Hovböld eller spatt? Liknande symtom?

Gilette

Trådstartare
Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣
Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak 27/12. Stapplade in i stallet från hagen. Någon timme senare syntes ingenting och hästen gick obehindrat. Satte våtvarmt omslag och hovslagare kom efter ett dygn, hittade inget. Våtvarmt omslag ytterligare ett dygn men ingen förändring. Hästen var sedan ohalt även i trav till och med 3/1 då han började markera i trav vänster bak. Vilar gärna det bakbenet så fort han står still.
Får fortsätta gå i hagen (lösdrift). Ohalt i skritt, pigg och glad. Igår den 7/1 plötsligt i princip blockhalt igen, kommer knappt in från hagen. Sätter i tån men vill inte belasta.
Har lagt våtvarmt omslag och ställt in stackaren på box (vilket han avskyr).
Har fått för mig att det är spatt men tänker samtidigt hovböld. (Eller ngt helt annat)
Någon med erfarenhet som vet om dessa två åkommor kan yttra sig på liknande sätt?
 
Rätta mig om jag har fel men det är väl så att det är inte alltid hovis hittar hovböld. Kan vara svårt då måste de skära upp hela hoven. Ring veterinär. Lycka till.
 
Rätta mig om jag har fel men det är väl så att det är inte alltid hovis hittar hovböld. Kan vara svårt då måste de skära upp hela hoven. Ring veterinär. Lycka till.
Man brukar väl inte skära upp hoven om man inte är rätt säker på att det är en böld där någonstans?
Många gånger kan man se bölder på röntgen dock.
 
Man brukar väl inte skära upp hoven om man inte är rätt säker på att det är en böld där någonstans?
Många gånger kan man se bölder på röntgen dock.
Ibland kan de göra det på klinik om de är säkra på att det är en böld trots att den sitter så till att den inte ens syns på röntgen. Då kan klinikhovslagaren göra det.
 
Ibland kan de göra det på klinik om de är säkra på att det är en böld trots att den sitter så till att den inte ens syns på röntgen. Då kan klinikhovslagaren göra det.
Ja såklart. Men då ska man väl just vara säker på saken. Ingen vill ju blint karva upp hela hoven för att det kanske finns en böld någonstans..
 
Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣
Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak 27/12. Stapplade in i stallet från hagen. Någon timme senare syntes ingenting och hästen gick obehindrat. Satte våtvarmt omslag och hovslagare kom efter ett dygn, hittade inget. Våtvarmt omslag ytterligare ett dygn men ingen förändring. Hästen var sedan ohalt även i trav till och med 3/1 då han började markera i trav vänster bak. Vilar gärna det bakbenet så fort han står still.
Får fortsätta gå i hagen (lösdrift). Ohalt i skritt, pigg och glad. Igår den 7/1 plötsligt i princip blockhalt igen, kommer knappt in från hagen. Sätter i tån men vill inte belasta.
Har lagt våtvarmt omslag och ställt in stackaren på box (vilket han avskyr).
Har fått för mig att det är spatt men tänker samtidigt hovböld. (Eller ngt helt annat)
Någon med erfarenhet som vet om dessa två åkommor kan yttra sig på liknande sätt?
Jag har själv haft en häst med hovböld som satt "långt in", dvs hovslagaren kunde inte skära upp den trots att han var rätt säker på att den fanns där. Nu var detta en framhov, men samma typ av hälta du beskriver att din häst har - nästan blockhalt varierat med nästan (eller helt) ohalt. På min häst var det också en väldigt påtaglig värme i hoven som också var relaterad till hur mycket han haltade. Detta var på vintern och han blev bättre av att gå i snö - gissar att kylan inte bara dämpade värmen utan även svullnaden/trycket inne i hoven. Vi var på klinik och konstaterade att det fanns en hovböld, men den skars aldrig upp, utan hästen behandlades med antiinflammatoriskt, fick stå och gå på mjukt underlag, skoddes med sulor fram och var symptomfri efter ett par veckor. Har för mig att det tog två skoperioder innan bölden "kom fram" vid verkning. Då var den ju liksom intorkad, men det syntes tydligt att den hade varit där.

De hästar med spatt jag har sett (ej egna) har haft mer diffus hälta, ofta har det blivit hälta fram pga avlastning bak och så har spatten uppdagats när hästen undersökts. Någon har blivit lite mer akut halt (dvs plötsligt väldigt tydlig hälta, men inte blockhalt), men det allra vanligaste verkar vara mer smygande symptom som ofta helt försvinner när hästen rört på sig en stund.
 
Du behöver givetvis inte dela med dig om du inte vill @Gilette men vad var det för typ av skada? Prognos? Har en häst med någon form av skada i hoven tror vet men kan inte hitta något. Ska i slutet av veckan göra en mr på hovarna😩
 
Du behöver givetvis inte dela med dig om du inte vill @Gilette men vad var det för typ av skada? Prognos? Har en häst med någon form av skada i hoven tror vet men kan inte hitta något. Ska i slutet av veckan göra en mr på hovarna😩
Jag tolkade det som att ligamentet och en bit av hovbenet det fäster i, i princip är av. Gick att se själva skadan i hovbenet på röntgen 😓
Prognosen är väldigt dålig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hittade min stora valack ligga des i hagen och när han tillslut reste sig upp var han nästintill blockhalt på hf i torsdags kväll. På...
Svar
13
· Visningar
1 551
Senast: Kristall10
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 767
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 377
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 962
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp