Bukefalos 28 år!

Hovbensfraktur?

Oj ... Det var otroligt lång tid och som jag läser tveksamma odds att hästen ändå läker ? Hur funderar du runt det och häst på Box/sjukhage så väldigt länge osv i fråga om djurets välmående och i kombo odds att det läker ? Är det en häst som tex kan användas i avel eller en dyr häst allmänt som gör att du väljer att lägga så lång tid på svår konvalescens med som jag läser dig, ändå tveksam utgång ?

Jag har ju försökt få henne utdömd men vet vill ge henne en chans, villket jag tycker känns sådär när dom inte kan svara på om hon blir 100% återställd. Sen kan jag väl självklart ta bort henne ändå... Men jag älskar min häst över allt annat så jag vill ändå ge henne en chans. Det känns bara så meningslöst när vet säger att tiden får utvisa om hon blir bra. Det rör sig ju som sagt om väldigt lång tid.

Än så länge funkar hon i box, vi har byggt en stor utebox i anslutning till lösdriften. Hon äter som hon ska och pälsen är glansig. Men hon har ju energi upp över öronen och jag är ändå skeptisk till att ha en häst på box så länge... Det är ett sto med hyffsat bra stam men jag har inget avelsintresse och jag tycker väl inte att hon kanske lämpar sig för avel heller. Något pengavärde finns det heller inte i henne. Jag har fött upp henne själv så hon ligger mig väldigt varmt om hjärtat.
 
Aha okej, jag fick ju 1-1½ år direkt på första besöket med ett " vi gör ett försök i alla fall" men nu har det ju gått bra de gångerna vi varit inne så jag hoppas hon vågar öka oddsen från 50/50 nästa gång... men det är ju ett jäkla elände med frakturer speciellt när leden är involverad så man vågar ju inte ropa hej ännu...


Vad jag kan se av din bild är ändå att det har börjat bildas såpass mycket nytt ben över sprickan så den inte är helt genomgående längre. Stämmer det? Usch för frakturer:arghh:

Känns ju lite som att om min häst klarar det här så är hon dömd till livstid i en vadderad box med bubbelplast runt omkring sig så hon inte skadar sig igen :p
 
Vad jag kan se av din bild är ändå att det har börjat bildas såpass mycket nytt ben över sprickan så den inte är helt genomgående längre. Stämmer det? Usch för frakturer:arghh:

Känns ju lite som att om min häst klarar det här så är hon dömd till livstid i en vadderad box med bubbelplast runt omkring sig så hon inte skadar sig igen :p


Jo precis det stämmer att den börjat "läka ihop" så jag hoppas att nästa röntgen ska se ännu bättre såklart men det är ju svårt ändå då fraktur gått upp in i leden så är ju oron för artrosen kvar men jag börjar ändå våga hoppas lite nu... Ja j"""la skit frakturer.. men när de är läkta så behöver man ju inte vara orolig för att de ska gå upp igen.. Finns ju andra skador som hästar kan få tillbaka som man låste vara orolig för resten av deras liv...

haha ja jag har velat linda in honom i plats under våra promenader kan jag säga
 
Jo precis det stämmer att den börjat "läka ihop" så jag hoppas att nästa röntgen ska se ännu bättre såklart men det är ju svårt ändå då fraktur gått upp in i leden så är ju oron för artrosen kvar men jag börjar ändå våga hoppas lite nu... Ja j"""la skit frakturer.. men när de är läkta så behöver man ju inte vara orolig för att de ska gå upp igen.. Finns ju andra skador som hästar kan få tillbaka som man låste vara orolig för resten av deras liv...

haha ja jag har velat linda in honom i plats under våra promenader kan jag säga

Hej,
hur går det för er?

Min röntgades förra veckan och nu syntes en klar förbättring :) Frakturen har äntligen börjat gå ihop, ingen förskjutning och heller ingen artros. Bakifrån syns den inte alls, vilket betyder att hovbenet inte längre är i två delar. Börjar faktiskt våga hoppas på att hon kommer bli återställd även om det är en lång väg kvar. Har fått utökat boxhagen till det dubbla och planen just nu är promenader 3 ggr i veckan (med lugnande eftersom hon exploderar och är farlig för både mig och henne själv) och systematiskt utöka hagen tills hon kan gå på hela stallplan, därefter promenader varje dag. Om 2månader ska vi ta nya bilder och då förhoppningsvis efter det ska jag få börja skritta igång henne ordentligt.
 
Hej,
hur går det för er?

Min röntgades förra veckan och nu syntes en klar förbättring :) Frakturen har äntligen börjat gå ihop, ingen förskjutning och heller ingen artros. Bakifrån syns den inte alls, vilket betyder att hovbenet inte längre är i två delar. Börjar faktiskt våga hoppas på att hon kommer bli återställd även om det är en lång väg kvar. Har fått utökat boxhagen till det dubbla och planen just nu är promenader 3 ggr i veckan (med lugnande eftersom hon exploderar och är farlig för både mig och henne själv) och systematiskt utöka hagen tills hon kan gå på hela stallplan, därefter promenader varje dag. Om 2månader ska vi ta nya bilder och då förhoppningsvis efter det ska jag få börja skritta igång henne ordentligt.


Hej :)

Åh vad roligt att höra att det går åt rätt håll och att du vågar hoppas, låter ju superbra allting :)
Nu kan de ju bara bli bättre med större hage och mer motion..

är nu uppe i 30 min skritt och 10 min trav uppsuttet..
Fått större sko så hoven ska börja bredda sig istället för att växa uppåt..
Röntgen såg fin ut så vi ska strunta i röntgen nu ett tag och endast gå på hur han rör sig på återbesöken.. Så jag tycker minsann vi är igång rätt bra :D
 
Jag fick inget roligt besked idag :( Det fanns knappt någon märkbar skillnad på dagens röntgenbilder och de från januari, dessutom är hon halt. Fick smärtstillande utskrivet som hon ska gå på ett tag för att se om det blir bättre, hon är ju väldigt stel i hela kroppen och vågar inte riktig använda bakbenen ordentligt. Fick utöka hagen lite och ska fortsätta med våra promenader fram till juni, men är det ingen förbättring då så kommer det antagligen inte att läka. Veterinären sa att ibland vid stora frakturer så kan läkningen stanna av. Känns ju inte så kul precis, har kämpat ett helt år och vill verkligen inte att allt ska vara förgäves :cry:

Ramla dessutom av ena medryttarhästen idag och den andra blev såld förra veckan. Bara en massa motgångar. Känner för att ge upp allt just nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 390
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 441
Senast: Fiorano
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 410
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp