Höstterminens tävlingar.

Alltså portarna ut var stängda. Det var sargdörrarna som stod öppna. Jag hade inte en tanke på att dom skulle ha en klass där. Men Men, då vet jag det till nästa gång. Är inga problem att rida fram där inne annars. Men jag köper att det svarta hålet i väggen var creepy.
Jag har inte tävlat så mycket dressyr, började förra året så jag känner inte till så många domare. Brukar kolla med kompis som har vart med ett tag. Den domaren igår verkade ju senil. Varför sätter man en sån att döma?

Jaha, då fattar jag. Det är några år sedan jag var där men då tror jag de stängde sargen och hade porten öppen.
 
Här blev det härdsmälta idag.

Alltså domare är också människor. När jag skuggade i våras missade domaren att ryttaren red fel och skippade halva travdelen... Ryttaren fick komma in i en paus och rida den delen. Mycket märklig situation, men faktiskt sånt som kan hända med den mänskliga faktorn.
Ja såklart. Och om det var en engångsgrej kommer det ju inte hända ngt. Om det däremot är en domare som ofta rapporteras bete sig konstigt så är det ju viktigt att det kommer fram.
 
Idag vankades det tävling på hemmaklubben! :D Första gången någonsin jag tävlar på en hemmaklubb, vilket kändes lite pirrigt. Red dock mitt och H.Hs absoluta favoritprogram; LB:3. :love:
Känslan var verkligen på topp från början till slut! H.H bjöd upp till dans redan på framridningen, och var inte det minsta spänd eller tittig. Körde samma framridningsupplägg som förra veckan med mycket skritt, vilket gick precis lika bra som förra veckan! Den fina känslan följde med in på banan, där H.H förövrigt kändes riktigt alert och elastisk. :love: Bortsett från 1-3 steg här och var på några ställen var ritten helt felfri! Det ju inte för inte som LB:3 är vårt absoluta favoritprogram, där vi får många chanser att glänsa med våra styrkor korrekthet, mellangalopper och allmän teknikalitet. :love: Är riktigt nöjd med ritten och känslan! Min hemmaklubb är också en helt fantastisk tävlingarrangör. Jag har ju jobbat väldigt mycket som funktionär där, och har alltid tyckt att tävlingarna varit väldigt välarrangerade ur det perspektivet, vilket också understötts av nöjda ryttares fina ord, men det nästan ännu häftigare att få uppleva det själv som ryttare. :love: Definitivt inte min sista hemmatävling! :heart
Vi lyckades skrapa ihop 58.333% och många fina och väldigt konstruktiva kommentarer! :up: På momenten fick vi väldigt bra betalt, och bara utifrån dessa hade vi fått 60.xxx%, men det var det allmänna intrycket, och framförallt min 5.5a på ryttare som drog ner. Var först lite besviken när jag läste det på Equipe, men när jag såg kommentarerna förstod jag exakt hur domaren resonerat kring den, och jag köper det resonemanget fullt ut! :up: (Jag tror förövrigt att ni utifrån bilderna rätt lätt kan lista ut hur det resonemanget gick! :D)

Bildbomb från dagen! :love: Första bilden från framridningen, resten från banan.

44055647_1711942562262402_3569977632478986240_n.jpg


44041182_1711942592262399_9119725349196791808_n.jpg


44022905_1711942625595729_5666785219051520000_n.jpg


43952991_1711942672262391_695307397941428224_n.jpg


44130502_1711942705595721_8930755051689869312_n.jpg


44032300_1711942745595717_1403128878884454400_n.jpg


44038357_1711942782262380_8974760788388478976_n.jpg


43952625_1711942835595708_4840323362569846784_n.jpg
Nu har jag inte följt dina bilder särskilt väl men det ser ut som om du/ni utvecklats en hel del?
 
Har du någon som filmar dina ritter eller är det bara stillbilder?

//Nyfiken :)

Nej, bara stillbilder. Dock betydligt fler än jag lägger ut här (typ 3-5 st/moment i programmet). Klarar dessvärre inte av att se mig själv på film när jag rider. Jag är ytterst självkritisk och överanalytisk redan som det är, och de få gånger jag väl sett mig rida på film har jag analyserat sönder varje minsta detalj, vilket förtagit den (ev.) bra känslan jag haft av ritten. :(
Men genom att min fotograf (pappa :p) ändå tar flera bilder per moment så kan jag ändå bilda mig en uppfattning om momentet, men utan att jag för den skull kan analysera sönder varje minsta detalj i varje steg. Något som jag tycker funkat väldigt bra för mig! :)
 
Nej, bara stillbilder. Dock betydligt fler än jag lägger ut här (typ 3-5 st/moment i programmet). Klarar dessvärre inte av att se mig själv på film när jag rider. Jag är ytterst självkritisk och överanalytisk redan som det är, och de få gånger jag väl sett mig rida på film har jag analyserat sönder varje minsta detalj, vilket förtagit den (ev.) bra känslan jag haft av ritten. :(
Men genom att min fotograf (pappa :p) ändå tar flera bilder per moment så kan jag ändå bilda mig en uppfattning om momentet, men utan att jag för den skull kan analysera sönder varje minsta detalj i varje steg. Något som jag tycker funkat väldigt bra för mig! :)
Så olika det kan vara. Jag tycker foto kan vara värre, det blir ju lätt så mkt osmickrande ögonblicksbilder. Film däremot ger ju bättre helhet :)
 
Vi har hunnit vara ute två gånger till jag och MulleMus. För två helger sedan gjorde han en kalas ritt som tyvärr inte resulterade i så höga % men vi fick åtminstone med oss en röd rosett hem.

Idag var vi iväg igen. Ännu finare, bättre bjudning och bärighet men ett retligt avbrott där piloten slappnade av för mycket, kostade oss segern :cool:. Men 74% är inte så illa pinkat även om det bara ät LB.

Nu blir det att finslipa två veckor till och sedan LA :banana:


FB_IMG_1539626842484.jpg
 
Tycker absolut att du ska höra av dig til distriktet om domaren betedde sig märkligt. Inte ok att missa programmet..
Det är ingen idé o ta det med distriktet och absolut inte med överdomaren för det är inte dennes sak ,det bästa är att ringa till förbundet.Eller domarutbildaren i området.
 
Vi har hunnit vara ute två gånger till jag och MulleMus. För två helger sedan gjorde han en kalas ritt som tyvärr inte resulterade i så höga % men vi fick åtminstone med oss en röd rosett hem.

Idag var vi iväg igen. Ännu finare, bättre bjudning och bärighet men ett retligt avbrott där piloten slappnade av för mycket, kostade oss segern :cool:. Men 74% är inte så illa pinkat även om det bara ät LB.

Nu blir det att finslipa två veckor till och sedan LA :banana:


Visa bifogad fil 20900

SÅ kul att få följa er, var tvungen att stalka och följa på instagram nu också, jäkla fin häst du har! :D
 
Nån mer som skulle ha tävlat i Vänersborg igår? Man kan inte ställa in en tävling så, hela min planering snurras ju till :angel:;) jäkla snö som skulle komma bara sådär!
 
Nån mer som skulle ha tävlat i Vänersborg igår? Man kan inte ställa in en tävling så, hela min planering snurras ju till :angel:;) jäkla snö som skulle komma bara sådär!

Dålig stil av vädrets makter.
Eller möjligen överraskande piggt planerat att våga lita på utomhusunderlag i slutet av oktober.
 
Idag var vi på pay and ride, vår tredje start totalt.
Red fälttävlan 2011 debutant på mina tränares anläggning.
Hade en plan som jag höll på framridningen, han var mjuk och lydig, blev lite osäker och spänd med de andra hästarna. Nackdelen med att nästan alltid rida ensam 🙈

Inne på banan blev han som väntat lite osäker och ostadig, han är känslig för förändringar och reagerar mycket på staket, blommor osv. Så ser det inte ut när vi tränar.
Men han var fortfarande lydig och stundtals riktigt fin.
Fick 7 på bägge galoppfattningarna, något som brukar vara svårt eftersom han gärna spänner till och blir för hög i formen.

Pratade med domaren efter ritten och fick så fin kritik att jag blev gråtfärdig. Grunden är bra, vi ligger på 7 på alla moment men iom att han blir ostadig och spänd ibland får vi lite avdrag såklart.
Men eftersom det sitter på träning är jag övertygad om att vi kommer hitta dit på tävling med mer rutin. Jag känner ju att vi ligger en bit under vår nivå. Sen är det ju alltid skillnad på att träna och "tävla" och vi har ju verkligen inte mycket rutin.

Sist jag red samma program var i september på samma anläggning. Då var han jätterädd för allting och vi slutade på 52%, idag blev det 62% så visst går det framåt 😁
Mitt mål är att rida på 65% och nu känns det inte alls omöjligt!
 
Nån mer som skulle ha tävlat i Vänersborg igår? Man kan inte ställa in en tävling så, hela min planering snurras ju till :angel:;) jäkla snö som skulle komma bara sådär!

Jättekonstigt att de ställde in då de har 2 ridhus mao gott om plats och väglaget var inte dåligt och sedan blev det sent många ekipage hade ju nära kört dit redan.
 
Var med i en Knock-Out lagserie med klubben, var tanken att det skulle vara jag och min 5-åring, min syster och hennes hopphäst, en till tjej med en 5-årig fälttävlanshäst och en till hoppryttare.

Men jag tyckte inte jag hade fått igång min häst tillräckligt till första omgången, så min systers häst fick gå två gånger. Det blev 68%, andra plats individuellt för oss och laget vann omgången med 10%enheters marginal :up:.

Sedan var det dags för final förra helgen. Hade fått igång min häst skapligt och hon kändes väldigt fin med tanke på att vi bara tömkört och ridit i skogen en gång i veckan tidigare i sommar, men förvarnade de andra att vi var ett Wild Card, med betoning på "Wild" :rofl:.
Finalen gick samtidigt som en omgång i hoppallsvenskan så vi blev av med hoppryttaren, och fälttävlanshästen hoppade över staketet... Så laget var ju redan körda när jag skulle starta. Och det var väl lika bra det, hela galopprogrammet blev underkänt pga diverse sparkar, avbrott och omslag :meh:.

Nu har vi ju löst licens och allt så ska nog försöka prova en start till innan vintern :cautious:.

Film på eländet:

 
Bra kämpat alltså!

Tack för ”filmen på eländet”. Jag tycker att min femåring kan vara sur och hon har också gjort några sådana där grejer, både på tävling och hemma. Din film fick mig dock att känna att min är ganska beskedlig, så tack igen :p
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 076
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
Svar
18
· Visningar
427
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp