Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit hos barnmorskan, vecka 36 nu. Blodtrycket var fortsatt bra, skönt! Pratade en del inför förlossningen, om jag ville skriva ihop någonting men jag känner mig rätt nollställd faktiskt så det blev inte så mycket skrivet mer än att jag vill ha hjälp att ställa in lustgasen för det minns jag blev lite dumt sist (först blev jag alldeles yr så då sänkte de men sen vet jag inte om det höjdes för jag fick inte så mycket effekt av den).

Sen pratade vi mer om det jag fokuserar mest på just nu: min egen inställning och strategi, vad jag kan använda för verktyg för att möta värkarna, partnerns roll och vikten av att vi gör upp en plan tillsammans.

Jag blev också lite lugnad, har stressat upp mig för att bli sjuk och inte kunna gå på alla planerade besök nu på slutet (finns ju en anledning att jag går en gång i veckan så vill inte missa). Det fanns lite olika sätt att lösa det på så det ska inte vara något problem även om jag skulle bli förkyld eller så :)

Just det, insåg idag att jag inte ens tänkt på BB-väskan :laugh: Kanske dags att i alla fall skriva en lista nu med fem veckor kvar till BF... :idea:

Listan eller väskan? :D

Listan 😁
Måste fundera ut vad vi ska ha med till barnet? Vet ju inte hur stor hon är?
Två outfits i 50 och två i 56? Är det för lite? Hon lär ju mest ligga i blöja tänker jag. Eller två pyjamasar och två body/byxor i 50 och i 56?

Jag vill inte ha med för mycket 😂

Listan 😁
Två outfits i 50 och två i 56? Är det för lite? Hon lär ju mest ligga i blöja tänker jag. Eller två pyjamasar och två body/byxor i 50 och i 56?

Jag tänker typ två pyjamasar och inte så mycket mer än så. Man uppmanas ju till så mycket hud mot hud som vara möjligt 😊 Det enda man måste ha med är nog babyskyddet. Men glömmer man det löser det nog sig också 😅

Första förlossningen hade jag med mig jobbdatorn och ett äpple. Kanske inte helt enligt plan :p Mem det gick bra det med! Och bägge kom till användning :D

Listan 😁

Sist så hade vi bebis i enbart blöja ända tills det var dags att åka hem, så med facit i hand hade ett ombyte räckt :D Då var vi ändå kvar i nästan två dygn. Sen vet man som sagt inte hur stort barnet är, men typ en pyjamas och en body + byxor kanske? Storlek 50 passar väl de flesta och skulle det vara lite för stort gör det inte så mycket när man bara ska hem.

Jag tänker typ två pyjamasar och inte så mycket mer än så. Man uppmanas ju till så mycket hud mot hud som vara möjligt 😊 Det enda man måste ha med är nog babyskyddet. Men glömmer man det löser det nog sig också 😅

Första förlossningen hade jag med mig jobbdatorn och ett äpple. Kanske inte helt enligt plan :p Mem det gick bra det med! Och bägge kom till användning :D

Sist så hade vi bebis i enbart blöja ända tills det var dags att åka hem, så med facit i hand hade ett ombyte räckt :D Då var vi ändå kvar i nästan två dygn. Sen vet man som sagt inte hur stort barnet är, men typ en pyjamas och en body + byxor kanske? Storlek 50 passar väl de flesta och skulle det vara lite för stort gör det inte så mycket när man bara ska hem.

Jag gillar hur ni tänker. Pyjamas känns ju som det smidigaste typ så det verkar klokt 😁
Och ja, strl 50 borde räcka. Jag blir mycket förvånad om jag får en stor bebis 😅

Jag gillar hur ni tänker. Pyjamas känns ju som det smidigaste typ så det verkar klokt 😁
Och ja, strl 50 borde räcka. Jag blir mycket förvånad om jag får en stor bebis 😅

Vi som varit hemma fyra veckor använder typ mest pyjamas forfarande. Onesies är också trevliga.
Body och byxa är så krångligt när man ska byta blöja. Vilket man gör typ hela tiden med första barnet, eller som med vår som blir ilsk så fort hon har en fis i blöjan 😅

Vi tog med två pyjamaser i 50 och ett set kläder i 50, två mössor samt ”klös-vantar” för att undvika rivmärken. Den första mössan brukar man ta på direkt innan bebis är helt avtorkad så den blir lite äcklig 🙈

Vi packar ner 2 pyjamaser i 50 och 2 i 56. Vet inte varför egentligen, förra gången låg bebis i blöja, mössa och filt hela bb-tiden så inga kläder behövdes liksom. :)

Bebis är kvar på insidan, och idag på ronden får jag veta om det blir snitt redan denna vecka. Spec mvc här i Göteborg tycker att hon bör komma ut så fort som möjligt då det visade sig igår att snittet blir mer komplicerat än vad de tidigaste trott. De skulle överlägga med barnkliniken, avdelningsläkaren och förlossningsläkare för de misstänker att de får lägga snittet uppifrån magen. Min moderkaka slutar nämligen strax vid naveln och täcker hela framsidan. De vill helst gå igenom den men de är osäkra på en zon på magen som de inte kan utesluta är placenta accreta (dvs att moderkakan sitter fast i tidigare snitt. Så det kan bli tal om att ta bort hela livmodern. Själv känner jag att de kan snitta redan i eftermiddag!

På tal om kläder så har vi med både 50/56 och 56. Mest baggydressar med knappar då jag vet att neonatalen uppskattar den typen av kläder och vi både här hemma tycker det är smidigt med heldress den första tiden.

Bebis är kvar på insidan, och idag på ronden får jag veta om det blir snitt redan denna vecka. Spec mvc här i Göteborg tycker att hon bör komma ut så fort som möjligt då det visade sig igår att snittet blir mer komplicerat än vad de tidigaste trott. De skulle överlägga med barnkliniken, avdelningsläkaren och förlossningsläkare för de misstänker att de får lägga snittet uppifrån magen. Min moderkaka slutar nämligen strax vid naveln och täcker hela framsidan. De vill helst gå igenom den men de är osäkra på en zon på magen som de inte kan utesluta är placenta accreta (dvs att moderkakan sitter fast i tidigare snitt. Så det kan bli tal om att ta bort hela livmodern. Själv känner jag att de kan snitta redan i eftermiddag!

På tal om kläder så har vi med både 50/56 och 56. Mest baggydressar med knappar då jag vet att neonatalen uppskattar den typen av kläder och vi både här hemma tycker det är smidigt med heldress den första tiden.

Vilken jäkla pärs! 🥺
Tur de är proffs där du är iaf! ❤️

Vilket tufft läge. Låter ändå som att du är vid gott mod ❤️ Hoppas du får besked som känns bra!

Vi som varit hemma fyra veckor använder typ mest pyjamas forfarande. Onesies är också trevliga.
Body och byxa är så krångligt när man ska byta blöja. Vilket man gör typ hela tiden med första barnet, eller som med vår som blir ilsk så fort hon har en fis i blöjan 😅

Vi tog med två pyjamaser i 50 och ett set kläder i 50, två mössor samt ”klös-vantar” för att undvika rivmärken. Den första mössan brukar man ta på direkt innan bebis är helt avtorkad så den blir lite äcklig 🙈

Vi har fått mössor direkt efter förlossningen bägge gångerna, så det har man inte behövt tänka på själv. Och bra för att då slipper ens egna bli kladdiga :D

Vi har fått mössor direkt efter förlossningen bägge gångerna, så det har man inte behövt tänka på själv. Och bra för att då slipper ens egna bli kladdiga :D

Låter ju toppen. Ska kolla med min barnmorska om det är så här i Göteborg. I så fall nöjer jag mig med att ha med en egen hjälmmössa för hemfärd. Iofs tar de ju ingen plats, men ändå 🤷😅

Låter ju toppen. Ska kolla med min barnmorska om det är så här i Göteborg. I så fall nöjer jag mig med att ha med en egen hjälmmössa för hemfärd. Iofs tar de ju ingen plats, men ändå 🤷😅

Ja kolla för det kan nog vara olika mellan landstingen. Här (Sthlm) har vi vid bägge tidigare förlossningarna fått baby bags på förlossningen/bb med olika provprodukter, rabattkuponger, strumpor och mössa (utöver den de satte på direkt efter födsel), nappar och krämer och allt möjligt. Men jag vet att andra landsting av princip inte delar ut "reklam" så att de inte har liknande. Det strider väl mot filtarna "tillhör landstinget" att det sen står Libero på mössan :D

Ja kolla för det kan nog vara olika mellan landstingen. Här (Sthlm) har vi vid bägge tidigare förlossningarna fått baby bags på förlossningen/bb med olika provprodukter, rabattkuponger, strumpor och mössa (utöver den de satte på direkt efter födsel), nappar och krämer och allt möjligt. Men jag vet att andra landsting av princip inte delar ut "reklam" så att de inte har liknande. Det strider väl mot filtarna "tillhör landstinget" att det sen står Libero på mössan :D
Angående mössa också intresserat att de i vissa regioner/vissa sjukhus tycker man ska använda mössa. Där jag födde barn fick barnen inga mössor på förlossningen och de tyckte inte heller man skulle sätta på egen (mer än när man gick ut..). Tror jag fick nån mössa i reklampåse dock!

Vi fick också en mössa direkt efter förlossningen. Såg ut som att de knöt ihop ett litet tygstycke typ :D
A84E40AF-DA21-4BC3-812D-43BD8DDAEA2D.webp

Hon hade den på sig några timmar, sen tog vi på egen mössa när vi skulle hem :)

Säkert annat här i VGR men ska kolla med bm. Hon jobbade på förlossningen innan så hon har säkert lite koll 😁

Ah, kanske ska se till att hämta ut mitt babypaket från libero nu när du nämner dem också 😂

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 075
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
965
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 522
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 580
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår