Hovbenssänkning

devere

Trådstartare
Till Er som har och har haft hästar med hovbenssänkning så har jag några frågor/undringar som jag hoppas kunna få svar på.

Den första är förstås hur lång tid tog det innan Era hästar var ohalta i skritt, menar när det rör sig i skritt på hårt underlag/cementgolv?

Hur lång var konvalecentperioden som helhet?

Hur skoddes Era hästar under tiden? Ändrades beslagen under resans gång?

Tacksam för svar

devere

Sv: Hovbenssänkning

Till Er som har och har haft hästar med hovbenssänkning så har jag några frågor/undringar som jag hoppas kunna få svar på.

Den första är förstås hur lång tid tog det innan Era hästar var ohalta i skritt, menar när det rör sig i skritt på hårt underlag/cementgolv?

Hur lång var konvalecentperioden som helhet?

Hur skoddes Era hästar under tiden? Ändrades beslagen under resans gång?

Tacksam för svar

devere

Vid hovbenssänkning liksom fång med roterat hovben är det av yttersta vikt att hela hoven (inkl sula,stråle) får ett så maximalt mekaniskt understöd över hela belastningsytan för att hovbenet skall vara stabilt.

Orsaken till varför hovbenssänkning uppkommit måste oxå utredas.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
543
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan... 2
Svar
21
· Visningar
3 005
Senast: Missemus
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 169
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka