Hotmailkonto hackat

Sasse

Trådstartare
Min pappas konto har blivit hackat. Han fick igår ett meddelande från Microsoft att någon annan hade varit inne på hans konto. Senare försökte han logga in via en dator, men fick då upp meddelandet att någon annan använde kontot. Nu har "någon annan" ändrat lösenordet.

Min pappa försökte igår återställa lösenordet, men han kommer inte ihåg svaret på sin säkerhetsfråga.. Finns det något annat sätt att få tillbaka kontot eller är det bara att gilla läget och skapa ett nytt konto? Kan man låsa det som hackats på något sätt?

Sv: Hotmailkonto hackat

Han fick igår ett meddelande från Microsoft att någon annan hade varit inne på hans konto.
Det här låter som ett meddelande från någon som INTE är Microsoft, som roar sig med phishing - dvs försöker genom att luras få din pappa att visa sitt lösenord.

Även om det meddelandet skulle ha varit fake så är det ju fortfarande så att någon annan varit inne på kontot och ändrat lösenordet.

När mitt konto blev hackat kunde ja kontakta dem via mail. Fick då svara på några säkerhetsfrågor o de återställde då mitt konto. :)

En kompis till mig fick sitt konto hackad förra veckan han lyckades få tillbaka kontrollen över kontot efter en timme med strul, vet inte hur exakt han gjorde men kan kolla om det inte löser sig. Om din pappa tidigare angivit ett telefon nr så tror jag ni kan lösa det med det. Man går ange de 4 sista siffrorna i telefonnumret som säkerhets kod och då får man ett sms tillbaka. Vet att man måste göra det för att se från vilket land och ip adress som tagits dig in på kontot också

Om din pappa tidigare angivit ett telefon nr så tror jag ni kan lösa det med det. Man går ange de 4 sista siffrorna i telefonnumret som säkerhets kod och då får man ett sms tillbaka. Vet att man måste göra det för att se från vilket land och ip adress som tagits dig in på kontot också

Enligt min pappa så har han ett telefonnummer kopplat till kontot, men det går inte att få en kod skickad per sms. Det kom upp ett felmeddelande när man försökte det. Så antingen har hackaren ändrat numret eller så har min pappa glömt att lägga in numret.

Han verkar mest ha gett upp nu, men kanske tar han kontakt med supporten imorgon.

När mitt konto blev hackat kunde ja kontakta dem via mail. Fick då svara på några säkerhetsfrågor o de återställde då mitt konto. :)

Samma här men det tog ett par dagar innan det var OK. Min svåger var också inblandad i samma härva

Fick samma meddelande från Microsoft för några månader sedan, faktum är att ingen har varit inne på mitt konto utom jag, men tydligen tyckte Microsoft att det gått för lång tid sedan jag bytte lösenordet, och skickar därför ut sådant förbannad skräp för att tvinga folk att byta.

Samma gäller diverse autoinloggningar man använder, när man gör uppdatering av virusdefinitionen till Windowsbrndvägg, raderas vissa utav inloggnigarna bara för att MS tror sig veta bäst hur min dator ska skötas....:banghead:

I det här fallet så stämde det dock, så den typen av mail är uppenbarligen inte alltid fejk.

Varför då? :)

Problemet löste sig efter kontakt med supporten btw. Nu har han förhoppningsvis ett betydligt bättre lösen.

Liknande trådar

IT & mobiler Vad ska man använda för program för att redigera video? Det behöver vara gratis. Jag har försökt med clipchamp men blir galen på loopen...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 807
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 285
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Brodd och skydd?
  • Stora shoppingtråden III