Bukefalos 28 år!

H

Hlynur

Någon som vet något bra foder tillskott för bättre hovtillväxt?En av mina hästar har haft några hovsprickor,som nu är nerverkade.Nu vill jag få hoven att växa mer från varje skoning.(8 v mellanrum).Har fodra med biotin men verkar inte synbart.Något annat bra som hjälper??? :confused: :confused: :confused:
 
Jag har använt mej av Fodertran och gett det både i fodret (ca 1 dl/dag) och smörjt på hovarna. Det har fungerat bättre än biotin är min erfarenhet.

/Malin
 
Inget mirakeltillskott vet jag, men jag har ett annat tips.

Stimulera hoven (precis där den börjar) med tex en tandborste. Blodcirkulationen ökas då i tillväxtzonen vilket borde ge bättre hovkvalitet. ;)
 
Kiselgur har jag använt i alla år, till hud o hår (hov o päls, då!). Finns hos Granngården eller kan beställas där då de säljer olika produkter från detta märke. Vita burkar me blått lock, namnet kan jag aldrig komma ihåg trots alla år med detta! Svenskt i alla fall, till hyftsat pris. Man kan även ge örter, åkerfräken o maskros t ex.

Biotin ska man använda LÄNGE innan det händer något, drygt 8 mån. Ett bra Biotin säljs av apoteket, till ett bra pris. Slutade med biotin när jag började med kiselgur. Sedan finns biotin ofta i färdiga kraftfoder o i mineral etc.

Lena
 
Enligt min hovslagare finns det inget foder eller tillskott som får hovarna att växa utan det är ofta fler faktorer tillsammans om man skulle råka se skillnad. Jag rekommenderar nästan samma som någon redan sagt: Stimulera kronranden genom att massera den ev med lite matolja. Har inte testat själv men hört att det ska vara riktigt bra och åtminstone förbättra kvaliteten på hovarna!
 
Jag rekommenderar Aloe Vera!

Innehåller massor av braiga näringsämnen!

Innehåller den en bra hovslagare också? För det är nog ett måste om hovrana skall bli bra, det räcker som sagt inte med ett fodertillskott.
 
På tal om fodertran, hade provat det på min förra häst som pga sjukdom hade dåliga hovar.

De VÄGRADE äta fodertran, bara en liten tesked i fodret var det stopp!! Oavsett melass eller nå annat smaskigt....

Har kvar en stor dunk med fodertran härhemma i ladan, den börjar se äcklig ut nu efter alla år :D

Lena
 
:bow: :bow: :bow:

Och biotin hjälper bara om hästens dåliga hovar beror på brist på just detta ämnet.....

Men att massera kronranden är jättebra, där finns även en massa akupressurpunkter!! :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
606
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
575
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 890
Senast: Morces
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp