Bukefalos 28 år!

_FiA_

Trådstartare
Nu är det så att vi hittade min polla i hagen, och hon kunde inte gå på höger bak. Tog 1 timme att få in henne från hagen till boxen, när vet. kom. Han röntgade benet. Men hittade inget, och sa bara att det var en stukning. Men nu så har en annan veterinär också röntgat, och han hittade inte heller något, utan sa att det var en hovböld.

Våran hovslagare har förökt att få hål på den men inte lyckats. NU är frågan. ska hon stå inne i box eller gå ute? Hon har stått inne i två dar, och nu går hon nästan precis normalt, Men det märks att hon har lite ont.

kramar/fia
 
kan hon inte gå i sjuk hage då..eller iaf en lite mindre.?
 
Är det säkert att det är hovböld då?
De hästar jag har stött på som haft hovböld har fått stå inne de första dygnen, sedan gått ute. Men då har bölden också blivit tömd. De har haft bandage runt hoven inne de första dagarna.

Men du borde fråga din veterinär hur du ska göra.
 
Hur länge sen är det som hästen hittades halt i hagen?
Reagerar hon när man pressar ihop trakterna? (jag gissar att hon GÖR det eftersom hon röntgats två gånger...)

Hovbensfrakturer är inte alltid lätta att hitta. Dels så är hovbenet inte "massivt", så det är svårare att se frakturlinjer där rent generellt, än på andra delar av skelettet. Och dels så kan det ibland ta upp till 2 veckor innan man SER frakturer, om frakturlinjen är "tunn". Och till sist, ibland kan man tvingas röntga hovbenet i alla möjliga vinklar för att bilden ska hamna i frakturens riktning, så att frakturlinjen SYNS på röntgenbilden.

Eftersom hovis dessutom inte lyckats hitta någon hovböld, så hade nog JAG utgått ifrån att det ändå KAN vara en hovbensfraktur. Med andra ord, JAG hade itne släppt ut häten i hagen...
 
okej tack för svaret,,nu är det så att veterinären tog minst 10 röngenbilder, så då BoRDE det väl synas?!eller? det är väll ca 1 vecka sedan vi hittade henne i hagen, hon går nästan som vanligt nu. MOt förrst då hon inte kunde gå alls nästan, >Det kan ju vara så att hovbölden har runnit ut av sej själv redan. Hon var lite fuktig enligt hovslagaren.
 
OM hon är nästan ohlant nu så kansek sannolikheten är liten att det skulle vara en fraktur.
Men OM det skulle vara en frakturlinje som inte synts på röntgen så vore det ju snyd att chansa, eller?
Som jag skrev så händer det då och då att alla symptom tyder på fraktur men att man ändå inte hittar något på röntgen. DÅ brukar man röntga om igen efter 10-14 dagar och DÅ syns frakturen...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
991
Senast: MiniLi
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 535
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 273
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 268
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp