Sv: Hovawart

Det jag vet:

Brukshund brukshund brukshund

Kan vara skarpa, men med rätt mentalitet (bra förfäder/uppfödare mm) så jättehärliga hundar.

Har för mig att de kan ha problem med sköldkörteln, detta samt röntgen HD + ED (heter det väl numera va?) samt MH test är klubben mycket noga med.

Vakthund är det första jag tänker på. Dom brukar beskrivas som persikor: Mjuka på utsidan och stenhårda inuti. Jag har varit i kontakt med uppfödare av rasen för att ta reda på så mycket som möjligt. De är bra familjehundar. Vaktar sin familj. Dom har problem med fel på sköldkörteln och (liksom schäfern och collien) så kan de få fel i ryggen (degenerativ myelopati). De hoffar som jag varit i kontakt med har varit väldigt trevliga. :love:

Det är främst det med ryggen jag har hört inom hälsan.

Tempramentet på de jag träffat är precis en sådan hund jag vill ha, tuff men arbetsvillig :) Därför ville jag höra andras åsikter för att se om jag träffat ovanligt fina exemplar.

Har en vän som föder upp hoffe.
Hennes privata tik är helt underbar, men övriga hoffar jag träffat är ganska skarpa och verkar gilla att flyga på andra hundar, har sett flera exempel då de kommit lösa på utställningar och flugit på en intet ont anande annan hund.

Men som dom nämner ovan, man ska va väldigt noga med föräldrarnas psyke, verkar det som.

:bow:

Den enda Hovawart som jag har kommit i närmre kontakt med var snäll och trevlig mot folk men ägarna redde inte ut henne riktigt. Hon var hundaggressiv och det slutade (pinsamt nog) med domstolsbeslut om koppeltvång. Hunden fick så småningom MS och togs bort.

Små, eller stora rättare sagt, tjuvar är de.
De kräver otroligt mycket sysselsättning annars kan det sluta med att de gräver upp trädgården och stjäl saker i hemmet .

Det är tydligen många blandade upplevelser om dem ;)

Det jag söker i en ras är att de ska vara tåliga, arbetsvilliga och modiga. Jag har fastnat lite för Hoffen eftersom många har fått väldigt bra på MH av de kennlar jag kollat på, men också att de funkar till allt jag söker = bruks(!), agility, familjehund och kunna hänga ute i stallet i timtal.

Senast ändrad:

jag har träffat ett par stycken och det har varit trevliga hundar. den ena var dock lite slö för min smak. träffade dock en man i polen som nära på hade blivit uppäten av sin ena hoffehane. men så extrema exemplar tror jag inte att vi har i sverige.

är man medveten om att det inte är en golden utan en bruksras, och inte själv är för mjäkig till sin natur, så tror jag att det är en trevlig hund. som alltid, med alla raser, gäller det att kolla upp stammen bakåt innan man köper valpen.

Jadu jag har aldrig hört talas om det heller. Men det är vad de sa var veterinärens diagnos. Hunden blev iaf snabbt väldigt mycket sämre och var väldigt vinglig och hade svårt med ork och motorik mot slutet.

Hoppa-wart :D

Har inte träffat så många, men de jag sett slår nästan knut på sig själva för att göra rätt och flyger i luften för minsta uppmuntran... Då det blir inga bollar eller glada tjut vid belöning där... Inget för mig, men annars tilltalar dom mig i övrigt. Min Flatte är mycket förtjust i Hovawart eftersom han är lite hoppig själv tror jag...

Det är tydligen många blandade upplevelser om dem ;)

Det jag söker i en ras är att de ska vara tåliga, arbetsvilliga och modiga. Jag har fastnat lite för Hoffen eftersom många har fått väldigt bra på MH av de kennlar jag kollat på, men också att de funkar till allt jag söker = bruks(!), agility, familjehund och kunna hänga ute i stallet i timtal.

Jag tror absolut att du kan satsa på en hoffe från bra uppfödare.

Agility vet jag inte hur pass bra de kan bli i iochmed sin storlek, men absolut för aktivering.

Jag kan berätta lite om hoffe.. Har 2 tikar. Det är en brukshund som vill jobba men kan vara lite svårmotiverad ibland ( vet bäst själv). Jag har mina med både på jobbet och i stallet och det funkar jättebra. Hoffen är en vakthund så dom kan vara rätt skarpa i vissa situationer men dom ska vara öppna och tillgängliga. Dom har en tendens att bli enmanshundar och välja en i familjen som dom lyder blint. Sköldkörteln är ett problem innom rasen men det går att medicinera. Ryggen har jag inte hört så mycket om men hoffarna är inga kvadratiska hundar dom är långa. Enligt mitt tycke är hoffen en perfekt allround hund, kan jobba hårt ena dagen och nöja sig med att ligga i soffan och käka chips med matte nästa dag.:)

Det låter som att Hovawart är en passande ras för dig. Själv har jag träffat oändligt mycket olika hundar genom åren. Är instruktör och mentaldomare.
Men jag är helt rasblind. Tycker att Hoffen är den optimala hunden. Den har ALLT! En robust hund i alla väder. En trogen "Karo". En hund med mycket humor. Man måste själv ha humor för att uppskatta alla deras hyss.
Dom ser till att livet snurrar. Dom kräver BRUKSarbete! Inte bara att "vara med".
Har sedan 1974 varit rasen trogen. Har erfarenhet av att det är en mycket frisk hundras. Brukar inte besöka Veterinären förrän på ålderns höst.
Då, efter 10 - 12 års, mycket aktivt liv brukar bakbenen svikta. Det ni nämner som ryggproblem. Till sist orkar dom inte hoppa upp i bakluckan längre. Då vill hjärnan fortfarande mer än kroppen orkar. Många hoffar har blivit 15 år gamla, så det är en frisk ras.:bump: Dom kallas hoppawart.

Har bara träffat två:

1:a..Tuff, modig, sammarbetsvillig, kärvänlig, STOR, vacker, stark, hoppig och ouppfostrad:rofl: Men utan tanke på det sista:angel: så var jag totalt kär i denna hund då trots det var han en ängel inside-out!

2:a..Tuff, MKT vaktig, rätt osäker på nya hundar, duktig spårhund, giver stor respekt, lättlärd. Mkt mer än så vet jag inte om den...

Mina två daghundar är supercharmiga bägge två.

Hanen: snart runt året, GIGANTISK, vänligheten själv, älskar allt och alla, rätt hård skalle och kräver tydlighet, men en helt underbart bussig hund.

Tiken: fyra år gammal, ganska mkt vakt, mjuk och försiktig, otrooooligt förig, pigg och full i bus men kräver lite mer innan man kommer henne in på livet.

Har två egna hovawart! En tik och en hane. Jag tycker att rasen är perfekt om man vill jobba och är fullt inne på att ägna sig all tid åt sin hund. Men om man bara vill ha en hund att visa upp så ska man inte skaffa rasen.
Tiken jag har är mycket lugnare än hanen, jag tävlar bara med min hane då tiken fortfarande är valp. Han är med mig nästan överallt och har varit stallhund i två års tid vilket han tyckte var väldigt roligt. Nu håller vi på med lydnad och få se vad framtiden för oss vidare.
Jag är nöjd med mina hovawart och tycker det är underbara vänner!
Kramar Louise :)

Jag har både bra och dålig erfarenhet av rasen. Känner en hanne som bor i ett radhusområde och då hoffen är en vaktig ras så är det ett fruktansvärt oväsen därifrån så fort någon går förbi på gatan utanför. Mina föräldrar bor ett antal hus bort och det låter grymt mycket hos dem, kan tänka mig att det inte är så roligt för de som bor närmast...

Vi har en annan i stallet, hon är en äkta gårdsvakt som ligger ute på stallplan, har stenkoll på vem som hör dit och inte. Skäller aldrig. dock inte särskilt lätthanterlig, stor, dragig och bråkig, men hon är bara året så hon lugnar väl ner sig med tiden.

Liknande trådar

Övr. Hund Har någon erfarenhet av att själv slipa eller lämna in klotång för slipning? Jag sitter med 5-6 helt nyköpta klotänger och ingen är lika...
Svar
1
· Visningar
199
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
1 002
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag funderar på namn antingen till valpen jag ska hälsa på på lördag eller en senare. Men jag funderar på namnen. Jag har råkat snöa in... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 036
Senast: Tajger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer