Hovar i gegga

Penny_Lane

Trådstartare
Blir hovarna mjukare (porösare) av att stå i vatten eller blir de urlakade av att stå i vatten?

Min ena häst har lite problem med att skorna trillar av honom när det slår om i vädret. Efter att hela vinterna ha haft perfekta hovar har nu helvetet börjat. Nu e det dynga, lera och annat klafs till knäna och så som det ser ut kommer det att vara så ett tag till:(
Under denna perioden brukar han vanligtvis tappa en sko varannan dag. Om jag har tur..
På sommaren när det e snustorrt kan han ha samma problem.
Min hovis menar att vid denna årstiden så blir hans hovar något mjukare och dessutom så stannar hans dassalocksskor kvar i gyttjan. Pappa menar att hovarna blir urlakade vem har rätt??

/Penny_lane

Ps. Betackar mej från alla åsikter så som sko av din häst. Fungerar INTE denna häst har från flera av landets bästa veterinäer fått order om att alltid skos med ring /äggskor runt om. Detta är en häst som skulle slaktas vi 6 års ålder men som nu 3 år senare är kärnfrisk och hoppar som fan. Problemet är bara att skorna inte sitter. Speciellt inte i denna sörjan som vi skåningar har..:(

Sv: Hovar i gegga

Jippiiieee nu blir det boxvila.. Tack våren. Två skor tappade blir till o åka 12 mil enkel resa eftersom jag inte hittar skorna med honom i helgen för o få på nya skor runt om. JES BOX..:(
1 timme i hagen skulle ta in för i rida lite sen (åka till ridhuset) o då hade han inga skor. Jag vill ha en grushage till honom jag blir seriöst ruinerad får fan skaffa klippkort hos Tornell snart..:(

Smörjer du med olja? Skulle annars rekommendera det... funkade på en nordis jag hade tidigare som knappt hade horntillväxt alls. På henne räckte det med att ha olja på utsidan men din kanske behöver även under på sulan...

Jag tvättade av hovarna på henne kvällstid, smörjde med olja, lät henne stå med det en stund innan jag släppte in henne i boxen. Smörjde på innan utsläppet. Fortsatte även på sommaren då hästen gick ute dygnet runt men togs in för ridning. Tvättade då hovarna i rent vatten, lät dom torka lite och så på med olja. Funkade bra för mig;)

Lycka till med din!

Jag håller med din hovis.

Det finns boots i ull som man kan blöta och låta sitta kvar för att mjuka upp hoven, provat sånna?

Usch, det låter inte kul!!!

Jag sålde undan all matjord till en grushandlare på mina hagar närmast stallet i Hälsingland. Köpte grus av samma bolag och grusade upp alla hagarna + gjorde en ridbana:D. Oavsett hur blött det nu än blir är hästarna torrskodda där. Har dessutom vindskydd på små upphöjnader i varje hage (3 st). Jättelätt att hålla rent från dynga (skrapar med traktor). Något jag rekommenderar för de som har möjlighet. Likaså att grusa upp vid grindar och en bit in i hagen vid grinden. Det brukar ju bli där det är mest upptrampat...

Hoppas det blir bättre för dig...kram!

Det är kanske ingen dum idee. I slutet av sommaren skall vi i samband med att vi (förmodligen) bygger ridhus göra om hagsystemet. Bland annat skall den gamla ridbanan bli hage. Den hagen kanske skulle vara en lösning för honom. Vi har vräkt på fyllnads material med då vi verkar ha i det närmaste bottenlös lera så sjunker det rakt igenom. När vi grävde ut huset (köket) som mamma o pappa bor i la dom ut allt material från huset i gringhålet till en av hagarna (det bestod av fina klapperstenar) nu 3 år senare syns inte ens stenarna längre:( Vi la på mängder på ridbanan 30 cm tjockt för 4 år sedan nu syns knappt grusen.. JAG HATAR SKÅNE.. ibland iaf..:(
Min hovis tyckte att jag skulle leta upp en hög och hyfsat torr plats och så skulle jag göra en liten hage (typ sjukhage) till honom som jag skulle lägga singel eller makadam i eftersom detta skulle torka ut hovarna?!
Tankar om de?

Jag har använt nått medel som man penslar utanpå hovarna. Det gör dom blanka och hårdare. Skorna sitter faktiskt lite bättre eller jag inbillar mej iaf att dom gör det. Det är lustigt för hans hovar ser friska och starka o hårda ut men skenet verkar bedra. Annars beror sdet kanske på hans enorma tyngd och storlek de e inte en kille som tar det lungt heller. han e överallt SAMTIDIGT..

Senast ändrad:

*host host* nä det finns lixom inga i rätt storlek. Här snackar vi Oldenburgare av ardenner size..;):angel: :rofl:

Hej!
När vi köpte vårt underbara fullblod för ett år sedan så var hovarna "en katastrof" - sprickor, tappade skor varje vecka etc.
Nu - ett år senare - har det hänt ett "under"..Detta beror på en mycket duktig hovslagare - och - ett fantastiskt medel som vi fick tips om av en travtränare vi känner. Det heter Cornucrescine (finns olika varianter men den bästa är den helt röda burken, som har "tjärliknande" innehåll.) Vår hovslagare har börjat rekommendera detta till andra hästägare efter att ha följt utvecklingen. Efter ett halvår med regelbunden användning så har vi en glad häst med hela hovar - och inte en tappsko. Fantastiskt!:)
cornucrescine_s.jpg
Vår lokala hästbutik tar hem detta medel till oss. Lycka till!

Hur ofta? Hur mkt? och när? La ni på medlet alltså. Här är vi seriöst desperata.
Har hört talas om ett medel som tydligen skall innehålla biotin (vilket han får idag oxå) men som skall funka bättre.. Equion eller nått liknande nån som probat de?

Hej igen!:)
De första två månaderna så smörjde jag in hovarna (utsida och insida) varje dag - nu gör jag det en eller ett par gånger i veckan. Önskar att jag hade några "före" bilder för att kunna visa resultatet - det är en sådan lycka att det är hela hovar nu...Jag förstår precis vad du talar om efter alla dagar med tre skor kvar (eller två..) Något annat medel har jag inte provat - vi har "hittat rätt". Hoppas det fungerar!

Mirakelmedlet att kleta på är säkert värd en test men om det inte skulle funka med det så tipsar jag dig att ta kontakt med en djurhomepoat. Vår inlånade shettisdam på 27år har alltid haft mycket sköra hovar och varit stört omöjligt att hålla skodd. Efter en homepoatbehandling mot exem och lite andra "gammelåkommor" blev hon inte bara fri från sina bekymmer och som ung på nytt. Hennes hovar har dessutom blivit kanonbra och enligt ägaren har de aldrig varit så bra. Medlet hon fick var Silicea och en homepoatisk vitaminblandning, Minesyl, men vad som behövs till din häst kan ju bara en homepoat avgöra.
Lycka till!

det heter enzion, det är som ett pulver man ger i maten.
fungerar superbra!
jag har ett fullblod som hade katastrof hovar, han äter enzion och smörjs med cornucrescine salva. och han har blivit mycket bättre!

Min hovis tyckte att jag skulle leta upp en hög och hyfsat torr plats och så skulle jag göra en liten hage (typ sjukhage) till honom som jag skulle lägga singel eller makadam i eftersom detta skulle torka ut hovarna?!
Tankar om de?

Eftersom ni tycks ha "bottenlös" lera i hagarna så är mitt tips att du investerar i en matta (sådan som de har när de bygger vägar) som du lägger först och sedan ovanpå denna lägger du det underlag du vill ha i din hage. Mattan är dyr men det kanske kan vara värt det långsiktigt istället för att behöva fylla på grus eller fyllnadsmaterial hela tiden. Det bästa pris jag fått är 5 kr kvadratmetern. Fråga något företag som säljer grus och sand, de brukar antingen sälja själva eller kunna hänvisa dig vidare.

Mvh
Lotten

Liknande trådar

Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 910
Senast: flashlight
·
Hästvård Idag har jag varit på djursjukhuset i Helsingborg för att sko mitt monster bak. Han har sedan tidigare schivering och har den...
Svar
2
· Visningar
794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka