B

**BORTTAGEN**

Finns det något mer än biotin som e bra för trasiga hovar???
 
jag har börjat ge nypon, vet inte om det fungerar än. tycker det "känns" bättre att ge naturligt än pulver... :smirk:
annars finns det ju diverse örtblandningar (farriers blend?), adressen kommer jag inte ihåg men den finns i nån tråd här på buke.
 
Ja, massor. Vattenbad, balanserad foderstat, barfotagång (för dom som kan), annan hovslagare (kan behövas ibland), andra beslag, andra söm....Vad har du själv gjort ?
 
Det e inte min häst, så jag har inte provat något, men han står på ett stall som jag hjälper till på och jag hade tänkt mig att köpa honom sen... :) Jag tänkte höra tips så jag vet till dess. Hans hovar e hemska, dom spricker hela tiden och då lossnar skorna. Det gick inte att rida honom på hela sommaren på grund av det :(, och nu e han likadan igen och det har inte gått så lång tid sen dom fixade till det förra gången
 
Mitt sto har alltid haft taskiga hovar. Dom har trasats sönder på somrarna och det har inte varit kul för hovis att sko henne.
Men för 1,5 år sedan började jag analysera höet och räkna foderstat och nu är hennes fötter kanonfina. Jag misstänker att det var pga fosforbrist hennes hovar var som dom var, men jag är inte säker eftersom jag inte vet hur höet varit dom andra åren.
 
haha, det där med vattenbad testade jag. det var inte populärt kan jag säga... helt plötsligt var det vatten på hela golvet och jag hade en fnysande häst som var på väg att krypa ur skinnet :D så efter det blir det slangen. men det tar ju sån tiiid! :crazy:
 
Min pålle uppskattade inte heller vattenhinken...
Men nu börjar det ju bli bättre i markerna.

jag ger:
kiselgur (för horn och hår)
sen får han alger (som mineralfoder)
och msm (svavel, behövs för massvis av processer i kroppen, bla gör det att kroppen själv kan bilda glucosamine).

Hovarna har blivit mkt bättre men det kan ju vara tidens gång också... Han har varit barfota bak sen jul (toppenfina hovar nu) och fram ca 2,5 månad och de ser hyfsade ut.

Cornucrecine kan man smörja kronranden med, påskyndar tillväxten. Bra pris på eko-hallen!
 
grunden e ju att hästen i de"vanliga" fodret får i sig vad den behöver,

min fick enzion ett tag för att hovarna skulle växa ut snabbare och bli bättre och de gjorde underverk!!
men när en ny hov vuxit slutade vi ge honom de och de har funkat fint utan enzion numera :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
551
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 283
Senast: Morces
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp