick hostattacker varje dag, flera gånger och hostade väl...9 grr i följd. Vi testade med vitlökspulver, blött hö...annan halm... allt. Till våren kallade vi ut veterinäören och han sa att nu är det ju dags för sommarbete och då går dom ju ute dygnet runt så det är nog inget att oroa sig över. Hon slutade hosta.
Så när hon kom hem bytte vi bäddunderlag. Vi hade kalk längst ner, sen torv blandat med spån och sen halm ovanpå det, vi sammarbetar med en bonde för att få den bästa halmen ;) Då halm är oerhört viktigt för matsmältningen. Visst kan hon fortfarand ehosta till litegrann ibland men inte alls som förut, händer väldigt sällan. Dock hostar hon en del när vi travar och har tömkörningsgjorden spänd mot magen, jag spänner den otrolig löst så den inte ska trycka....
Vi ger henne inte vitlökspulver, inte blött hö... inga "special treetments" och det verkar hon må bäst utav. Dessutom kan hästarna inte bryta ner vitlökspulvret, är som gift, det hålls kvar i kroppen på dom.
Kan ju vara den fuktiga luften, att hon är känslig för den, sen den kombinerat med damm - inte bra.
Spån är väl det som dammar mest? Testa att byt ut det till torv vetja, eller blanda? Vädra mycket och låt hästen vara ute så mycket som möjligt i friska luften, det är väl mina råd.
Du kan ju som sagt också ringa till veterinär men jag fick nga kloka svar från min, men dom är ju olika ;)
Vi ska för säkerhets skull skaffa lösdrift till nästa vinter så alla hästar får gå ute, sen kanske stalla upp dom bara när snön kommer. Lycka till!

Tack för ett bra - och lugnande - svar! Har en tendens att oroa mig lite för mycket ibland...

Ang. underlaget.
Hon har de senaste 3 åren stått på spån. Förra året stod hon på torv under vintern. Detta året har hon en torvbädd underst och löst spån ovanpå. Men nu har det väl blivit mest spån kvar kan jag tänka mig.
Tidigare i år duschade jag spånbädden lätt med vatten, bara så att den översta millimetern packade sig något och då dammade det mycket mindre. Kanske kan vara något?
Avskyr torv, då det ryker överallt, allting blir svart inkl jag själv :p! Så det hade varit skönt att slippa det. Fast ligger det bara under spånet är det ju bra.

Jo, jag har märkt tidigare vintrar att hon har en liten period då hon alltid hostar ca 2 ggr efter att man börjar trava första gången på ridpasset. Inte tölta eller skritta utan just trava. Veterinärerna har då sagt att det beror antagligen på vädret och det tror jag med.
I år har det ju i princip regnat varje dag hos oss så jag kan tänka mig att det spelar in...

Hon går i hagen från ca halv 6 på morgonen till runt 5-6-tiden på kvällen. Beror lite på vädret, är det uselt kan de få gå in tidigare. Sedan när det är vardagar kommer ju jag och rider direkt efter de kommit in och då blir det en timme till ute.

Jaja, få se vad vet säger imorrn.

Jo, fast jag har alltid fått lära mej att vatten förstör bädden, finns risk för mögel och jag har faktiskt råkat ut för det. Den lilla ponnyns bädd såg inte kul ut när jag mockade ut (hon var då expert på att välta ut vattnet vilket hon nu slutat med) och mögellukten var SÅ hemsk! Kan ju ha berott på det också. Jag är jättenoga med att inget vatten sipprar ner genom bädden - man vet ju aldrig.
Men du tycker lika illa om att blanda spån och torv..? Jag tycker de blir en liten mysig blandning, men det är ju olika från person till person...hehe* Jag vågar dock inte utelämna halmen då jag vet hur viktig den är för matsmältningen.

Jo - jag var också JÄTTE orolig när ponnyn började hosta i början av oktober, jag grät och ville få tag på en veterinär men folk sa - lugna ner dej, testa det och det och det och om inget av det funkar - DÅ ringer du veterinären. Jag är alltid lite sådär överorolig när det gäller hästarna, så fort det är minsta lilla så tar jag det på allvar, men bättre det än att bara vifta bort det, lrhur? ja menar - tänk om man inte reagerar i tid så visar det sig att hästen blivit så dålig att det kommer gå ut över hästens framtid, vilket kunde stoppats om man reagerat i tid, jag hade inte kunnat förlåta mej själv.

jag tror det löser sej, du kan väl fråga veterinären om det där med traven också? Varför hästarna hostar just i traven..? Och min hostar bara när den har något runt magen.

Det där om vädret kan säkert vara sant, det sa min också, att det kan vara fukt i luften osv... det har ju regnat otroliga mängder!

När jag sprutade över vatten var det så pass lite så det torkade efter kanske 5 min, men det hjälpte väldigt bra. Så jag tror inte det är nån fara.
Jag har haft blandat torv och spån och det håller jag med om att det är rätt bra. Lite mörkare bara.

Jag frågade om hostan i traven förra året och hon jag pratade med trodde som sagt att det var vädret och så blir det väl att hon reagerar när hon ansträngs första gången eller nåt. Minns inte exakt vad hon sa.

Nä, det är alltid bättre att vara lite överorolig än att inte bry sig så mycket :). Och med hosta finns ju risken att den blir kronisk om den går obehandlad för länge. Kan ju vara en infektion hon fått...

Lite uppdatering i den här tråden:

Ringde vet. i måndags och han trodde att det var lite överkänslighet mot damm och stöv och att hostan kommer att gå över när hon sätts igång långsamt.
Men hon hostar även i hagen har jag märkt nu. Kan de göra det om det är dammkänslighet? Eller kan det vara något annat? Jag skulle sätta igång henne långsamt (hon har vilat en månad), så jag började skritta henne i torsdags (har varit sjuk och inte kunnat innan). Ska fortsätta över helgen och sen ringa vet. på måndag för säkerhets skull. Han tyckte jag skulle ge det 14 dar, men med tanke på hostan i hagen så...
Men vad tror ni?
Ska tillägga att hon är väldigt pigg, svårt att hålla henne i skritt t.o.m. Innan har hon ju skrittat när jag bett om det, men de här gångerna har hon varit hemsk! Men vi får träna på det och hoppas DET släpper iaf.

Ja, de kan hosta även i hagen när de är dammkänsliga.

Hosta är inge skoj och de kan, som du själv nämnde, bli kroniskt om man inte gör något åt det.

Hur är luften i stallet?
Vad äter hon? (Hö, hösilage?)

Vad jag förstår står hon på torv? Det är det bästa för hosthästar säger dom. Min står dock på spån vilken fungerar bra för honom.

Utevistelse är MKT viktigt! Helst lösdrift ska det vara.

Inte mocka/sopa när hästarna är inne och inte strax innan, utan låta de gå några timmar innan man tar in hästarna.

När hon hostat, frustar hon mkt då? Kommer det slem ur näsa, mun?
Andas hon normalt, eller som ansträngt?

Hon kanske bara är lite förkyld av det kalla vädret, och skumma väderomslagen..?

Ok så det kan de?
Hon äter hö, som jag blöter lite innan. Jag tycker luften i stallet är bra, men jag är inte säker. Stort och luftigt stall iaf.
Hon står på spån, men jag funderar på att byta till torv eller åtminstone blanda.
Hon kan frusta lite efteråt, men inte mycket. Kommer ibland lite vitt/genomskinligt ur näsan efteråt men inte mycket det heller.
Ochhon andas normalt ja och är för övrigt otroligt pigg! Fattar inte hur jag ska kunna skritta lugnt ett bra tag framöver :crazy: . Men det är väl bara att kämpa på antar jag.
Vi har ingen lösdrift där vi står. De går ut halv 6 och kommer in runt 5-6-tiden. Nu på vintern har det dock varit så dåligt väder så de har kommit in tidigare vissa dagar.

Ok så det kan de?
Hon äter hö, som jag blöter lite innan. Jag tycker luften i stallet är bra, men jag är inte säker. Stort och luftigt stall iaf.
Hon står på spån, men jag funderar på att byta till torv eller åtminstone blanda.
Hon kan frusta lite efteråt, men inte mycket. Kommer ibland lite vitt/genomskinligt ur näsan efteråt men inte mycket det heller.
Ochhon andas normalt ja och är för övrigt otroligt pigg! Fattar inte hur jag ska kunna skritta lugnt ett bra tag framöver :crazy: . Men det är väl bara att kämpa på antar jag.
Vi har ingen lösdrift där vi står. De går ut halv 6 och kommer in runt 5-6-tiden. Nu på vintern har det dock varit så dåligt väder så de har kommit in tidigare vissa dagar.

Okey, jo min welsh höll också på så förra året, kunde få hostattacker ute i hagen.

Du har inte möjlighet att ta in dom senare på kvällen? jag tar ut mina runt 6 sen får dom gå in så sent som möjligt beroende på vädret, ibland kommer dom inte in förns halv elva och det har nog bidragit till att hon mår bättre. Desto mer hon får vara ute desto bättre verkar hon må. Sen har jag även öppet till stallet ibland, eller iallafall på glänt och endast om det varit milt och stilla väder.

Jo sen det här med motion, min blev bättre och bättre desto mer vi var ute och rörde på oss, nu är vi minst ute varannan dag och hon har inte hostat på ganska länge faktiskt.

Och som sagt, ha öppet i stallet när du borstar hästen, stallgången, fyller på med spån eller vad du nu funderar på att ha... Låt det vädra så mycket som möjligt under dagen.

jag tror det löser sig ;) Min blev ju bättre och symptomen verkar stämma väldigt bra. Men som sagt, bättre att vara lite överreagerande än inte alls reagerande.

Lycka till!

Ledsen att säja det men chansen att ditt hö blivit mögligt är ganska stor då hö knappt går att lagra i detta väder. Har du sedan en känslig häst är hostan ett faktum. Mitt tips är att du kollar ditt hö PETNOGA! Titta på det nära, noga i klart dagsljus och ifrån olika viklar samt lukta på det, det skall lukta sommar och inget annat! Jag brukar ta en kaka försiktigt, mögelsporerna går sönder väldigt lätt och syns sedan inte, och bära ut och kontrollera om jag är osäker. Efter att ha luktat på massa hö blir näsan gärna lite konstig och har svårt att skilja på olika dofter. :crazy:

Vitt snor betyder att de reagera på något i luftrören. Att något irriterar bronkerna (vanligtvis damm, mögel) och de försvarar sig genom att bilda slem.

Slemlösande kan vara bra att ge. Oftast hostar de för att slemmet är så tjockt att de inte kan få ut med enbart frustningar. Vad jag har förstått ialfl. Så slemlösande (fabrol är vanligast) har funkat jättebra på min.

Jo just det, sant om det där med höet, vi lagrar det bara i högst en månad, så det inte behöver ligga för länge då vi vet att vi har ingen klok höförvaring. jag brukar kasta min mot stallgolvet och se om den dammar, sen luktar jag och tittar mellan kakerna - om jag gillar det jag ser ger jag det till hästarna. Jag utgår ifrån att jag själv skulle kunna äta det där höet, annars duger det inte åt hästarna. Samma med vatten... strö...allt sånt... inget damm - usch.

Lycka till iallafall!

Tack för alla svar :) !
Jag funderar på det där med höet...
Just nu har vi bara några balar kvar av det gamla och nytt har kommit in. Det nya ser väldigt fint ut. Men det gamla har dammat lite (därför jag blött det) och sen luktar det på ett speciellt sätt. Om ni tänker er att det luktar lite svampaktigt - champinjoner kanske? Jag har flera gånger i olika stall sett hö som luktar så och frågat hur många som helst och alla säger att det inte är något problem och det ska lukta så. Men jag tycker att hö ska lukta gräs/sommar liksom. Vad tror ni? Ska jag sluta med det gamla och byta till det nya så fort det går (invänjningsperiod)?
Finns det nånstans man kan skicka in höet och få svar på om det är mögel eller ej? Det här höet har vi haft sedan i somras. Just nu är jag jätteförkyld så jag lär inte känna nån mögellukt själv :D .

Det är svårt att ta in senare då vi bara är två som har våra två hästar i den hagen just nu och det är vi som har insläpp. Så vi tar in när vi kommer från jobbet. Ingen har möjlighet att åka fler gånger tyvärr. Men som sagt de har kommit in tidigare än vanligt den senaste tiden, så det kanske blir bättre när de kommer in som vanligt igen...

Slemlösande ska jag fråga vet. om! Ska ringa imorrn. Han sa att jag skulle vänta en vecka till, men det är ju lika bra att fråga om allt det ni har tipsat om, slemlösande, höet m.m.

När vi skulle köpa våran häst hade hon hosta efter en kraftig förkylning och den gjorde att hon fick dammallergi. I början var det jättejobbigt och vi var nära att inte köpa henne för vi skulle ha henne på prov en månad. vi blötte höet och så fick hon stå på halm. hostan blev bättre men var inte helt borta. när vi började rida igång henne ordentigt och hon reds en timme om dagen började det försvinna mer och mer. hon hostade i början när man red henne just i traven. sen året där på var hon i bra kondition och fin då hade hostan försvunnit helt och hållet. nu har hon föl igen och hon hostar lite ibland när hon är inne och äter höselaget men vi har små smulor i vårat höselage så antar att det är det som gör att hon hostar.

Det kan ju vara höet som är dammigt så din häst är känslig i luftvägarna. Jag skulle avvakta med veterinär och ändra fodret och miljön i boxen först.

Lycka till!

Ingen som vet nånstans man kan skicka in höprover för att se om det finns mögel eller om det är för dammigt?

Ingen som vet nånstans man kan skicka in höprover för att se om det finns mögel eller om det är för dammigt?

jo de ska ju gå att skicka in vanlig höanalys till något ställe men vet inte riktigt, sök på google vetja! :D

För övrigt tycker jag du skall försöka byta till det andra höet så fort som möjligt, min balar skall lukta sommar, annars ger jag det inte till hästarna. Fel hö kan ju ställe till med så mycket... hosta, kolik... ja....du vet...

Är nästan klar med bytet nu, så det blir inte det gamla höet länge till. Synd att man inte kan byta rakt av bara...
Idag hostade hon förresten mindre :) !

Du skriver att det gamla höet luktade lite som champinjoner.
Så ska INTE ett hö lukta! Tecken på mögel. Mögel=svamp. Champinjoner=svamp... Bra att du bytt.
Men tänk på att om det fuktiga vädret fortsätter kan även det nya höet bli dåligt, så nosa noga varje dag. Höet får inte damma alls, det är enormt omdiskuterat att det skulle hjälpa att blöta hö, nej det tror jag inte ett dugg på (både av erfarenhet och vad jag läst).

Jag har en egen häst med dammallergi.
Likt någon ovan skrev så fick även min häst dammallergi efter en rejäl elak förkylning. Förkylningen gjorde henne överkänslig, hon fick några kg hö om dagen av ett aaaning dammigt hö som jag blötte, resterande giva var hösilage. Det räckte för att utveckla en retning, en allergi som hon får leva med resten av livet nu.

Tyvärr måste jag säga dig att många, många veterinärer kan inte tillräckligt om hosta. Att säga att "det är vädret" eller "många hästar hostar lite om vintern" duger inte! En frisk häst hostar inte. Alls. Så är det bara. Jag blir tokig på veterinärer som underskattar luftvägsproblem. Har man inte kunskapen är det bättre att säga det och skicka kunden vidare till någon som vet mer.

Jag hoppas att din häst irritation för damm inte gått så långt, och att det räcker med att byta hö. Men var lyhörd. Min häst står idag i utebox, det enda alternativet för henne numera. Mår super, helt symptomfri, behöver ingen medicin.

Men man ska mota Olle i grinden, därför skrämmer jag hellre upp dig att agera FÖR MYCKET, än lugna dig att agera passivt, för har du otur blir din hästs allergi för livet..

Helst ska en häst med dammallergi, eller misstänkt överkänslighet, inte äta hö utan hösilage, inte stå på halm eller ha någon annan i stallet som står på halm. Så mycket frisk luft som möjligt, helst utebox eller lösdrift eller väldigt bra ventilerat kallstall. Hostar hästen kan den mkt väl behöva medicin för att dels lösa upp och få hjälp att få upp slemmet, dels ev antibiotika om det blivit en inlammation, infektion i slemhinnorna i luftvägarna. Det kan finnas slem i luftstrupen eller i lungorna. För att säkert VETA var problemet sitter, hur omfattande det är och hur det ska medicineras behöver artroskopi göras (tror jag det heter :o ) dvs veterinären för ner en slang med kamera i luftstrupen och ser efter hur mkt och var slem finns. Med blodprov kan man se om kroppen har en aktiv infektion.
Hostar din häst ännu om en vecka, skulle jag råda dig att boka en tid och göra denna undersökningen, för säkerhets skull.

Men jag hoppas detta ger med sig för er :bow:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Malva1978
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
931
Senast: Murray
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad... 2
Svar
26
· Visningar
2 930
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka